پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۰ / ۲۱:۴۱
کد مطلب: 3531
۱
۳

تكنيكهايي براي پيشرفت تحصيلي

تكنيكهايي براي پيشرفت تحصيلي
تكنيك‌هاي تلقين و تخيل براي افزايش تمركز و تقويت حافظه

انسان موجودي تلقين‌پذير مي‌باشد و تلقين پذيري يكي از ويژگي هاي انسان است. تلقين تاثير فوق‌العاده‌اي بر انسان دارد. شايد يكي از دلايلي كه اسلام زندگي را با گفتن اذان در گوش نوزاد آغاز مي‌كند و با تلقين به ميت تمام ميكند اهميت تلقين باشد.
قدرت تلقين به نظر مي‌رسد يك بعد از ابعاد اذكار و عبادات هم بعد تلقيني آنها مي‌باشد. همه انسان‌ها با درجات مختلف تلقين پذيرند و اين تلقين پذيري در خلسه بسيار افزايش مي‌يابد. دانشمندان به دفعات نشان داده‌اند هر نوع تلقين مورد پذيرش ضمير ناخودآگاه قرار ميگيرد امروزه دانشمندان اثبات كرده‌اند كه بخشي از اثرات داروها اثرات تلقيني آنها است لذا در پزشكي امروز استفاده از شبه داروها مطرح شده است كه فاقد اثرات خاص دارويي و شيميايي مي‌باشند.

در تمام اعصار تلقين نقش مهمي در زندگي انسان بازي كرده است. از تلقين مي‌توان براي منظبط كردن و تحت كنترل در آوردن نفس خود استفاده كرد. تلقينِ سازنده، نيروي شگفت انگيزي مي‌باشد. يادتان باشد تلقين في نفسه قدرتي ندارد مگر اين كه ما قبولش كنيم. بنا براين با آگاهي از اثرات تلقين از آن در جهت مثبت استفاده كنيد و خود را از تلقينات منفي ديگران و محيط در امان نگه داريد.

انواع تلقين:
۱- تلقين كلامي
۲- تلقين فكري
۳- تلقين شنيداري
۴- تلقين ديداري
۵- تلقين نوشتاري
شما مي‌توانيد از هر يك از انواع تلقين كه تمايل داشتيد استفاده كنيد.

يادآوري مي‌نماييم كه جملات تلقيني بايد مثبت و كوتاه باشد و از قبل آماده و در دسترس قرار گرفته باشند، توجه كنيد كه براي تاثير گذاري بيشتر اين جملات را بسيار جدي و محكم و با باوري عميق در ذهن خود تكرار كنيد و يا بر زبان جاري سازيد. جملات تلقيني زير براي رسيدن به تمركز خوب و تقويت حافظه پيشنهاد ميگردد. (البته بسيار بهتر است تلقينات در حالت خلسه انجام گيرد)
- من همواره از هوش، شهامت و ذكاوت سرشارم.
- من به فرايند زندگي اعتماد دارم و ايمن هستم.
- من خودم را دوست دارم و تاييد مي‌كنم.
- من از آرامش الهي سر شارم.
- من داراي حافظه عالي و قدرتمند هستم.
- تمركز من فوق العاده است.
- من با عشق و علاقه مطالعه مي‌كنم.
- من با محبت به خودم توازن مي‌بخشم.
- خواندن و مطالعه كردن به من احساس آرامش مي‌دهد.
- من خوب و راحت مطالعه ميكنم و خوب و راحت ياد مي‌گيرم.
- من در جلسه امتحان بخوبي مطالب را از ذهنم به برگه امتحان منتقل مي‌كنم.
- من از درس خواندن و امتحان دادن لذت مي‌برم.
- من نسبت به خود صادق هستم، من مسئول پيشرفت خودم هستم.
-
خلسه چيست؟
خلسه حالتي بين خواب و بيداري است كه امواج ذهني در شرايط آلفا قرار مي گيرند و تلقين پذيري انسان افزايش مي‌يابد. در حالت خلسه انسان در:
۱- آرامش قرار مي‌گيرد.
۲- توجه از امور عادي جدا مي‌شود.
۳- آگاهي و تمركز بيشتر مي‌شود.
۴- حواس پنجگانه فيزيكي تضعيف مي‌شود.
۵- حواس برتر هويدا و تقويت مي‌شود.
۶- ضمير خودآگاه كنار رفته و ضمير ناخودآگاه پديدار مي‌گردد.
۷- در اين حال امواج فكري انسان در سطح آلفا قرار مي گيرد و تلقين پذيري انسان بيشتر مي‌شود.
بنابراين مناسب است كه در حالت خلسه از تلقين استفاده نمود تا تاثيرات بيشتري به همراه داشته باشد. بايد توجه داشت كه خلسه از نظر كيفيت به دو نوع مثبت و منفي تقسيم بندي ميشود بايد خلسه منفي را شناخت و اگر پيش آمد از خلسه خارج شد.
-
ويژگي‌هاي خلسه مثبت:
۱- تنفس آرام و عميق است.
۲- ضربان قلب طبيعي است.
۳- شخص احساس آرامش و رهايي دارد.
در حالي كه در خلسه منفي تنفس تند و سطحي است و شخص حالت اظطراب و تنش دارد. در زندگي روزمره حالت‌هايي پيش مي‌آيد كه مشابه خلسه مي‌باشند بايد در اين شرايط و موقعيت ها به خود تلقين مثبت نمود.

