جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۴ / ۰۷:۵۰
کد مطلب: 35219
۱

دانستنی‌های بارداری از ابتدا تا زایمان

دانستنی‌های بارداری از ابتدا تا زایمان
در این زمان شما وارد هفته پنجم بارداری و مرحله‌ای شده‌اید که به آن دوره رشد جنینی می‌گویند. در طول این مدت دستگاه‌ها و اندام‌های اصلی بدن نوزاد شما رشد می‌کند و ساختار آن‌ها شکل می‌گیرد. در واقع، همچنان نوزاد شما در مرحله رویانی قرار دارد و تا هفته هشتم یا دهم بارداری، نوزاد کوچک شما رویان نامیده می‌شود. در این مرحله، سلول‌های جنین تقسیم و گاهی چند برابر می‌شوند و هرکدام عملکردی خاص پیدا می‌کنند.
 
چه علائمی را در هفته پنجم بارداری تجربه خواهید کرد؟
دیگر در این پنج هفته متوجه شده‌اید که عادت ماهیانه‌تان قطع شده است و اگر تست بارداری گرفته باشید، جواب آن مثبت است. علاوه بر این، ممکن است که شما علائم دیگری بارداری همچون نواسانات خلقی، حساس شدن سینه، خستگی، حالت تهوع و تکرر ادرار را تجربه کنید.
در این مدت هورمون‌های متفاوت و متنوعی در سراسر بدن شما به گردش درمی‌آیند تا چرخه  بارداری شما را حفظ و کامل کنند. مهم‌ترین این هورمون‌ها از این قرارند:
هورمون استروژن: این هورمون به این علت در دوران بارداری در بدن شما تولید می‌شود تا سطح هورمون پروژسترون و HCG را در بدن شما حفظ کند.
هورمون پروژسترون: این هورمون وظایف زیادی را در بدن انجام می‌دهد. این هورمون عملکرد جفت را حفظ می‌کند و انقباضات رحمی را کنرل می‌کند. علاوه بر این،‌ این هورمون موجب تحریک رشد بافت‌های سینه می‌شود.
HCG: این هورمون برای سلامتی بارداری شما ضروری است، زیرا تغذیه جنین و جسم زرد را فراهم می‌کند. در پایان سه ماهه اول بارداری، جفت کاملا کاربردی عمل می‌کند. علاوه بر این، این هورمون سطح لازم و کافی هورمون پروژسترون را حفظ می‌کند. معمولا تمام تست‌های بارداری میزان این هورمون را اندازه می‌گیرند.
 
سلول‌ها و اندام‌های جنین شما در هفته پنجم بارداری چگونه شکل می‌گیرد؟
کودک به سرعت رشد می‌کند و رشد و نمو او شامل 3 لایه جنینی است: اکتودرم (برون پوست)، مزودرم (میان پوست) و آندودرم (درون پوست) که در نهایت بافت‌ها و اندم‌های بدن او را تشکیل می‌دهند.در هفته پنجم بارداری ، این سلول‌ها و اندام‌های جنین شما به سرعت رشد می‌کنند و شکل می‌گیرند.
 
سلول‌های خون، سلول‌های کلیه، سلول‌های عصبی ،مغز، نخاع، قلب، دستگاه گوارش جزئ اندام هایی هستند که در هفته پنجم بارداری به سرعت رشد می کنند.
 
سرعت رشد ناخن و مو آغاز می شود!
گفتنی است که لوله عصبی وظیفه شکل‌گیری اندام‌های مغز، نخاع، اعصاب و ستون فقرات را از لایه اکتودرم دارد، علاوه بر این، پوست، مو، ناخن، سینه، غدد تعرق و مینای دندان را نیز شکل می‌دهد.
 
