شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۴ / ۰۸:۴۴
کد مطلب: 35061
۱
عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت عنوان کرد

دور شدن زنان از خانواده از علل اعتیاد فرزندان

راضیه محمدزاده اظهارداشت: اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر رویکرد مناسبی محسوب می‌شود و چه نکته‌ای بالاتر از اینکه مسئله مبارزه با مواد مخدر و پیشگیری از اعتیاد امری همگانی شود و تمام مردم و مسئولان خود را در قبال آن مسئول بدانند.

وی افزود: البته باید به بستر و زمینه‌های اجتماعی شدن توجه داشت تا بتوان به نتایج موثر و ماندگار دست یافت. نهاد خانواده یکی از ارکان اساسی اجتماع به شمار رفته که نقش بی بدلیلی در کاهش اعتیاد دارد. در خانواده مهمترین عامل مادر بوده که در مصون سازی فرزندان و همسرش از اعتیاد بسیار سهیم است. متاسفانه امروز مادر و زن از جایگاه و نقش اصلی خود دور شده و به سمت و سوق‌های متفاوت از وظیفه اصلی پیش رفته است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت با تاکید بر اینکه مهمترین نقش زن در خانواده آرامش گری و هدایت‌گری اعضای خانواده است، بیان کرد: اگر بتوانیم خانواده‌هایی سالم داشته باشیم، اجتماعی سالم خواهیم داشت و این دو ارتباط مستقیم با یکدیگر دارند. زن باید خود را بپذیرد و باور کند که نقش مهمی در انتقال آرامش در خانواده دارد. خانواده‌ای که آرامش ندارد یا مشکلات مختلفی مواجه می‌شود که جامعه را نیز دچار چالش می‌سازد.

محمدزاده افزود: به دلیل مشکلات اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و تبلیغات ماهواره زنان از جایگاه اصلی خود یعنی تربیت و آموزش فرزندان دور شده و به فعالیت برون خانواده گاهی بیشتر از برنامه و تلاش برای خانواده توجه دارد. باید این مسئله توسط رسانه‌هایی همچون صدا و سیما همچنین نهادهای آموزشی به زنان هشدار داده شود و مورد آموزش لازم قرار گیرند.

وی افزود: مخالف کار و فعالیت اقتصادی و اجتماعی زن نیستم ولی باید توجه داشت که زن از نقش اصلی خود دور نشود. زنان امروز جامعه ما نسبت به گذشته از این نقش اصلی فاصله گرفت است در حالی که زن و یک مادر باید عزت نفس را به فرزندانش ارائه کند و با آموزش مهارت زندگی آن را برای زندگی آینده و رویارویی با مشکلات آشنا سازد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت به موضوع ساعت‌های کاری زنان اشاره کرد و گفت: پس از اینکه برنامه‌ اصلی آموزش به زنان مبنی بر باور آنها بر نقش آرامش‌گری در خانواده در دستور کار قرار گرفت و انجام شد باید مسائل دیگری همچون کاهش ساعت‌های کاری زنان مورد توجه مسئولان قرار گیرد تا زنان و مادران فرصت بیشتری جهت اختصاص وقت خود برای اعضای خانواده داشته باشند و از تربیت و آموزش آنها غافل نشوند.

محمدزاده در ادامه با بیان اینکه رسیدگی به امور اوقات فراغت و ورزش بانوان، توانمندسازی زنان از طریق مهارت آموزی به ویژه زنان بی سرپرست و بدسرپرست باید جهت کاهش اعتیاد در اولویت کاری مسئولان باشد، گفت: آگاه‌سازی زنان نقش بسزایی در پیشگیری و کاهش آسیب های اجتماعی دارد.

وی اظهارداشت: شغل‌های خانگی، فراهم کردن بیمه‌های زنان خانه‌دار، دفترچه‌های حمایتی و بیمه عمر، افزایش مرخصی زنان، کاهش ساعت کار زنان، پاره وقت بودن کار و دور کاری زنان می‌توان از حضور زنان در جامعه برای انجام کارهای سنگین و حضور در محیط‌هایی که ضروری نیست جلوگیری کند و کاهش آسیب‌های اجتماعی را برای فرزندان به همراه داشته باشد.

مرجع : خبرگزاری فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
خوشبختی یعنی بدست آوردن یک زندگی و تقسیم آن با دیگران!