حالت‌هاي مشابه خلسه:
۱- مواقعي كه در حال استراحت هستيد
۲- زماني كه خيلي خوشحال يا خيلي ناراحت هستيد.
۳-لحظاتي قبل از اين كه به خواب برويد
۴- بلافاصله بعد از بيدار شدن
۵-قرار گرفتن در مكانهايي كه جزء اهداف شما است.
۶-در موقع بيماري، حوادث لحظات قبل از به خواب رفتن و بلافاصله بعد از بيدار شدن يك خلسه طبيعي عالي، مثبت، عميق و بسيار سودمند و مفيد ميباشد.

اين دو نوبت خلسه بسيار ارزشمند ميباشد و ميتوان از آن در جهت تغيير در عادات و رفتار و نيز تصحيح باورهاي ذهني غلط در سطح ناخودآگاه استفاده نمود. بنابراين براي افزايش تمركز و تقويت حافظه شما بايد از اين دو نوبت خلسه طبيعي استفاده نماييد. خلسه في نفسه مفيد ميباشد بدين معني كه اگر شما در حالت خلسه قرار بگيريد و تلقين هم نكنيد، صرف قرار گرفتن در خلسه براي سلامتي جسم و ذهن و تقويت تمركز مفيد ميباشد. تكنيك ساده براي قرار گرفتن در حالت خلسه يك روش ساده و موثر براي رفتن در خلسه استفاده از تنفس و شمارش معكوس مي‌باشد بدين ترتيب:
۱- زماني براي رفتن به خلسه در نظر بگيريد كه در شرايط متعادل باشيد و فرصت كافي براي انجام تمرين داشته باشيد.
۲-بر روي زمين دراز بكشيد و دستهاي خود را در كنار بدن قرار دهيد. ( مي توانيد روي يك صندلي مناسب خود را رها كنيد)
۳-بدن خود را رها كنيد بطوري كه هيچ قسمت از بدن شما منقبض نباشد.
۴-قبل از شروع تمرين به خود ياد آوري كنيد كه با هر شمارش معكوس آرامش و رهايي شما بيشتر ميشود و با رسيدن به عدد يك شما در خلسه اي مناسب قرار ميگيريد و كاملا آماده انجام تلقينات هستيد.
۵-تنفس عميق و آرام با توجه بر دم و بازدم انجام دهيد.
۶-شمارش معكوس را از ۲۰ تا ۱ انجام دهيد. هر عدد را در ذهن خود مجسم كنيد، لحظه اي خيره به آن نگاه كنيد و سپس به عدد بعدي برويد.
۷-تلقينات مورد نظر را انجام دهيد.
۸-با چند نفس عميق، آرام آرام به حالت طبيعي برگرديد. قبل و بعد از تمرين به خود تلقين كنيد كه در تمرينات بعدي با شمارش هاي كمتر و در زمان كوتاهتري به خلسه هاي عميق تر خواهيد رفت.
تكنيك مراقبه گاشو مراقبه گاشو يك تكنيك ساده و مفيد براي ايجاد و تقويت تمركز و افزايش قدرت حافظه ميباشد. گاشو ( Gasho ) به معني دستهاي به هم چسبيده است، دستهايي كه برهم قرار گرفته اند و در مقابل قلب قرار داده شده اند. مراقبه گاشو را ميتوان بصورت نشسته روي صندلي، يا روي زمين به صورت دو زانو يا چهار زانو انجام داد. نكته مهم در انجام اين مراقبه صاف بودن كمر و ستون فقرات ميباشد. زيرا در اين حالت جريان انرژي در كانال اصلي آن در بدن (كه ساشومنا ناميده مي شود و منطبق بر نخاع است) به سهولت و سادگي به حركت در مي‌آيد. مراقبه گاشو به تنهايي مراقبه كاملي است و هر كس ميتواند روزانه ۱۰ الي ۲۰ دقيقه آن را انجام دهد. بسيار مناسب و لازم است كه شما اين مراقبه را انجام دهيد و در انجام آن به مهارت برسيد. نكته ديگر در انجام مراقبه گاشو اين است كه توجه و تمركز بايد بر محل تماس انگشت وسط باشد ( انگشت آتش ). در روزهاي اول تمرين اين مراقبه ممكن است تمركز شما از اين نقطه قطع شود و فكرهاي پراكنده به ذهن شما برسد، در اين حالت بايد همچنان آرام باشيد و هيچ عكس العمل تدافعي در مقابل اين افكار نداشته باشيد فقط به آنها به صورت ذهني نگاه كنيد و آنها را بپذيريد و دوباره تمركز خود را به محل تماس انگشت وسط باز گردانيد. با اين روش بزودي ميتوانيد افكار خود را در كل زمان انجام تمرين مراقبه گاشو به اين محل متمركز كنيد بدون اينكه افكار مزاحم حواس شما را از اين نقطه منحرف كنند. توصيه ميشود مراقبه گاشو را هر روز انجام دهيد و به آن به صورت يك كار روزانه و لازم مثل مسواك زدن نگاه كنيد، از انجام اين مراقبه لذت ببريد و به نتايج بدست آمده از انجام روزانه و مرتب اين تمرين توجه و تمركز كنيد. بزودي از انجام اين تمرين لذت فرآوان خواهيد برد و نتايج خوبي بدست خواهيد آورد، يادتان باشد اين مراقبه در كمال سادگي بسيار قدرتمند است و ميتواند ياوري خوب و هميشگي براي شما در تحصيل و زندگي باشد.
