کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کودکان حاشیه‌نشین، ظرفیت‌های جا مانده کشور

نمی‌توان با راه‌اندازی مدارس تیزهوشان کشور را توسعه داد

3 بهمن 1394 ساعت 16:27

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور ضمن تاکید بر لزوم سرمایه‌گذاری ویژه دولت برای کودکان مناطق حاشیه نشین، محروم و مرزی گفت: دولت باید به منظور رشد و توسعه کشور برای تک تک کودکان حاضر در این مناطق که به علت مسائل مختلف دارای درجه‌ای از محرومیت و عدم دسترسی آموزشی مناسب هستند، سرمایه گذاری ویژه‌ای داشته باشد زیرا این کودکان، به خصوص کودکان مناطق حاشیه نشین ظرفیت‌های جا‌مانده کشور هستند.


 

حبیب الله مسعودی فرید در گفت‌وگو با ایسنا، در ادامه ضمن بیان آنکه متاسفانه در حال حاضر کودکان مناطق محروم، روستایی و حاشیه‌ای سطح آموزشی پایینی را دریافت می‌کنند و میان کیفیت سطح آموزشی این مناطق با نقاط برخودار شکاف عمیقی وجود دارد گفت: چنانچه دولت در جهت رفع شکاف موجود اقدام نکند در سنین بزرگسالی شاهد شکافی عمیق میان آنها با افراد ساکن مناطق برخوردار خواهیم بود؛ به طوریکه افراد در مناطق برخوردار روز به روز موفق تر و محرومان روز به روز ضعیف‌تر خواهند شد که این مسئله می تواند نابسامانی‌ها، آسیب ها و مشکلات زیاد در سطوح مختلف اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی را موجب شود.

 

وی در ادامه اظهار کرد: برای توسعه کشور باید تمامی کودکان در هرجای ایران با تاکید بر عدالت آموزشی به یک سطح آموزشی قابل قبولی دسترسی داشته باشند.

 

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور افزود: در واقع نمی‌توانیم با راه اندازی مدارس استعداد درخشان و یا تیزهوشان و با 1000 نفر تیزهوش کشور را توسعه دهیم، پس باید در روش‌های آموزشی خود تجدید نظر جدی داشته باشیم.

 

فرید در ادامه در خصوص مهد کودک‌های مناطق محروم و دوزبانه تحت نظارت سازمان بهزیستی کشور نیز اظهار کرد: درحال حاضر برخی دچار سوء تعبیر در مفهوم مهدهای دوزبانه شده‌اند و گمان می کنند مهد های دوزبانه آن دسته از مراکزی هستند که اقدام به آموزش زبان انگلیسی، فرانسوی، و... می‌کنند درحالیکه آنها مهدهای کودک اقوام کرد، ترک، لر و بلوچ و...هستند که اغلب در نقاط مرزی و یا محروم قرار دارند.

 

وی در ادامه در خصوص اقدامات سازمان بهزیستی کشور در راستای تدوین محتواهای آموزشی ویژه این مناطق، اظهار کرد: بهزیستی از چندین سال قبل این اجازه را به استانهای دو زبانه کشور داده است که در کنار محتواهای یکسان آموزشی ارائه شده از طرف بهزیستی، اقدام به تولید محتوا‌های بومی کنند.

 

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: محتواهای این مراکز در ابتدا همان محتوای یک پارچه و یکسانی است که بهزیستی به مهدهای سراسر کشور ابلاغ کرده است اما به این مناطق این اجازه را داده‌ایم که محتواهای بومی شامل بازی های محلی، آداب و رسوم بومی و غیره را در قالب کتاب و سی دی تهیه کنند.

 

فرید همچنین عنوان کرد: سازمان بهزیستی نیز برای چاپ و انتشار محتواهای محلی از آنها حمایت خواهد کرد و استان‌ها می توانند به طور مستقلانه محتواهای تکمیلی استان خود را تولید کنند؛ برای مثال استان‌های آذری زبان می‌توانند با یک دیگر تجمیع شده و اقدام به تولید محتواهای آذری تکمیلی کنند که در این صورت نیز از آنها حمایت خواهد شد.

 

وی در ادامه ضمن بیان آنکه در این مهد ها باید زبان فارسی مورد تاکید قرار گیرد گفت: با توجه به آنکه زبان فارسی زبان رسمی کشور است باید فراگیری این زبان حداقل برای رفع مشکلات تحصیلی و جلوگیری از افت تحصیلی در مقاطع ابتدایی، به ویژه اول دبستان مورد تاکید قرار گیرد اما از طرفی نمی‌توانیم زبان محلی را در این مراکز به کلی کنار بگذاریم زیرا مهد کودک دوره گذار بوده و به هیچ وجه نمی توان یک مرتبه کودک را از زبان محلی به سمت استفاده از زبان رسمی سوق داد زیرا در چنین شرایطی شاهد ابهام و کج فهمی در کودک خواهیم شد.

 

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در ادامه تاکید کرد: برای ما بسیار مهم است که هر کودکی از هر قومیتی در سن پیش از دبستان با حضور در مهدهای کودک، مفاهیم و محتواهای آموزشی که شامل سبک زندگی، مهارت زندگی، دوری و نزدیکی، کوچکی و بزرگی و... می‌شوند را را به طور کامل فراگیرد.

