جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۴ / ۱۳:۳۶
کد مطلب: 35260
۱

معرفي برترین مقالات ایران بر اساس نمره آلتمتریک در سال 2015

Prevalence, and years lived with disability for 301 acute and chronic diseases and injuries in 188 countries, 1990–2013: a systematic analysis for the Global Burden of Disease Study 2013 و - all-cause and cause-specific mortality for 240 causes of death, 1990-2013: a systematic analysis for the Global Burden of Disease Study 2013 دو مقاله برتری هستند که 14 نفر از نویسندگان ایرانی در انتشار این مقالات مشارکت داشته‌اند و این درحالی است که در سال 2014 هیچ یک از نویسندگان ایرانی مشارکتی در نگارش صد مقاله برتر آلتمتریک نداشتند.

بر اساس اعلام دفتر علم‌سنجی مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی:
- هیرش امینی از دانشگاه علوم پزشکی کردستان،
- بابک عشرتی از دانشگاه علوم پزشکی اراک،
- علیرضا استقامتی، فرشاد فرزادفر، نیما حافظی نژاد، سارا شیخ بهایی از پژوهشکده غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران،
- فرشاد فرزادفر از دانشگاه علوم پزشکی تهران،
- رضا ملک‌زاده، صدف قاجاریه سپانلو از مرکز تحقیقاتی بیماری‌های گوارشی دانشگاه علوم پزشکی تهران،
- وفا رحیمی موقر از تروما و جراحی سینا دانشگاه علوم پزشکی تهران،
- محمدعلی شهریان از گروه مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی تهران،
- پوریا حیدرپور از دانشگاه علوم پزشکی تهران و محمدتقی هدایتی از دانشگاه علوم پزشکی مازندران نویسندگانی هستند که در نگارش مقاله اول مشارکت داشته‌اند.

هیرش امینی از دانشگاه علوم پزشکی کردستان، بابک عشرتی از دانشگاه علوم پزشکی اراک، علیرضا استقامتی، فرشاد فرزادفر، نیما حافظی نژاد، سارا شیخ بهایی از پژوهشکده غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران، فرشاد فرزادفر از دانشگاه علوم پزشکی تهران، رضا ملک‌زاده، صدف قاجاریه سپانلو از مرکز تحقیقاتی بیماری‌های گوارشی دانشگاه علوم پزشکی تهران، وفا رحیمی موقر از تروما و جراحی سینا- دانشگاه علوم پزشکی تهران، محمدعلی شهریان از گروه مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی تهران، مازیار مرادی لک از دانشکده پزشکی تهران، پوریا حیدرپور از دانشگاه علوم پزشکی تهران و محمدتقی هدایتی از دانشگاه علوم پزشکی مازندران نویسندگانی هستند که در نگارش مقاله دوم مشارکت داشته‌اند.

بر اساس این گزارش، در نگارش صد مقاله برتر جهان بر اساس نمره آلتمتریک 2015 در مجموع هزار و 840 مولف از یکصد کشور جهان حضور داشته‌اند که این مقالات در 34 نشریه منتشر شده است. 10 مقاله برتر جهان در حوزه‌های علوم سلامت و بهداشت، زمین و محیط زیست، تحقیق و تکرارپذیری، علوم کامپیوتر و اطلاعات و مطالعات جامعه انسانی به رشته تحریر در آمده است.

از صدمقاله برتر جهان 42 درصد بصورت دسترسی آزاد در اختیار مخاطب قرار گرفته است، 65 درصد از این مقالات از نویسندگان ایالات متحده آمریکا و 31 درصد مقالات دارای نویسندگانی از کشور انگلستان هستند و تنها دو مقاله از ایران دارای نویسندگان ایرانی هستند.

این مقالات در بیش از 5 هزار آیتم خبری، 93 توئیت و 300 ارجاع مقالات ویکی پدیا ذکر شده‌اند که مطالعات پزشکی و سلامت در صدر حوزه‌های موضوعی مقالات برتر آلتمتریکی قرار دارند. 

نویسندگان رژیم صهیونیستی با شرکت در نگارش 5 مقاله علمی در منطقه خاورمیانه در صدر مقالات کشورهای خاورمیانه قرار دارند و ترکیه، قطر و مصر نیز هرکدام با انتشار 3 مقاله رتبه دوم را دارا بوده و دیگر کشورهای خاورمیانه به استثنای یمن هرکدام با دو مقاله در این رتبه‌بندی حضور دارند.

بر اساس این گزارش، طی سالیان متمادی شاخص‌های کتاب‌سنجی در قلب ارزیابی فعالیت‌های علمی قرار داشته و در این میان شاخص‌های استناد محور نقش بی‌بدیلی ایفا کرده‌اند. در واقع در روش‌های کتاب‌سنجی استناد به عنوان تاثیر یک واحد بر جامعه علمی محسوب شده است.

با ظهور وب تلاش‌هایی برای استفاده از اطلاعات موجود در این محیط برای ارزیابی تاثیر علمی صورت گرفت که ثمره آن ظهور حوزه‌ وب‌سنجی بود. اخیرا نیز با افزایش سطح فناوری و امکان بررسی گسترده‌تر امکان رصد نظرات، گفت‌وگوها و صحبت‌های برخط درباره مدارک علمی فراهم شده است. به این ترتیب بعد دیگری از اثرگذاری علمی قابل سنجش و ارزیابی شده است. در واقع می‌توان ذکر مدارک علمی در خبرگزاری‌ها، صحبت در مورد آن در شبکه‌های اجتماعی، استفاده از آن‌ها در اسناد سیاست‌گذاری و سایر استفاده از مدارک علمی در محیط وب را به عنوان شاخص اثرگذاری یک مدرک علمی بر جامعه در نظر گرفت.

نمره آلتمتریک شاخصی از میزان توجه و برد برخط یک خروجی تحقیق است و هدف آن فراهم کردن شاخصی از میزان توجهی است که یک خروجی تحقیقاتی به خود جلب کرده است. بر این اساس آلتمتریک بحث و صحبت درمورد یک خروجی تحقیقاتی را از منابعی همچون گوگل پلاس، لینکدین، اسناد، اخبار، وبلاگها، توییتر، داوری‌های پس از چاپ فیس‌بوک، سینا وبیو، ویکی پدیا و یوتیوپ گردآوری می‌کند.

نمره آلتمتریک با استفاده از یک الگوریتم وزن‌دهی و بر اساس سه عامل اصلی اندازه ذکرها (منظور تعداد دفعاتی است که یک عنوان مقاله در صفحات دیگر ذکر شده است)، منبع ذکرها و نویسنده ذکرها محاسبه می‌شود.

 

 

مرجع : خبرگزاری ایسنا
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
نمی توانی به عقب برگردی و شروع را عوض کنی، ولی می توانی از جایی که هستی آغاز کنی و پایان را عوض کنی...