-
مزاياي مراقبه گاشو:
۱-ايجاد آرامش
۲-افزايش تمركز
۳-افزايش انرژي هاي فردي
-
مراحل انجام مراقبه گاشو:
۱- در حالتي آرام روي صندلي با پشتي صاف و چشمان بسته و يا نشسته روي زمين به صورت دوزانو و يا چهار زانو قرار بگيريد.
۲- دستان خود را به هم گرفته و در مقابل قلب قرار دهيد.
۳- تمركز و توجه خود را به محل تماس انگشتان وسط هدايت كنيد.
۴- مدت ۱۰ الي ۲۰ دقيقه در اين حالت بمانيد.
۵- تمركز خود را از محل تماس انگشت وسط قطع كنيد و دستان خود را پائين بياوريد.
۶- از خودتان بخاطر انجام اين تمرين سپاسگذاري كنيد.
۷- چند نفس عميق بكشيد و به حالت عادي باز گرديد.
تخيل و تصوير سازي ذهني تخيل نيرويي است كه انديشه را به ترتيبي تازه و متفاوت گردهم مي آورد. تخيل يعني توانايي آفرينش آرزو، هدف يا تصويري در ذهن، در تخيل هدفمند و ارادي از اين توانايي براي تجلي و تحقق اهداف يا آرزو ها استفاده مي شود. شما بر اين خواسته و تصوير تمركز مي كنيد و انرژي مي دهيد تا به صورت عيني در عالم مادي محقق شود. روش تفكر كنوني شما فقط يك عادت است كه مي تواند تغيير كند
تخيل و تصوير ذهني كليد ذهن شهودي هستند.
استفاده از تجسم خلاق شنا كردن در مسير آب است يعني بدون تلاش و تقلا، به اعتقاد روانشناسان بزرگ تخيل بزرگترين نيروي ذهن است. دانشمندان علوم ذهني مي گويند انسان مي تواند آنچه را در تخيل خود تصور ميكند بيافريند. آدمي همان مي شود كه در خيال خود تصوير مي كند. تخيل نيرومندتر از اراده است و اگر نبردي بين اين دو رخ دهد تخيل پيروز ميدان خواهد بود.
برتري شما در اين است كه كشف كنيد چگونه نظام باورهاي خود را تحت تاثير قرار دهيد. براي اين منظور يكي از موثرترين راهها تصوير سازي ذهني است. تجسم و تخيل مثبت و هدفمند تمريني براي استفاده از توانمندي ها و انرژي هاي ذهني مي باشد. براي رسيدن آسانتر به اهداف و ايجاد تحول در خود، تقويت اراده، افزايش تمركز و تقويت حافظه. تخيل هدفمند و مثبت ابزاري قدرتمند در دست شما است.
با سخاوت كائنات خلاقيت نامحدود در هر لحظه از زندگي شما جريان دارد. اگر آنچه را مي خواهيد واضح و شفاف به ذهن خلاق خود بدهيد، خواستهايتان به سراغتان مي آيند. تخيل مثبت و هدفمند، فن استفاده از نيروي خيال براي آفرينش خواسته هاي شما است. تخيل كليدي است براي دست يابي به تمركز و آرامش در زندگي. صاحبنظران مي گويند استفاده از تخيل هدفمند و هوشيارانه معجزه مي كند. آنچه را در ژرفترين لايه ذهن به آن مي انديشيد و منتظرش هستيد به سوي خود جذب مي كنيد. تجسم يا آفرينش ذهني موضوع تازه اي نيست، انسانهاي پيش از تاريخ هم با تخيل و اثرات آن آشنايي داشتند. دو هزارو پانصد سال پيش يونانيان قديم از اين قانون ذهني استفاده مي كردند. چارلز فيلمور مي گويد تخيل اين توانايي را به آدمي مي دهد تا خود را از زمان و مكان برون فكند و وراء هرگونه محدوديت قرار گيرد. اگر در نيت و خواسته خود صميمي، صادق و آماده تغيير باشيد، براحتي به هدف مي‌رسيد.
در استفاده از تخيل لازم است ذهني باز داشته باشيد. وقتي تجسم خلاق به هوشياري مداوم و آگاهي شما بدل شد، مي فهميد خود آفريننده زندگي خويش هستيد. هدف نهايي اين است كه تخيل مثبت در هر لحظه از زندگي شما در حال ساختن آرمانهايتان باشد.. هدف محقق شده را خود را در ذهن نگهداريد. از جملات تلقيني هم استفاده كنيد و از خود و همه سپاسگذاري كنيد. هر چه قدر نسبت به خودتان احساس بهتري داشته و قدردان خود باشيد، شادتر خواهيد بود و انرژي خلاق شما افزايش مي‌يابد.

