جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۲۹ دی ۱۳۹۴ / ۱۵:۱۵
کد مطلب: 35290
۰

تاثیر استفاده از میزهای ایستاده بر ارتقای قدرت یادگیری دانش آموزان

تاثیر استفاده از میزهای ایستاده بر ارتقای قدرت یادگیری دانش آموزان
تحقیقات قبلی نشان داده که میزهای ایستاده تأثیرات مثبتی بر سلامت فیزیکی داشته، مدت زمان نشستن را کاهش داده و خطرات ناشی از عدم تحرک در ساعات طولانی را کم می‌کند. اما آیا میزهای ایستاده می‌تواند تأثیرات روانی مثبتی هم به همراه داشته باشد؟

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که این میزها باعث می‌شود که دانش آموزان تمرکز و عملکرد بهتری داشته باشند. در تحقیقات قبلی که بیشتر بر میزان مصرف انرژی تمرکز داشت، معلمان اعلام کرده بودند بچه‌هایی که از میزهای ایستاده استفاده می‌کنند میزان دقت و توجه آنها در کلاس بیشتر است.

محققان در همین زمینه، ۳۴ دانش آموز سال اول دبیرستان را که از میزهای ایستاده استفاده می‌کردند مورد آزمایش قرار دادند. آنها در ابتدای سال آزمایش‌هایی روی آنها انجام داده و در انتهای آن سال هم با استفاده از طرحی آزمایشی، مزیت‌های عصب شناختی را مورد بررسی قرار دادند. آنها از چهار تست کامپیوتری شده به منظور ارزیابی عملکردهای اجرایی استفاده کردند که همان مهارت‌های شناختی ما هستند و برای سبک و سنگین کردن کارها و وظایفمان از آنها استفاده کرده، آنها را به مراحلی ‌تقسیم کرده و تا زمانی که آن را کاملا به انجام برسانیم در ذهن خود نگه می‌داریم.

محققان می‌گویند که این قابلیت‌ها همراستا با بسیاری از مهارت‌های آکادمیک است که دانشجویان برای مدیریت زمان، حفظ کردن رویدادها، خلاصه کردن آنچه که آموخته‌اند، حل مسائل و سازماندهی افکار از طریق نوشتن استفاده می‌کنند. آنها به این نتیجه رسیدند که چنین عملکردهایی بیشتر در مناطقی در بخش قدامی مغز تنظیم می‌شود. به معنای دقیق کلمه، آنها از یک ابزار قابل حمل تصویربرداری مغزی به نام طیف سنجی عملکردی نزدیک مادون قرمز استفاده کردند تا بتوانند تغییرات را در بخش قدامی مغز بررسی کنند.
آنها دریافتند استفاده مداوم از میزهای ایستاده با ارتقای چشمگیر عملکردهای اجرایی و بالا رفتن ظرفیت‌های حافظه‌ی فعال مرتبط است.
(منبع: medicinenet)
تقویت عملکرد شناختی دانش‌آموزان با استفاده از میزهای ایستاده
نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که استفاده از میزهای ایستاده در کلاس‌های درس، عملکرد شناختی دانش‌آموزان را تقویت می‌کند.

به گزارش پایگاه اینترنتی یورک آلرت، نتایج مطالعه محققان دانشگاه تگزاس حاکی از آن است که میزهای ایستاده در کلاس های درس که به دانش آموزان امکان می دهد براساس تمایل خود بایستند و یا بنشینند، فواید عصبی شناختی برای آنان دارد. 'رانجا مهتا' استادیار دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه تگزاس و همکارانش در این مطالعه دانش آموزان سال اول یک دبیرستان را که از میزهای ایستاده استفاده می کردند، یک بار در ابتدای سال تحصیلی و بار دیگر در انتهای سال تحصیلی مورد بررسی قرار دادند. مهتا با به کار گیری یک طرح آزمایشی، فواید عصبی شناختی را با استفاده از چهار آزمایش رایانه ای برای بررسی عملکرد اجرایی دانش آموزان بدست آورد.
عملکردهای اجرایی، به آن دسته از مهارت های شناختی اطلاق می شود که همه ما از آنها برای تجزیه و تحلیل وظایف، تجزیه آنها به مراحل مختلف و حفط این مراحل در ذهن تا زمان انجام آنها، استفاده می کنیم. این مهارت ها با توسعه بسیاری از مهارت های آکادمیک ارتباط مستقیم دارند که به دانش آموزان اجازه می دهند زمان خود را به طور موثر مدیریت کنند، حقایق را به ذهن بسپارند، آنچه می خوانند را درک کنند، از عهده حل مسائل چند مرحله ای برآیند و افکار خود را در نوشتن سازمان دهی کنند.

از آنجا که این عملکردها تا حد زیادی در مناطق قدامی مغز تنظیم می شوند، محققان در این آزمایش با استفاده از یک دستگاه قابل حمل تصویربرداری از مغز و قرار دادن حسگرهایی در پیشانی دانش آموزان، تغییرات مرتبط را در عملکرد قدامی مغز بررسی کردند.

نتایج این آزمایش نشان داد که استفاده مداوم از میزهای ایستاده با تقویت قابل توجه عملکرد اجرایی و توانایی های حافظه مغز ارتباط دارد. همچنین در این آزمایش تغییراتی در الگوهای مرتبط با فعالیت مغز مشاهده شد.

از سوی دیگر، در مطالعات قبلی که عمدتا بر تحرک و مصرف انرژی در دانش آموزان تمرکز داشتند، آموزگاران شاهد افزایش تمرکز و رفتار بهتر دانش آموزانی بودند که از میزهای ایستاده استفاده می کردند.

به گفته محققان، استفاده از میزهای ایستاده عملکرد عصبی شناختی را تقویت می کند که با نتایج مطالعات قبلی در زمینه برنامه های ورزشی در مدرسه سازگار است.
پژوهشگران گام بعدی تحقیقاتی خود را مقایسه مستقیم فواید عصبی شناختی استفاده از میزهای ایستاده نسبت به برنامه ورزشی در مدرسه خواهد بود.
براساس این گزارش، با توجه به اهمیت افزایش تحرک و فعالیت فیزیکی، تقویت تکامل شناختی و بهبود نتایج درسی، تداوم تحقیقات در زمینه فواید میزهای ایستاده در مدارس برای سیاستگذاران، متخصصان بهداشت عمومی و مدیران مدارس به منظور لحاظ تغییرات محیطی ساده و پایدار در کلاس های درس موثر خواهد بود/ ايرنا
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
یک رابطه خوب زمانی است که کسی پذیرای گذشته، پشتیبان امروز و مشوق فردایتان باشد.