کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رئیس نظام پزشکی عنوان کرد

۳ نگرانی از اجرای طرح تحول سلامت/تبعات انجماد تعرفه‌ها

15 دی 1394 ساعت 17:16

رئیس کل سازمان نظام پزشکی سه نگرانی جامعه پزشکی از اجرای طرح تحول نظام سلامت را تشریح کرد.


به گزارش مهر دکتر علیرضا زالی روز سه‌شنبه در نشست خبری به تشریح وضعیت حوزه سلامت و مشکلات چالش‌های بودجه‌ای در نظام سلامت اشاره کرد.

وی با بیان اینکه بودجه‌ریزی در حوزه سلامت از جنس هزینه نیست، اظهار داشت: هزینه در بخش سلامت نوعی از سرمایه‌گذاری است.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی با اشاره به حجم بالای مطالبات جامعه پزشکی و همچنین موسسات و مراکز درمانی از بیمه‌ها، تاکید کرد: در حال حاضر موجی از نگرانی از موفق نشدن بودجه‌های نظام سلامت و همچنین مطالبات جامعه پزشکی رقم خورده است.

زالی با اعلام اینکه عدد و رقم‌های خیلی خوبی برای حوزه سلامت نمی‌بینیم، به مراقبت از بودجه مستمر و پایدار در حوزه سلامت برای سال آینده تاکید کرد و گفت: هزینه‌های سلامت هر سال در حال گران شدن است و ما نمی‌توانیم این واقعیت را منکر شویم.

نگرانی ما تحقق اعتباراتی است که به حوزه سلامت تخصیص داده می‌شود

وی با اعلام اینکه کسری اعتبار در حوزه سلامت می‌بایست در سال آینده به صفر برسد، تاکید کرد: نگرانی که ما داریم، تحقق اعتباراتی است که به حوزه سلامت تخصیص داده می‌شود.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور با اعلام اینکه در سال جاری شاهد تخصیص حداقلی اعتبارات حوزه سلامت هستیم، تاکید کرد: اگر در سال آینده نیز چنین وضعیتی را داشته باشیم، قطعاً حوزه سلامت با آسیب‌های جدی مواجه خواهد شد.

زالی با اعلام اینکه بودجه سلامت در سال آینده می‌بایست به گونه‌ای طراحی شود که همه نیازها را پوشش دهد، تصریح کرد: آنچه در حال حاضر برای بودجه بیمه‌های پایه پیش‌بینی شده است، رشد ۱۲ درصدی است که این عدد خیلی ناچیز است.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم به همین شکل برای سال آینده بودجه‌ریزی کنیم، حوزه سلامت در سال ۹۵ نیز سال خوبی را شاهد نخواهد بود.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور به رشد اعتبارات سنواتی در حوزه سلامت، رشد اعتباری بیمه‌های پایه و خلق منابع جدید برای تامین بودجه‌های حوزه سلامت به عنوان سه راهکار پیشنهادی برای بهبود منابع مالی نظام سلامت کشور اشاره کرد و گفت: حوزه سلامت آن‌گونه که عده‌ای معتقدند «چاه ویل» نیست، زیرا همین الان کسری بودجه در حوزه سلامت وجود دارد.

وی با اعلام اینکه دو دهه است در حوزه سلامت رشد حداقلی اعتبارات را شاهد بوده‌ایم، افزود: در حال حاضر وزارت بهداشت با چالش بودجه‌ای مواجه است و اگر شرایط به همین‌گونه پیش برود، سناریوی تلخ مشکلات حوزه سلامت در سال آینده نیز تکرار می‌شود.

۳۰ میلیارد از ۴۵۰۰ میلیارد اعتبار تخصیصی به حوزه سلامت محقق شده است

زالی با اعلام اینکه بودجه سلامت روی کاغذ رشد خوبی داشته است، گفت: بر اساس گزارش‌هایی که تا الان داشته‌ایم، از ۴۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافته به حوزه سلامت فقط ۳۰ میلیارد آن تاکنون محقق شده است.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور در خصوص روند اجرای طرح تحول نظام سلامت در کشور، گفت: ما همواره سه نگرانی در خصوص روند اجرای طرح تحول سلامت عنوان داشته‌ایم؛ نخست اینکه برای طرح تحول سلامت می‌بایست بودجه مستقل و پایه‌دار تخصیص داده شود، دوم اینکه صیانت از منابع بخش خصوصی در بخش خدمات سرپایی مورد توجه قرار گیرد و سومین نگرانی ما، حرمت جامعه پزشکی به عنوان بازیگران اصلی نظام سلامت است که می‌بایست حفظ شود.

وی در واکنش به ادعای بیمه‌ها مبنی بر افزایش نیافتن نرخ تعرفه‌ها برای سال آینده اظهار داشت: سالیان سال است که انجماد تعرفه‌ای به مردم و جامعه پزشکی تحمیل شده است و این نوع نگاه، خدمت به مردم نیست.

کتاب جدید تعرفه‌ها مربوط به ۱۱ سال قبل است

زالی ادامه داد: پشت این روش، دفاع از مردم وجود ندارد زیرا ۲۰ سال است که کتاب تعرفه‌ها دست نخورده بود؛ جدیدترین کتاب تعرفه‌ها نیز مربوط به ۱۱ سال قبل است.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور گفت: با سرکوب تعرفه‌ها، نمی‌توان واقعیت‌های اقتصادی را کتمان کرد که اگر چنین رویه‌ای شکل بگیرد، قطعاً دوباره موضوع زیرمیزی اتفاق می‌افتد.


کد مطلب: 34981

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/34981/۳-نگرانی-اجرای-طرح-تحول-سلامت-تبعات-انجماد-تعرفه-ها

میگنا
  https://www.migna.ir