جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۳ بهمن ۱۳۹۴ / ۱۲:۱۷
کد مطلب: 35361
۰
معتادان شهرستاني به شهرهاي‌شان برگردانده مي‌شوند

ظرفيت اسكان شبانه كارتن‌خواب‌ها چقدر است ؟

سال گذشته بحث داغي در مورد تعداد كارتن‌خواب‌ها در تهران درگرفت. اين بحث از آنجايي آغاز شد كه شهردار تهران در مصاحبه‌اي اعلام كرد كه در پايتخت بيش از ١٥هزار كارتن‌خواب وجود دارد. اعلام اين آمارها با واكنش‌هاي متفاوتي مواجه شد. گروهي از كارشناسان و اعضاي شوراي شهر، اين تعداد را بسيار بيشتر از اين مقدار عنوان مي‌كردند و گروهي ديگر اين آمار را سياه‌نمايي از وضعيت پايتخت مي‌دانستند. با اين وجود تا امروز هنوز آمار دقيق و قابل استنادي از تعداد كارتن‌خواب‌ها اعلام نشده است.

 

روزنامه اعتماد نوشت: طي چند ماه گذشته و با اجراي طرح انضباط شهري در محله هرندي، اين منطقه و به خصوص بوستان هرندي، كه تا قبل از آن كانون تجمع معتادان و كارتن‌خواب‌ها بود، پاكسازي شده و ديگر خبري از معتاداني كه در ملأعام مواد مصرف مي‌كنند، نيست.

به گفته مهدي چمران، رييس شوراي شهر تهران تاكنون بيش از چهار هزار كارتن‌خواب معتاد از بوستان هرندي و سطح منطقه جمع‌آوري شده‌اند.
وي در گفت‌وگو با مهر با ذكر اينكه كارتن‌خواب‌هايي كه از سطح منطقه جمع‌آوري شده‌اند براي ترك و آموزش به مراكزي كه معاونت فرهنگي شهرداري به اين منظور آماده‌سازي كرده است، منتقل شده‌اند، گفت: بيش از ۶۰ درصد كارتن‌خواب‌ها شهرستاني هستند؛ آنها از شهرستان‌هاي مختلف براي كار به تهران مي‌آيند و چون پارك شهيد هرندي نزديك ترمينال است و آنها هم جايي براي اقامت ندارند، آنجا ساكن مي‌شوند.

چمران با ذكر اينكه در طرح معاونت اجتماعي شهرداري، پيش‌بيني‌هاي لازم براي بازگرداندن معتادان شهرستاني بعد از ترك و كارآفريني آنها شده، جمع‌آوري كارتن‌خواب‌هاي تهران را از جمله وظايف دولت اعلام كرده و لازمه آن را عزمي ملي مي‌داند. با اين وجود وي معتقد است كه نخستين گام براي ريشه‌كن كردن اين معضل اشتغالزايي براي اين گروه از شهروندان است. رييس شوراي شهر تهران معتقد است كه بعد از هرندي بايد نوبت به بخش شمالي پايتخت برسد. به گفته وي، در شمال شهر وضعيت تجمع معتادان به‌گونه‌اي ديگر است و تجمع كارتن‌خواب‌هاي معتاد بيشتر در سفره‌خانه‌ها و قهوه‌خانه‌هاي غيرمجاز است. به گفته چمران، تعداد معتادان متجاهر در شمال شهر بسيار كمتر از مناطق جنوب شهر است ولي در عين حال، مشكلات و مسائل ضداخلاقي در آنها بيشتر از معتادان جنوب شهر است و به همين دليل بايد اين موارد را كاملا جدي گرفت و به آن توجه كرد.


امرودي: جمع‌آوري ١٤٠٠ معتاد زن
اما بخش زيادي از معتادان و كارتن‌خواب‌هاي پايتخت را زنان تشكيل مي‌دهند. كارتن‌خواب‌هايي كه نسبت به مردان مشكلات بيشتري دارند و نوع و جنس ناهنجاري‌هاي آنها نيز با مردان كارتن‌خواب معتاد متفاوت است.
حجت‌الاسلام ميثم امرودي؛ معاون فرهنگي و اجتماعي شهرداري تهران در گفت‌وگو با «اعتماد»، در مورد تعداد زنان معتاد گفت: در سري اول جمع‌آوري معتادان كه در محله هرندي انجام شد، ١٣٩٨ زن معتاد از سطح منطقه و محله هرندي جمع‌آوري شدند كه به مركز مددسراي بانوان منتقل شدند. در مرحله بعد كه جمع‌آوري معتادان به كل پايتخت گسترش پيدا كرد، پيش‌بيني شد كه تعداد ١٠٠ معتاد زن ديگر هم در مركز شفق تحت مراقبت و درمان قرار گيرند. وي با تاييد آمار چهار هزار نفري معتادان مرد جمع‌آوري شده در محله هرندي گفت: معتاداني كه جمع‌آوري مي‌شوند بين ٢١ روز تا سه ماه ترك مي‌كنند و بعد از اينكه مددكاران ما بررسي كردند كه آيا آنها آمادگي حضور در جامعه را دارند يا خير ؟ به مركز توانمند‌سازي منتقل مي‌شوند. معاون فرهنگي و اجتماعي شهرداري تهران در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به ادامه فرآيند ترك اعتياد و توانمند‌سازي معتادان گفت: معتادان پس از انتقال به مراكز توانمند‌سازي، حرفه مي‌آموزند و آماده حضور در جامعه مي‌شوند. اما سرنوشت معتادان شهرستاني چه خواهد شد؟ سوالي كه امرودي در پاسخ با تكرار آمار ٦٠ درصدي معتادان شهرستاني در مورد آن مي‌گويد: اين معتادان به شهرستان‌هاي خود برگردانده مي‌شوند.