كاربردهاي تخيل و تجسم:
۱-افزايش تمركز
۲-تقويت حافظه
۳-ايجاد آرامش
۴-موفقيت در آزمونها
۵-افزايش اراده و اعتماد به نفش
۶-رسيدن به اهداف مادي، عاطفي، ذهني، معنوي و …

تكنيك تخيل و آزمون‌ها براي استفاده از قدرت تخيل جهت موفقيت در كنكور و تقويت تمركز بايد هدف خود را به تصوير بكشيد. اساتيد اعتقاد دارند بهتر است تصوير مربوط به بعد از رسيدن به هدف باشد. به عنوان نمونه براي قبولي در كنكور بهتر است مراسم جشن فارغ التحصيلي خود را تصوير سازي كنيد براي اين منظور ابتدا تصويري باشكوه از مراسم جشن فارغ التحصيلي خود بسازيد كه در آن مراسم شما را بعنوان دانشجوي نمونه و ممتاز معرفي مي كنند، هر قدر مي توانيد تصوير مراسم را باشكوه و احساس بيشتر بسازيد. تشويق هاي ديگران را ببينيد، خوشحالي خود و دوستان و خانواده خود را احساس كنيد و… 
شما بايد قبل از انجام تكنيك تصوير مربوطه را كامل و بدون اشكال در ذهن خود ساخته باشيد. مراحل انجام تكنيك:
۱-زمان مناسب را براي انجام تكنيك انتخاب كنيد.
۲-در حالت خلسه قرار بگيريد. (ميتوانيد از تكنيك خلسه استفاده كنيد)
۳-تصوير مراسم جشن فارغ التحصيلي را با دقت و تامل در ذهن مرور كنيد.
۴-با چند تنفس عميق و آرام به حالت طبيعي باز گرديد..
۵-برنامه اي منظم براي تكرار تكنيك در نظر بگيريد. توجه: مي‌توانيد از خلسه طبيعي قبل از خواب استفاده كنيد.  
-
قدرت ذهن ناخودآگاه براي فهم بهتر
يكي از بهترين راه‌هاي تقويت توانايي يادگيري و بالا بردن نمراتتان اين است كه راه و روش كار كردن با قدرت ذهن ناخودآگاهتان را ياد بگيريد.
فرايند فكر كردن ناخودآگاه است و ما آگاهانه از نتايج آن باخبر مي‌شويم. همه تغييرات در ناخودآگاه ما صورت مي‌گيرد. زماني كه آمادگيش را داشته باشيم، با آگاهي از آن تغيير باخبر مي‌شويم.
اما اين يعني چه؟ اگر علاقمنديد بدانيد اين چه مفهومي دارد، مقاله را با ما دنبال كنيد... تقريباً دو ميليون بيت ( واحد اطلاعات ) در هر ثانيه وارد سيستم عصبي انسان مي شود. تقريباً مي توان گفت كه ما با بمباراني از اطلاعات روبه رو هستيم. براي حفظ سلامت عقل، ذهن هوشيار ما اكثر محرك ها را فيلتر مي كند و ميلر (1956) كشف كرده است كه ما فقط مي توانيم مثبت هفت يا منفي دو بيت اطلاعات در يك زمان استفاده كنيم.