قلب و دستگاه گردش خون جنین شما از لایه مزودرم شکل می‌گیرد که همچنین ماهیچه‌ها، غضروف‌ها، استخوان و بافت زیر پوستی را نیز تشکیل می‌دهد. قلب جنین شما در این زمان به دو لوله تقسیم می‌شود که ممکن است در سونوگرافی قابل مشاهده باشد. در این زمان، ریه‌ها، روده‌ها، سیستم ادراری، تیروئید، کبد و لوزوالمعده از لایه آندودرم رشد و توسعه می‌یابد.
 
درحالی که این اندام‌های نوزاد شما در حال رشد و توسعه است، جفت ابتدایی و بند ناف تغذیه و اکسی‍‍ژن مورد نیاز برای زنده ماندن جنین را فراهم می‌کنند.
 
در این زمان علائم زیر  را جدی بگیرید
اگر در این دوران با هر مورد عجیب یا دردهای بیش از حد مواجه شدید آن را حتما با پزشکتان در میان بگذارید. علائم زیر ممکن است نشان از حاملگی خارج از رحم یا سقط جنین باشد، پس این موارد را جدی بگیرید و در صورت مشاهده آن فورا به پزشک مراجعه کنید:
خونریزی 
احساس ضعف یا سرگیجه شدید
افت شدید فشار خون
درد شدید شانه یا لگن
گرفتگی شدید عضلات به خصوص لگن
در هفته پنجم بارداری جنین شما چه اندازه است؟
در این زمان جنین شما به اندازه یک دانه کنجد است و جالب این است که در هفته پنجم بارداری نوزاد شما بیشتر شبیه یک بچه قورباغه است تا جنین انسان. در این زمان اندازه جنین شما به اندازه 2 تا 5 میلی‌متر یا حتی کمتر است.
 
مراقبت‌های بارداری در هفته پنجم
رشد جنین شما نسبت به تاثیرهای موارد متعددی همچون استفاده از برخی داروها، مواد مخدر، الکل و عفونت‌های مختلف آسیب‌پذیر است. تاثیر این موارد گاهی می‌تواند منجر به نقص‌هایی هنگام تولد شود. علاوه بر این داروهای افسردگی با خطر نقص تولد در ارتباط است.
 
یادتان باشد در این دوران باید تحت نظر پزشکی متخصص باشید. به طور معمول، بیشتر پزشک‌ها قرار ملاقات‌هایی را بین هفته ششم تا هفته دهم بارداری ترتیب می‌دهند. ممکن است ملاقات‌های مکرر با پزشک خوشایند شما نباشد اما معاینه دقیق پزشک می‌تواند از بروز بسیاری مشکلات و اختلالات در دوران بارداری شما جلوگیری کند و از همه سلامتی شما و کودکتان را تضمین کند و علاوه بر آن، خیال شما و همسرتان را راحت کند.
 
در صورتی که در این هفته احساس خستگی شدید داشتید سعی نمایید در صورت امکان استراحت نموده و آسوده بخوابید.
 
مراقبت‌های تغذیه‌ای در هفته پنجم
زن باردار معمولا بطور متوسط در صورت داشتن یک نوزاد در شکم به حدود 300 کالری اضافی نیاز دارد، بنابراین بهتر است در این دوران به یک مشاور تغذیه مراجعه نمایید تا از این طریق بتوانید با پیروی از برنامه غذایی سالم و مغذی مواد و ویتامین‌های مورد نیاز بدن خود و جنینتان را تامین کنید.
علاوه بر این،‌به این علت که در این دوران سلول‌ها و اندام‌های جنین شما به سرعت در حال رشد است، مصرف ویتامین C و D می‌تواند بسیار مفید باشد.اگر هنوز شروع به مصرف مکمل‌های غذایی نکرده اید، بهتر است هر چه زودتر با مشورت پزشک خود اینکار را شروع کنید. 
مرجع : باشگاه خبرنگاران
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
زبان هیچ استخوانی ندارد اما آنقدر قوی هست که بتواند قلبی را بشکند. پس مراقب حرف هایتان باشید.