١٥ هزار كارتن‌خواب در پايتخت
سال گذشته بحث داغي در مورد تعداد كارتن‌خواب‌ها در تهران درگرفت. اين بحث از آنجايي آغاز شد كه شهردار تهران در مصاحبه‌اي اعلام كرد كه در پايتخت بيش از ١٥هزار كارتن‌خواب وجود دارد. اعلام اين آمارها با واكنش‌هاي متفاوتي مواجه شد. گروهي از كارشناسان و اعضاي شوراي شهر، اين تعداد را بسيار بيشتر از اين مقدار عنوان مي‌كردند و گروهي ديگر اين آمار را سياه‌نمايي از وضعيت پايتخت مي‌دانستند. با اين وجود تا امروز هنوز آمار دقيق و قابل استنادي از تعداد كارتن‌خواب‌ها اعلام نشده است.

امرودي اما ابتدا بر اين نكته تاكيد مي‌كند كه شهرداري مسوول آمارگيري از كارتن‌خواب‌ها نيست. با اين وجود وي آمار ارايه‌شده از سوي قاليباف را تاييد مي‌كند و مي‌گويد: اين آمار يك آمار «حسي» است كه از شيوه نمونه‌گيري‌هاي آماري حاصل شده است و در اختيار سازمان‌هاي بهزيستي و نيروي انتظامي نيز قرار دارد. براساس اين شيوه آمارگيري تعداد معتادان تهراني، بين ١٥ تا ١٦ هزار نفر در «تابستان» است. وي در ادامه تاكيد مي‌كند: البته اين آمار در زمستان‌ها كاهش پيدا مي‌كند چرا كه بخشي از اين معتادان خودشان سرپناه و خانه‌اي دارند كه در اين فصل به دليل سرما به آنجا برمي‌گردند.

مددسراهاي تهران چقدر ظرفيت اسكان شبانه كارتن‌خواب‌ها را دارند؟ به گفته امرودي، هم‌اينك در تهران ١٨ مددسرا وجود دارد كه در مجموع ظرفيت پذيرش بيش از شش هزار كارتن‌خواب را دارد. با اين وجود امرودي مي‌گويد در اين روزها بيش از نيمي از ظرفيت اين مددسراها خالي است: طبق آخرين آماري كه من از پذيرش اين مددسراها گرفته‌ام، در اين شب‌ها حدود سه هزار نفر براي سكونت شبانه به اين ١٨ مركز مراجعه كرده‌اند. يعني به بياني نيمي از ظرفيت مددسراهاي ما خالي است. وي دليل اين كاهش آمار تعداد كارتن‌خواب‌ها در مددسراها را جمع‌آوري معتادان كارتن‌خواب از سطح شهر و انتقال آنها به مراكز ترك اعتياد عنوان مي‌كند: خيلي از اين معتادان كارتن‌خواب در طرح انضباط شهري، به مراكز ترك اعتياد منتقل شده‌اند تا ترك كنند.

به همين دليل، مركزي كه سال گذشته همين موقع حدود هزار نفر در شب را پذيرش مي‌كرده است، حالا پذيراي حدود ٣٠٠ كارتن‌خواب است. در حقيقت اينها كارتن‌خواب‌هايي هستند كه معتاد نيستند. معاون فرهنگي و اجتماعي شهرداري تهران البته باز هم مانند هميشه بر اين نكته تاكيد مي‌كند كه شهرداري مسوول جمع‌آوري تمام معتادان نيست: ما طبق قولي كه به شهروندان داده بوديم، در طرح انضباط شهري، مسووليت جمع‌آوري معتادان «متجاهر»ي كه مخل آسايش شهروندان هستند و براي آنها مزاحمت ايجاد مي‌كنند هستيم كه خوشبختانه به اذعان تمامي دستگاه‌ها در اين امر موفق بوده‌ايم وگرنه مسووليتي براي جمع‌آوري كل معتادان و ترك آنها نداريم.

 
 
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
زندگی درس حساب است، خوبیها را جمع، بدیها را کم ، خوشی ها را ضرب و شادیها را تقسیم کنیم