اين ذهن ناخودآگاه است كه با ساير اطلاعات بالاي هفت بيت (مثبت و منفي دو) سروكار دارد كه در يك زمان خاص به آن توجه نمي كنيد. به محض اينكه توجهمان را به چيزي مي دهيم، آنوقت است كه ذهنمان آگاه مي شود. بعضي از قسمت هاي فيزيولوژي شما هميشه ناخودآگاه مي ماند. اين اصلاً نبايد مايه تعجب باشد.

ذهن ناخودآگاه ما هميشه مراقب ماست. ما كه قلب، ريه ها، كليه ها و سيستم ايمني بدنمان را آگاهانه اداره نمي كنيم، مي كنيم؟

مي خواهيم به شما نشان دهيم كه چطور براي دست يافتن به قدرت ذهن ناخودآگاهتان از ذهن آگاهتان بگذريد. ذهن ناخودآگاه تقريباً 90% از كل قدرت ذهن شما را گرفته است، درمقابل 10% از ذهنتان كه براي فعاليت هاي روزمره از آن استفاده مي كنيد. ذهن ناخودآگاه گنجينه اي بسيار گرانبهاست، گنجينه اي از مهارت ها، حافظه، و تجربه. قدرت تفكر مثبت را مي توان با استفاده از تاييدات و تصديق ها تقويت كرد.

تصديق يك عبارت كوتاه در زمان حال است كه مداوماً براي تاثيرگذاشتن روي ذهن ناخودآگاه تكرار مي شود. ايدآلترين آن بايد كوتاه و كاملاً واضح باشد. اين اهميت زيادي دارد چون ذهن ناخودآگاه نمي تواند به سادگي عبارات و جملات طولاني و پيچيده را تحليل كنذ. ذهن ناخودآگاه معمولاً با جملات كوتاه و مناسب بيشتر تاثير مي گيرد. اما اكثريت مردم عادت به منفي انديشي دارند. اين يعني بيشتر روي نقاط مشكل دار زندگي خود متمركز مي شوند و مداوماً اتفاقي را كه دوست ندارند بيفتد، بر زبان مي آورند. اين مسئله معمولاً باعث مي شود كه مشكلات اصلي بيشتر و بيشتر شده و وضعيت حتي بدتر هم بشود. مثلاً يك دانش آموز ممكن است مداوم با خود بگويد: "من هيچوقت در اين امتحان موفق نمي شوم". يا "هميشه وقتي مي خواهم درس بخوانم حواسم پرت مي شود". يا "من نمي توانم روي درسم تمركز كنم". دانش آموزي كه مداوم اين تاييدات منفي را با خود تكرار مي كند، چه آگاهانه و چه ناآگاهانه، معمولاً به احتمال كمتري در امتحانات خود موفق مي شود و هيچوقت نخواهد توانست روي درس خود تمركز كند. پشت هر احساس منفي يك فكر يا باور است و در اكثر موارد اينها افكار و عقايدي ناسالم هستند. از ناسالم منظور اين است كه نمي توانند به شما براي رسيدن به آنچه در زندگي مي خواهيد كمك كنند. يعني هيچ خدمتي به شما نمي كنند. باور (معمولاً ناخودآگاه) مثل ماشه اسلحه مي ماند و باعث مي شود كه در برخي موقعيت هاي خاص زندگي شكست بخوريد.
اين را يادتان باشد: اگر مثبت فكر نكنيد و فكرتان را با افكار و باورهاي مثبت پر نكنيد، آنوقت افكار منفي براي خالي كردن شكاف ها مي آيند. لطفاً هيچوقت توانايي هاي خودتان را دست كم نگيريد. هيچوقت نبايد فكر كنيد كه توانايي انجام كاري را داريد يا نه. سوال اصلي اين است كه آيا مي خواهيد فلان كار را بكنيد يا نه! در مثالهاي بالا، آن دانش آموز تاييدات منفي را وارد مغزش مي كرد. درحاليكه بايد آنرا با تاييدات مشابه اما مثبت آن جايگزين مي كرد. "من مي دانم كه در امتحاناتم موفق مي شوم". يا "وقتي براي درس خواندن مي نشينم، اصلاً حواسم پرت نمي شود". يا "قدرت تمركزم رو به پيشرفت است". شايد انجام اينكار به نظر سخت بيايد، مخصوصاً در انجام كاري كه به نظرتان خيلي دشوار است.
اما باور كنيد، اين هم مثل خيلي چيزهاي ديگر، فقط تمرين مي خواهد. هرچه اين تاييدات را بيشتر و بيشتر با خود تكرار  كنيد، آگاهانه يا ناآگاهانه، سريعتر به واقعيت تبديل خواهد شد. اما بايد مراقب باشيد چون اين روش هم براي افكار منفي و هم مثبت به اين خوبي عمل مي كند. يك زمان عالي براي تكرار تاييدات مثبت قبل از خواب يا بعد از بيدار شدن در صبح است. در اين اوقات، ذهن ناخودآگاه شما بيشترين ارتباط را با شما خواهد داشت. اگر بتوانيد آن عبارات را در طول روز با خود تكرار كنيد يا حتي بنويسيد و كپي هايي ازآن را همه جاي خانه بگذاريد، خيلي بهتر خواهد بود.

