پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۱۸ دی ۱۳۹۴ / ۲۰:۰۶
کد مطلب: 35029
۱
یک مقام مسئول قوه قضائیه در گفت­‌وگویی مطرح کرد:

سلب سرپرستی کودک از والدین بی‌­صلاحیت

علی کاظمی در گفت وگو با ایلنا، در خصوص آخرین وضعیت لایحه حمایت از کودکان ونوجوانان گفت:  این لایحه در حال حاضر در کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس بوده و 26 ماده از 55 ماده آن به تصویب کمیسیون رسیده است که امیدواریم باقی مواد این لایحه نیز هرچه سریعتر به تصویب رسیده و به صحن مجلس برود.

وی اظهار امیدواری کرد: این مجلس که قوانین زیادی همچون قانون مجازات اسلامی ، قانون حمایت از کودکان و نوجوانان بی‌سرپرست و بد سرپرست و قانون آیین دادرسی کیفری را به تصویب رسانده، با مصوب کردن قانون حمایت  از حقوق کودکان و نوجوانان افتخارات خود را در این زمینه به اتمام برساند.

کاظمی درباره حمایت قوانین از کودکان دارای والدین بی‌صلاحیت اظهار کرد: ما چند قانون داریم که در این زمینه کارگشا است. یکی ماده 1173 قانون مدنی که در خصوص حمایت از کودکان در معرض خطر بوده و مقرر می‌کند؛ اگر پدری یا مادری بی­‌صلاحیت بود و این بی‌صلاحیتی به انواع مختلف همچون وجود سوء رفتار شدید در والدین، وجود اعتیاد شدید در آنان یا تکرار ضرب و جرح نسبت به کودک اثبات شده باشد. دادستان می‌تواند سرپرستی چنین کودکی را از والدین گرفته و به نزدیکان یا سایر افرادی که صلاح می­‌داند؛ بسپارد.

دادستان می‌تواند از والدین بی‌صلاحیت شکایت کند

وی خاطرنشان کرد: شکایت از چنین والدینی می­‌تواند از طرف نزدیکان کودک یا هر فرد مرتبط صورت بگیرد یا اینکه دادستان راسا اقدام کند.

مدیرکل امور اسناد و مترجمان قوه قضائیه عنوان کرد: راه دیگری نیز در قانون در راستای حمایت از کودکان بدسرپرست و بی‌سرپرست در نظر گرفته شده با این مضمون که قانونگذار بدسرپرستی را به عنوان یکی از مواردی در نظر گرفته که طی آن می­‌توان سرپرستی را از والدین گرفته و به صورت موقت یا دائم به افراد جدید سپرد.

وی تاکید  کرد: اگر پدر و مادری واقعا صلاحیت نداشته باشند، می­‌توان سرپرستی کودک را از آنان سلب کرده و به افراد دیگری سپرد و این راهکار جدیدی است که در قانون مقرر شده است.

لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان سعی در شناسایی و رفع مشکلات خانواده دارد

کاظمی با اشاره به لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان که در کمیسیون قضایی مجلس در حال بررسی است، اضافه کرد: این لایحه رویکرد دیگری نیز اتخاذ کرده و آن رویکرد حمایت در خانواده است. در این لایحه تلاش شده با شناسایی معضلات و فعالانه برخورد کردن با آسیب­‌ها ابتدا به گونه‌ای عمل شود که افراد آسیب­‌دیده شناسایی شوند، زیرا در بسیاری موارد این افراد شناسایی نمی­‌شوند که قانون در خصوص آنان تصمیم بگیرد.

 مدیرکل امور اسناد و مترجمان قوه قضائیه با بیان اینکه برای شناسایی و غربال کودکان آسیب‌­دیده و در معرض آسیب از نهادهای اجتماعی، مددکاران اجتماعی، و دستگاه­های اجرایی که بیشترین سروکار را با کودکان دارند؛ کمک گرفته شده است، اظهار کرد: یکی از مشکلات ما در حوزه کودکان آن است که کودکان با آسیب­‌های اطراف خود آشنا نیستند، بسیاری از آنها نمی­‌دانند بلایی که برسرشان می­‌آید یک آسیب است و فکر می­‌کنند این مسایل عمومیت دارد. بنابراین هرگز مشکلات آنان توسط خودشان گزارش داده نمی­‌شود، لذا اگر شانس بیاورند و فردی دلسوزی در کنارشان باشد شاید به نتیجه برسند.

این قاضی دادگستری با تاکید بر اهمیت گزارش­‌دهی و شناسایی کودکان بدسرپرست، گفت: گاهی ممکن است فرد گزارش کننده در آماج کینه توزی­‌ها و انتقام­‌ها قرار گیرد. مرحله دیگر مربوط به حمایت از خانواده است به این معنا که جدا کردن طفل از خانواده و دادن او به خانواده دیگر آخرین راهکار است.

کاظمی افزود: گاهی ممکن است با ارائه آموزش­های لازم یا برطرف کردن مشکلات خانواده‌ه­ایی که با طفل خود بدرفتاری می‌کنند؛ می­‌توان  از تکرار رفتار بد توسط آنان جلوگیری کرد.

