پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۴ / ۰۹:۴۳
کد مطلب: 35326
۱

علت عدم ارتباط صنعت و دانشگاه از نظر رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی

علت عدم ارتباط صنعت و دانشگاه از نظر رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی
رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی با بیان این‌که اشتغال یکی از معضلات امروز است، گفت: مشکل ما در خصوص عدم ارتباط صنعت و دانشگاه به دلیل وجود رشته‌هایی است که متناسب با مشاغل طراحی نمی‌شود و مشاغل ما را پوشش نمی‌دهد.
محمد اخبــــــاری در کنگره سراسری همکاری‌های دولت، دانشگاه و صنعت که امروز، 30 دی‌ماه در اهواز برگزار شد، با بیان این‌که دانشگاه علمی کاربردی برآمده از صنعت خدمات کشاورزی و فرهنگ و هنر است، اظهارکرد: در دانشگاه علمی کاربردی تنها 15 درصد آموزش نظری است و آن نیز به دلیل تولید دانش و علم است اما دانشگاه‌های ما باید به سمتی حرکت کنند که رشته‌ها متناسب با مشاغل ایجاد شوند.

وی افزود: اکنون یکی از آسیب‌های دانشگاه‌ها این است که 99 درصد از اقدامات از طریق نظام نظری انجام می‌شود و عرضه‌محور هستند تا تقاضامحور، در حالیکه محصول محوری نباید جزو کارهای ما باشد و این یکی از آسیب‌های نظام آموزش عالی ماست. اخباری با اشاره به این‌ وجود 8000 رشته در دانشگاه علمی کاربردی، گفت: دانشگاه علمی کاربردی تلاش کرده که تقاضامحور باشد و اکنون رشته‌های ما تقاضامحور هستند، به نحوی که در ازای 8000 رشته موجود، 3000 شغل ایجاد شده است.

وی عنوان کرد: اقدامات عملی دانشگاه‌ها باید جزو برنامه‌های ششم توسعه ملی باشد. در برنامه ششم توسعه ملی عنوان شده که دروس ما در دانشگاه‌ها موجب به اشتغال‌زایی می‌شود و تحصیلات به سمت اشتغال‌زایی هدایت شود اما تا چه اندازه وزارت علوم می‌تواند در 5 سال رشته‌های خود را تغییر دهد و اشتغال‌زایی کند؛ آیا می‌شود با یک سیاست کلی و بدون برنامه‌های اجرایی، رشته‌های خود را به اشتغال‌زایی نزدیک کند.

رییس دانشگاه علمی کاربردی بیان کرد: باید دانشگاه‌های ما به سمت اشتغال‌زایی و نظام مهارتی قدم بردارند و دولت باید درصد دانشجویان نظام مهارتی را بالا ببرد و نه آنکه آن‌ها را حذف کند؛ باید براساس نظام صلاحیت مهارت‌ها اشتغال‌زایی شود. اخباری ادامه داد: باید بدانیم جهت‌گیری اشتغال ما به چه سمتی است و اطلاعات بازار کار و نظام بازار حرفه‌ای داشته باشیم؛ اکنون در کشور بین راننده آموزش دیده و آموزش ندیده تفاوتی ندارد و اهمیتی به این موضوع داده نمی‌شود و این یکی از معضلات ما است.

وی ادامه داد: دولت و استانداران باید در شورای‌های برنامه‌ریزی این مسائل را بررسی کنند. چرا در خوزستان که دارای امتیازات صنعتی و کشاورزی است، تعداد دانشجویان کشاورزی 1000 نفر است و چرا در این استان با این ظرفیت گردشگری، نظام آموزش خدماتی ضعیف است. نیروهای خدمات باید آموزش داده شوند، اکنون نیروهای هتل‌های کشور آموزش‌ها و مهارت‌های لازم را ندیده‌اند.
رییس دانشگاه علمی کاربردی گفت: باید یکی از مصوبات کنگره امروز این باشد که دولت موظف شود در برنامه ششم توسعه ملی، نظام صلاحیت حرفه‌ای و نظام اطلاعات بازار کار را به وجود آورد تا دانشگاه‌ها بدانند در کدام جهت حرکت کنند.
مرجع : خبرگزاری ایسنا
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
هر وقت احساس حسادت کردیم ، یادمان باشد ، خاموش کردن شمع دیگری ، باعث نمیشود ، شمع ما درخشان تر نور افشانی کند