يك جايگزين خيلي خوب اين تاييدات "پيام هاي نيمه خودآگاه" است . قدرت پيام هاي نيمه خودآگاه در طول سالها به اثبات رسيده است و براي برنامه ريزي ذهن ناخودآگاه از طريق روش هاي سمعي و بصري استفاده مي شود. درواقع، پيام هاي نيمه خودآگاه در عملكرد خود در ذهن ناخودآگاه آنقدر قدرت دارند كه در سال 1974، دولت امريكا همه انواع تبليغات راديو و تلويزيون با روش پيام نيمه خودآگاه را ممنوع كرد.  

پيام هاي نيمه خودآگاه با كار كردن در سطحي كه توسط ذهن خودآگاه قابل تشخيص نيست، به ذهن ناخودآگاه مي رسند. درنتيجه ذهن خودآگاه هيچوقت فرصتي براي رد كردن آن پيدا نمي كند و ذهن ناخودآگاه مي تواند آن را پذيرفته و برحسب آن عمل كند.

استفاده از پيامهاي نيمه خودآگاه دو روش دارد: سمعي و بصري پيامهاي نيمه خودآگاه بصري تاييداتي هستند كه با سرعت بالايي پيش روي چشم فلاش زده كه ذهن خودآگاه قادر به تشخيص آن نيست. درنتيجه اين تاييدات مستقيماً وارد ذهن ناخودآگاه مي شوند كه بلافاصله هم آنرا درك كرده و نسبت به آن عمل مي كند.
پيام هاي نيمه خودآگاه سمعي هم به همان روش عمل مي كنند بااين تفاوت كه دراين روش، صدايي با فركانسي كه بالاتر از آستانه نرمال شنوايي انسان است، اجرا مي شود. در اين حالت هم مثل نوع بصري، بااينكه ذهن خودآگاه  قادر به تشخيص آن نيست، ذهن ناخودآگاه آن را دريافت كرده و بلافاصله به آن واكنش مي دهد. هر دو نوع آن در رسيدن به قدرت شگرف ذهن ناخودآگاه بسيار نيرومند هستند.
وقتي قدرت ذهن ناخودآگاه خود را درك كرديد و شروع به تحت كنترل درآوردن آن كرديد، قادر خواهيد بود نمراتتان را با سرعت زيادي بالا برده و فرايند يادگيري خود را شديداً تقويت كنيد. آنوقت است كه درس خواندن برايتان لذت بخش خواهد بود نه يك فعاليت اجباري.
-
تكنيك‌هايي براي افزايش فعاليت ذهني
  يكي از مهم‌ترين تكنيكهايي كه باعث افزايش قدرت يادگيري مي‌‌شود، افزايش فعاليت ذهني است. ميزان واكنش ما نسبت به مطالب تحت تاثير حالات روحي، علايق، انگيزه‌ها و فنون مورد استفاده در مطالعه تغيير مي‌‌كند. هر چقدر اين واكنش نسبت به مطالبي كه مطالعه مي‌‌كنيم بيشتر باشد، آنها بيشتر و بهتر در ذهن ما جاي خواهند گرفت. براي ايجاد واكنش فعالانه ذهن مي‌‌توانيد از روشهاي معرفي شده در اين مقاله استفاده كنيد.

