امتحان عربي (3) زنگ خطري براي آموزش و پرورش
فارس: در پي اعتراض برخي دانشآموزان نسبت به سؤالات امتحان نهايي عربي (3)، رئيس كميته آموزش و پرورش مجلس گفت: اشكالات آزمون عربي (3) زنگ خطري براي آموزش و پرورش است تا جديتر از گذشته نسبت به امتحانات نهايي توجه كند.
اخيراًً همزمان با برگزاري امتحانات خردادماه دانشآموزان، گروهي از دانشآموزان سال سوم رشتههاي رياضي و فيزيك و علوم تجربي نسبت به شيوه طراحي سؤالات امتحان "نهايي " عربي (3) اعتراض داشتهاند.
به اعتقاد اين دانشآموزان و خانوادههاي آنان، شيوه طراحي سؤالات اين آزمون كه در ساعت 8 صبح روز چهارشنبه 18 خردادماه 90 به صورت هماهنگ كشوري برگزار شده، بهگونهاي بوده است كه در مواردي امكان پاسخگويي به آنها وجود نداشته و دليل آن نيز سختي بيش از حد در اين سؤالات يا اشكالات ماهوي در طراحي آنها بوده است؛ بهگونهاي كه باعث نگراني اين دانشآموزان نسبت به سرنوشت امتحان آنان و تأثير آن در مراحل بعدي تحصيلشان شده است.
* ارائه بازخوردهاي آزمون از 2 استان كشور به وزارت آموزش و پرورش
هرچند در اين رابطه تاكنون امكان گفتوگو با مسئولان مركز سنجش وزارت آموزش و پرورش به عنوان متوليان طراحي و برگزاري امتحانات نهايي دانشآموزان فراهم نشده است، اما روز گذشته قربانعلي افشاني مديركل دفتر آموزش متوسطه نظري وزارت آموزش و پرورش در گفتوگو با فارس از ارائه بازخوردهاي اين آزمون از حداقل دو استان كشور به اين ادارهكل خبر داد و تصريح كرد: متولي اين موضوع از جهت انتخاب طراح سؤالات و طراحي سؤال و نيز برگزاري آزمون، مركز سنجش وزارت آموزش و پرورش است و بايد رئيس اين مركز اعلام كند كه چه برنامهاي براي رفع نگراني دانشآموزان دارد.
وي افزود: بعيد ميدانم كه امتحان اين درس مجدداً برگزار شود، مگر اينكه رئيس مركز سنجش وزارت آموزش و پرورش، به طراحان سؤال دستور دهد كه با بررسي نظرات كارشناسان استانها و در صورتي كه خواستههاي دانشآموزان و دبيران اين درس منطقي باشد، نمره سؤالات غيراستاندارد يا مشكل را در ميان ساير سؤالات تقسيم كنند اما به طوركلي هر نوع تصميمگيري در اين رابطه با مركز سنجش است و ما نيز در اين زمينه پيگير موضوع از اين مركز هستيم.
* حساسيت امتحانات نهايي و تأثير آنها در شيوه گزينش دانشآموزان در كنكور
با توجه به اهميت اين موضوع و نگراني و انتقاد اين دانشآموزان و حتي گروهي از كارشناسان گروه آموزشي عربي، پيگيري مشكل از سوي مسئولان وزارت آموزش و پرورش و رفع نگراني از اين دانشآموزان و خانوادههاي آنان ضروري به نظر ميرسد.
علي كريمي فيروزجايي رئيس كميته آموزش و پرورش مجلس در گفتوگو با خبرنگار اجتماعي باشگاه خبري فارس «توانا»، درباره مشكلات امتحان نهايي عربي (3) دانشآموزان رشتههاي رياضي و تجربي اظهار داشت: تاكنون گزارشي در اين رابطه به كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس نيامده است اما با توجه به تصميمات جديدي كه در قانون حذف كنكور اتخاذ شده است، موضوع امتحانات نهايي از اهميت و حساسيت بالايي برخوردار است.
وي افزود: دليل اين اهميت و حساسيت، اين است كه طي يك الي دو سال آينده كنكور حذف ميشود و سوابق تحصيلي دانشآموزان براي گزينش در دانشگاه جايگزين كنكور ميشود، بنابراين انتظار اين است كه آموزش و پرورش برنامهريزي سازمانيافتهتري براي برگزاري امتحانات نهايي داشته باشد.
* زنگ خطري براي آموزش و پرورش؛ ضرورت توجه جديتر نسبت به امتحانات نهايي
كريمي فيروزجايي تصريح كرد: هر چند در گذشته نيز اهميت و حساسيت اين امتحانات رعايت ميشده است، اما از اين پس آموزش و پرورش بايد در زمينه رعايت شاخصهاي فني و استانداردهاي سؤالات امتحانات نهايي و نيز سلامت و امنيت آنها توجه بيشتري كند.
رئيس كميته آموزش و پرورش مجلس خاطرنشان كرد: در صورتي كه در اين زمينه گزارشي به ما ارائه شود، آن را پيگيري ميكنيم و راهحل اين مشكل نيز اين است كه كارشناسان آموزش و پرورش ابتدا بايد نارساييها و اشكالات اين آزمون را بررسي كنند تا در صورت وارد بودن اعتراضات، نسبت به ابطال آزمون يا راه ديگر اقدام شود، اما به طور كلي اشكالات آزمون عربي (3) زنگ خطري براي آموزش و پرورش است تاجديتر از گذشته نسبت به امتحانات نهايي توجه كند.
امتحان دینی و عربی 3 رشته تجربی بسیار سخت و با اشتباه بوده لطفا رسیدگی کنید
چون به دانش آموزان بسیار استرس وارد شده ما باید کمک این جوانها بکنیم نه تخریب روحیه لطفا رسیدگی کنید خدا را در نظر بگیرید