کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد

بازنشستگی 210 هزار نیروی آموزش و پرورش تا 6 سال آینده

19 دی 1394 ساعت 19:48

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: پوشش تحصیلی دوره اول متوسطه درهرمزگان به 93 درصد رسیده است که با شاخص میانگین کشوری فقط یک درصد فاصله دارد.


 

به گزارش ایسنا، مهندس علی زرافشان درجمع روسا و معاونین متوسطه ادارات آموزش و پرورش سراسر هرمزگان افزود: این رقم برای دوره دوم متوسطه 79.20 درصد است که با میانگین کشوری 2.8فاصله دارد.

 

وی تصریح کرد: جهش قابل توجه پوشش تحصیلی درهرمزگان وکاهش فاصله با میانگین کشوری نتیجه اقدامات موثرآموزش وپرورش هرمزگان در پروژه مهرامسال است که نشان ازحرکت مبتنی بر راهبردی وزارت آموزش و پرورش دارد.

 

وی مهمترین برنامه وزارت آموزش و پرورش را سازماندهی، ساماندهی و بهسازی منابع انسانی اعلام کرد و گفت: روند تغییرات نظام آموزشی کشور، سازماندهی و ساماندهی نیروی انسانی را به اولویت اول وزارت آموزش و پرورش درهمه دوره های تحصیلی تبدیل کرده است که با تدبیرمدیران چالش های مرتبط با تغییرات نظام آموزشی را به حداقل رسانده است.

 

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش همچنین با اشاره به اینکه روند بی ضابطه جذب نیرو درسالهای گذشته به چالش اساسی درآموزش و پرورش تبدیل شده است، بیان کرد: استخدام هایی که در دولت گذشته انجام شد و طی آن نیروهایی با مدارک تحصیلی غیرمرتبط ومیزان تحصیلات دیپلم و زیر دیپلم به بدنه آموزش و پرروش تحمیل شدند نه تنها باری را ازدوش مشکلات نیروی انسانی این وزارتخانه درمسیرتغییرات نظام آموزشی برنداشت؛ بلکه به چالشی بزرگ درساماندهی نیروی انسانی تبدیل شد که آسیب آن نیزمتوجه کیفیت بخشی به آموزش درمدارس کشورشده است.

 

به گفته وی هم اکنون فقط 50درصد معلمان دوره ابتدایی دارای مدرک تحصیلی کارشناسی هستند که ناشی از روند جذب نیروی انسانی بدون در نظرگرفتن شاخص های مورد نیازآموزش و پرورش بوده است.

 

زرافشان بیان کرد: این نگرش به جای اینکه کیفیت را درآموزش و پرورش مد نظرقراردهد نگاه کاریابی به نهاد تعلیم وتربیت داشت که مشکلات و تبعات آن هم اکنون به خوبی احساس می شود.

 

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش درهمین رابطه خاطرنشان کرد: هم اکنون نیروی انسانی شاغل در دوره ابتدایی با 704 عنوان رشته تحصیلی مشغول تدریس هستند در حالیکه حداکثر رشته های مرتبط با این دوره به پنج رشته بیشترنمی رسد.

 

زرافشان بیان کرد:مصوبه اخیرمجلس نیز که خوشبختانه توسط شورای نگهبان رد شد بنا داشت این میزان عناوین رشته تحصیلی را به 800رشته افزایش دهد که اگرمحقق می شد کیفیت آموزش را به طور اساسی هدف قرارمی داد.

 

وی همچنین اضافه کرد:طی شش سال آینده بیش از 210هزارنیرو ازآموزش و پرورش بازنشسته خواهند شد که مدیران باید از هم اکنون چشم انداز ساماندهی نیروی انسانی را با این میزان خروج نیرو در نظر داشته باشند.

 

به گفته زرافشان امسال نیز 35هزار نفر از چرخه نیروی انسانی آموزش و پرورش خارج می شوند که 12هزار نفر آن را زنان و23هزار نفر را مردان شامل می شود که این موضوع نیروی انسانی در بعد جنستی را نیز دچار چالش خواهد کرد.

 

معاون آموزش متوسطه وزیرآموزش و پرورش گفت: با توجه به این مشکلات، در دولت تدبیر و امید هراستخدامی دراین وزارتخانه منوط به اجازه دولت مبنی بر تخصیص ردیف استخدامی و جذب نیروی انسانی از طریق دانش آموختگان دانشگاه فرهنگیان انجام می شود.

 

زرافشان همچنین با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش توجه جدی را به افزایش اعتبارت مدارس شبانه روزی دارد ، خاطرنشان کرد: امسال مبلغ 70 میلیارد ریال به تجهیز مدارس شبانه‌روزی اختصاص‌یافته است.

 

وی اعتبارات تخصیصی به هنرستانها را نیز 360 میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: امسال اعتبارات خرید تجهیزات هنرستانها با 40 درصد افزایش به 360 میلیارد ریال رسیده است.

 

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به روند تغییرات نظام آموزشی کشور به 6-3-3گفت: براساس این تغییرات امسال در دوره اول متوسطه پایه نهم تشکیل و هر سه پایه دوره اول متوسطه به لحاظ ساختاری تکمیل شده است.

 

زرافشان با بیان اینکه دوره پیش دانشگاهی درچهار سال آینده حذف خواهد شد افزود: در دوره دوم متوسطه امسال هیچ ورودی نداشتیم و از سال آینده اولین دوره ورودی های جدید وارد دوره دوم متوسطه می شوند و با تکمیل ساختار جدید دوره دوم متوسطه در سه سال ، ساختار 12ساله آموزش و پرورش نیز کامل می شود.

 

وی در پایان بیان کرد: براین اساس شاخه چهارساله نظری به یک دوره سه ساله تبدیل و شاخه آموزشهای فنی و حرفه ای و کارو دانش که دو ساله بودند نیز به یک دوره سه ساله تبدیل می شوند.

 

 

 


کد مطلب: 35056

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/35056/بازنشستگی-210-هزار-نیروی-آموزش-پرورش-6-سال-آینده

میگنا
  https://www.migna.ir