 1- گرم كردن: ذهن ما نيز مانند جسم ما براي اينكه ورزيده تر باشد و كارش را بهتر انجام دهد، نياز به گرم كردن دارد. در پانزده دقيقه اول مطالعه نيروي ما صرف گرم كردن مغز در جهت تمركز روي موضوع مورد نظر مي‌‌شود. بنابراين كارآيي فرد در 15 دقيقه ي اول كمتر است. حتما تا به حال متوجه شده ايد كه در دقايق اول امتحان فهم سوالات و پاسخ دادن به آنها تا اندازه اي مشكل است. اما بعد از چند دقيقه با سهولت بيشتري موفق به پاسخ دادن به سوالات مي‌‌شويد. پس اگر شروع درسي برايتان مشكل بود، دلسرد نشويد و به مطالعه ادامه دهيد. وقتي ذهنتان آماده شد با سرعت بيشتري مطالب را فرا خواهيد گرفت. به طور كلي بهترين راه براي گرم كردن ذهن، مرور مطالب گذشته است. اين كار علاوه بر آماده كردن مغز، باعث مي‌‌شود كه بهتر بتوانيد بين معلومات جديد و دانسته هاي قبلي ارتباط برقرار كنيد.

2- تكرار كردن: همانطور كه ذكر شد، مرور و تكرار مطالب گذشته به فهم مطالب جديد كمك قابل توجهي مي‌‌نمايد؛ چون باعث مي‌‌شود ذهن فعال تر شود. 3- اثر «بالارد»: اين اثر مربوط به قسمت ناخودآگاه ذهن مي‌‌باشد. در حقيقت بعد از مطالعه قسمتي از مغز هنوز به فعاليت خود در زمينه يادگيري و يادآوري مطالب خوانده شده، ادامه مي‌‌دهد. درست مانند وقتي كه پا را از روي پدال گاز برمي داريد، اما ماشين هم چنان به حركت خود ادامه مي‌‌دهد.
براي تقويت و ادامه اين حركت ذهني بايد:
نخست، نسبت به مطالب در خود علاقه ايجاد كنيد، زيرا ثابت شده مطالب مورد علاقه زمان كمتري مي‌‌برد. حتي تظاهر به داشتن علاقه به يك مطلب قدرت يادگيري را افزايش مي‌‌دهد.
دوم، در خود انگيزه ايجاد كنيد. اهميت يادگيري مطالب را براي خود مشخص كنيد تا با هدف و انگيزه بيشتري مطالعه كنيد. www.migna.ir
سوم، پس از مطالعه مطالب مشكل، به ذهن خود كمي استراحت دهيد. چون هر چقدر مطالب مشكل تر باشد و قواي ذهني بيشتري را بكار گيرد، حركت ناخودآگاه ذهن بيشتر خواهد بود. جالب است بدانيد بسياري از كشفيات مهم مانند كشف انسولين كه توسط "بانتينگ" صورت گرفت، در اثر فعاليت قسمت ناخودآگاه ذهن و در خواب حاصل شده است.

10 كلك ساده براي تقويت مغز
 دو راه پايه‌اي و اساسي براي اينكه مغزتان را سالم و سرحال نگه داريد وجود دارد: تنوع و كنجكاوي. وقتي هر كاري كه انجام مي‌دهيد از روي عادت‌تان است و زندگي بر يك روال مي‌گذرد، بدانيد كه وقت تغيير است.  اگر هر شب پيش از خواب جدول حل مي‌كنيد و اين عادت‌تان شده است، وقتش است كه تفريح وقت خوابتان را عوض كنيد و ورزش ديگري براي مغزتان بيابيد. در مورد دنياي دور و برتان كنجكاو باشيد و به جستجوي اين برويد كه بفهميد هر چيزي چگونه كار مي‌كند. اين تلاش براي فهميدن بيشتر به مغزتان كمك مي‌كند كه سريع‌تر و تاثيرگذارتر عمل كند. 10 كلك ساده هم ما به شما پيشنهاد مي‌دهيم تا با به كارگيري آنها كمي ورزش كنيد:

1. كتاب بخوانيد: يك كتاب انتخاب كنيد. كتابي با موضوعي كاملاً جديد. موضوعي كه تاكنون در مورد آن اطلاعي نداشتيد. هر هفته در يك موضوع جديد كارشناس و خبره شويد. با اين كار نه تنها ورزش مي‌كنيد، بلكه به اين همه ناشر و نويسنده ايراني هم كه بازاري براي فروش كتاب‌هايشان پيدا نمي‌كنند كمك مي‌كنيد.

2. بازي كنيد: بازي راه بسيار خوبي براي مغز شماست كه مهارت‌هايش را به امتحان بگذارد. سودوكو (جدول اعداد)، جدول كلمات، و بازي‌هاي الكترونيكي كه اين روزها در موبايل‌ها به وفور يافت مي‌شوند، مي‌توانند به بالا رفتن مهارت‌هاي مغز شما و تقويت حافظه‌تان كمك كنند. اين باز‌ي‌ها خودشان هم نوعي تفريح هستند. البته زماني شما از اين بازي‌ها بيشترين سود را مي‌بريد كه روزي چند دقيقه با آنها وقت بگذرانيد، نه ساعت‌ها.