مدیرکل امور اسناد و مترجمان قوه قضائیه تصریح کرد: در این لایحه تلاش شده؛ اولا کودکان به درستی شناسایی شوند دوم راهکارهای مناسب­تر با وضعیت کودک اتخاذ شود. نه اینکه پدر و مادر را از طفل جدا کرده و سرپرستی او را به خانواده دیگر دهیم.

وی اظهار امیدواری کرد با تصویب این قانون خانواده­‌های بیشتری مشمول این حمایت­ها شوند و کودکان آزار و رنج کمتری تحمل کنند. و آینده سازان سرزمین ما در شرایط بهتری رشد کنند.

کاظمی با اشاره به اینکه قانون مقرر کرده تنها راه حل برخورد با والدین بی‌مسوولیت سلب صلاحیت سرپرستی از آنان است، خاطرنشان کرد: این راهکار خوبی نیست که کودکی را سریع از خانواده جدا کنند و بسیاری از قضات نیز از این راهکار استفاده نمی­‌کنند و اعتقاد دارند پدر ومادر بودن، شانی است؛ خدادادی  و طبیعی و نمی‌توان به راحتی این وضعیت را به هم زد.

مدیرکل امور اسناد و مترجمان قوه قضائیه تاکید کرد: اصل 10 قانون اساسی نیز دستور به تحکیم خانواده داده است و نه تخریب آن،  لذا گرفتن یک کودک و دادن آن به خانواده دیگر مشکلات خاص خود را دارد یکی آن که خانوده­‌ای متلاشی می­‌شود و دیگر آن که بحث ارث و نسب چنین کودکی با مشکل مواجه شده و مشکلات حقوقی بسیاری ایجاد می‌­شود.

وی با اشاره به اینکه ممکن است؛ برای بسیاری از این کودکان متقاضی خوبی پیدا نشود، اضافه کرد: کودکانی که سنین بالاتری دارند، متقاضیان کمتری نیز دارند. همچنین کودکان بدسرپرست نیز متقاضیانی کمتری دارند، زیرا ممکن است یک روز پدر و مادر این کودک بازگشته و وی را مطالبه کنند.

کاظمی ادامه داد: خانواده­‌ها نمی­‌توانند روی کودکی که ممکن است؛ چند ماه دیگر از آنها جدا شود سرمایه­‌گذاری عاطفی کند و ترجیح می­‌دهند؛ بروند سراغ کودکان بی­‌سرپرست. در چنین شرایطی مشکلاتی ایجاد می­‌شود و قاضی به عنوان یک تصمیم گیرنده اجتماعی از طرف حاکمیت،  وادار می­‌شود که به راحتی کانون اولیه خانواده را از هم نپاشد.

این قاضی دادگستری تصریح کرد: مشکل کودکانی که والدین آنها معتاد بوده یا مدتی زندانی بوده‌اند یا مشکلات اقتصادی داشته و از کودک برای کار در خیابان­ها استفاده کرده­‌اند، ممکن است با راهکارهای مناسب حل شود و نیازی است که حتما کودک را از والدین جدا کرد. برخی از این کوکان حاضرند به صورت داوطلبانه در خیابان­ها کار کرده و به پدر و مادرشان خدمت کنند. لذا نمی­‌توان گفت؛ لزوما چنین والدینی بی­‌مسوولیت  و بی­‌توجه هستند.

کاظمی با اشاره به والدین فقیری که ملزومات لازم برای زندگی را ندارند، اظهار کرد: در چنین شرایطی معمولا قضات رغبتی به جدا کردن کودک از والدین ندارند و ترجیح می­‌دهند کودک درون خانواده حفظ شود. به نظر من بهزیستی نیز در چنین مواردی به جای آن که بر جدایی کودک از خانواده تاکید کند باید به این فکر کند که از راهکارهای دیگری همچون رفع مشکلات اقتصادی خانواده، رفع بیکاری، درمان اعتیاد و رفع بدنامی خانواده بپردازند و بررسی کنند که چه راهکاری می‌توانند اتخاذ کنند تا کودک درون خانواده حفظ شود.

مدیرکل امور اسناد و مترجمان قوه قضائیه تاکید کرد: باید والدین دارای مشکل را اصلاح کرد و نباید خانواده والدینی را که به عنوان مثال دچار بلای خانمان سوز اعتیاد هستند، متلاشی کرد زیرا در مجموع رویه خوبی نیست و جدا کردن کودک از خانواده باید به عنوان یک استثنا در نظر گرفته شده و نباید این حرکت تبدیل به یک رویه عمومی شود.

کاظمی گفت: باید تلاش کنیم تا حد امکان خانواده را حفظ و والدین را اصلاح کنیم و اگر هیچ امیدی نبود که والدین اصلاح شوند و بتوانند کودک خود را نگه دارند در آن زمان  می­‌توان کودک را به خانواده جایگزین یا به سازمان بهزیستی تحویل داد.

 

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
خدايا،ميشه چند لحظه وقتتو بگيرم! اين دفعه چيزي ازت نمي خوام! فقط مي خوام  خيلي ساده بگم: ممنون براي همه چيز...