3. از دست مخالفتان استفاده كنيد: هر از گاهي يك روز را اختصاص دهيد قبه استفاده از دست مخالفتان. اگر چپ دست هستيد با دست راستتان در را باز كنيد. اگر راست دست هستيد تلاش كنيد كليد را با دست چپ بچرخانيد. همين كار ساده باعث مي‌شود مغزتان راه‌هاي جديدي ايجاد كند. ساعتتان را در دست چپتان ببنديد تا يادتان بماند كه از دست مخالفتان استفاده كنيد.

4. شماره تلفن حفظ كنيد: اين تلفن‌هاي امروزي هم گاهي دردسرند. در حافظه اين تلفن‌ها مي‌توان همه اطلاعات را ذخيره كرد. براي همين است كه اين روزها ديگر كمتر كسي شماره تلفن حفظ مي‌كند، در صورتي كه حفظ كردن شماره تلفن تمرين خيلي خوبي براي مغز است. هر روز يك شماره جديد ياد بگيريد.
5. براي مغزتان غذا بخوريد: مغز شما به چربي‌هاي سالم نياز دارد. روغن‌هاي ماهي، خشكبار، دانه‌هاي مغذي و روغن زيتون جزو اين دسته از غذاها هستند. شروع كنيد به خو.ردن اين گونه غذاها و از خوردن چربي‌هاي اشباع شده پرهيز كنيد.

6. خرق عادت كنيد: اغلب مردم عادت‌هايشان را دوست دارند؛ وقت‌كشي‌ها و تفريحاتي كه مي‌توانند تا ساعت‌ها ادامه پيدا كنند. اما هرگاه چيزي تبديل به طبيعت دوم انسان شد، ديگر مغز براي انجام آن انرژي نمي‌سوزاند. اگر واقعا مي‌خواهيد مغزتان جوان بماند با عادت‌هايتان مبارزه كنيد. درها را با دست مخالفتان باز كنيد و دسرتان را قبل از غذا بخوريد. همه اين كارها باعث مي‌شود مغزتان از خواب بيدار شود و دوباره دنيا را ببيند.

7. از راه‌هاي متفاوت برويد: به هر كجا كه مي‌خواهيد برويد از راهي متفاوت و جديد برويد.همين تغيير كوچك در عادت‌هاي روزانه باعث مي شود براي مغزتان در پيدا كردن مسيرها تمرين كند. اگر هميشه از يك سمت خيابان راه مي‌رفتيد به سوي ديگر خيابان برودي. وارد مغازه‌هاي جديد شويد و خلاصه هر كاري كه عادت‌هاي روزانه شما را مي‌شكند انجام دهيد.

8. يك مهارت جديد كسب كنيد: يادگيري يك مهارت كاري جديد باعث مي‌شود بخش‌هاي مختلفي از مغز شما به كار بيفتد. با اين كار حافظه‌تان هم وارد بازي مي‌شود، شما مهارت‌هاي جديدي ياد مي‌گيريد كه به شما كمك مي‌كند كارهاي متفاوت انجام دهيد.

9. فهرست تهيه كنيد: فهرست‌ها خارق‌العاده‌اند. تهيه فهرست به شما كمك مي‌كند موارد مختلف را به هم پيوند دهيد. فهرستي از همه مكان‌هايي كه به آنها سفر كرده‌ايد تهيه كنيد. نام همه غذاهايي را كه تاكنون چشيده‌ايد روي كاغذ بياوريد. از بهترين هدايايي كه تا به حال دريافت كرديد فهرست تهيه كنيد. هر روز يك فهرست تهيه كنيد تا حافظه‌تان شخم بخورد اما حواستان هم جمع باشد كه خيلي به اين فهرست‌ها تكيه نكنيد. فهرست تهيه كنيد اما بدون آن به خريد برويد. فهرست را وقتي استفاده كنيد كه هر چه به ذهنتان مي‌رسيد خريديد.

10. يك تفريح جديد پيدا كنيد: يك مهارت جديد پيدا كنيد كه زياد هم گران نباشد. عكاسي با دوربين ديجيتال، نقاشي، ساز زدن، روشي جديد در آشپزي يا نوشتن مي‌توانند گزينه‌هاي خوبي براي شما باشند.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

Iran, Islamic Republic of
عالی
واسم خيلي جالب بود متشكرم
یگانه
سلام جالب بود برام به میلم متن های جدید فرستاده شود ممنون

----------
سلام . براي دريافت اخبار جديد در ايميل خود بايد به عضويت خبرنامه ميگنا در آييد
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
آنكه مدام از كمبودها و ناراستي هاي زندگي خويش سخن مي گويد دوست خوبي براي تو نخواهد بود .