 

فرید در ادامه ضمن بیان آنکه نیاز است فعالیتی دو گانه را در مهدهای کودک دوزبانه به انجام برسانیم گفت: در این مهدها باید یادگیری زبان اصلی را به منظور آنکه کودک تا حدی با زبان رسمی آشنا تا در ورود به دبستان با افت تحصیلی مواجه نشود را در دستور کار قرار دهیم، اما از طرف دیگر باید به این مهم توجه کنیم که به علت پافشاری بر یادگیری زبان فارسی، فراگیری مفاهیم اصلی فراموش نشود.

 

وی همچنین با بیان آنکه در حال حاضر به علت افزایش سطح سواد و آگاهی خانواده‌ها، مشکلات در این مناطق به شدت کاهش یافته است عنوان کرد: در گذشته به علت عدم یکپارچگی آموزشی در مهدها و همچنین به دلیل تعداد محدود متخصصان آموزش کودک در کشور، هرکس هرچه را فکر می‌کرد مهم است، بدون هیچ مبنا نظری و علمی به عنوان محتوا آموزشی مهد کودک خود برمی گزید؛ مشکلات این روش به خصوص در مناطق دو زبانه به حدی رسید که یکسان سازی محتواهای آموزشی را در دستور کار خود قرار دادیم.

 

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: با همکاری متخصصان تربیتی و آموزشی،نظام آموزشی مهد های کودک را پس از چند سال یکپارچه کردیم اما با توجه به آنکه مفهوم آموزش و تربیت مفاهیم ایستایی نبوده و دائما نیاز به بروز رسانی دارند هنوز هم متخصصان ما برای بروز رسانی محتواهای آموزشی برنامه ریزی می‌کنند.

 

وی در ادامه با بیان آنکه در مناطق محروم و حاشیه‌ای با کمبود نیروی انسانی متخصص مواجهیم گفت: در مناطق روستایی و یا شهرهای بسیار کوچک حتی شاید نتوانیم یک لیسانس مددکاری هم پیدا کنیم؛ به همین ترتیب اگر بخواهیم فرآیند پذیرش مربی را در این مناطق دشوارتر از شهرهای بزرگ چون تهران، شیراز و غیره کنیم، عملا هیچ مهدی تاسیس نخواهد شد، زیرا شخص مورد نظر را پیدا نخواهیم کرد.

 

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در خصوص ارائه آموزش‌های ویژه به مربیان این مناطق نیز گفت: در حال حاضر هیچ برنامه خاصی برای آموزش مربیان مهد های کودک مناطق محروم و دو زبانه وجود ندارد و در این مناطق نیز مانند سایر نقاط کشور عمل می‌کنیم.

 

فرید ادامه داد: با این وجود معتقدم به علت فقدان متخصص و نیروی تحصیل کرده در این مناطق نیاز است هم بر مسئله آموزش و محتواهای آموزشی مربیان و هم کودکان تاکید شود اما در حال حاضر مربیان این مناطق نیز به جز دوره‌های معمول هیچ دوره اضافه‌تری را دریافت نمی‌کنند و برنامه خاصی برای آنها وجود ندارد اما به بهزیستی هر استان ابلاغ شده است که در صورت نیاز اقدام به برگزاری دوره‌های خاص آموزشی کنند، با این حال برنامه ملی و کشوری در این خصوص وجود ندارد.

 

وی افزود: مشکل اساسی سازمان بهزیستی به طور کلی خصوصا در مناطق محروم به علت عدم توانایی مالی افراد، مشکلات اعتباری است.

 

معاون امور اجتماعی بهزیستی تصریح کرد: در حال حاضر شهریه پایه مهدهای کودک در تمامی نقاط کشور 200 تا 600 هزار تومان بوده که با کلاس‌های فوق العاده به این مبلغ افزوده می‌شود در حالیکه در روستا مهدها یک چهارم این مبلغ دریافت می‌شود اما بازهم بسیاری به علت عدم توان مالی یا عدم اعتقاد به آموزش‌های پیش از دبستان شهریه را پرداخت نمی‌کنند و بهزیستی باید برای جلوگیری از زیان مالی به صاحب مهد، این مبلغ را تامین و در اختیار وی قرار می‌دهد.

 

فرید در ادامه با بیان آنکه در حال حاضر محتواهای آموزشی در سه سطح برای کودکان مورد نیاز است اظهار کرد: سطح اول آموزش‌های کلاسیک، شامل مفاهیم مربوط به طبیعت، علوم ، ریاضی و غیره است.

 

وی افزود: سطح دوم نیز "فراگیری مفاهیم و آموزه‌های دینی" به گروه سنی پیش از دبستان بوده و از محوریت‌های فعالیتهای بهزیستی در مهدهای کودک است.

 

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در خصوص سطح سوم نیز اظهار کرد: سطح سوم این آموزش‌ها "سبک زندگی" بوده که مقام معظم رهبری نیز به آن تاکید کرده و مسئله بسیار مهمی است؛ در این سطح نیاز است مهارتهای زندگی به کودک آموزش داده شود زیرا بدون مهارت آموزی ارائه مفاهیم آموزشی نیز بی‌فایده خواهد بود.

 

فرید در ادامه عنوان کرد: اکنون سطح اول و دوم این آموزش‌ها در مهدهای کودک بهزیستی در حال انجام است اما در صدد آن هستیم که با همکاری گروهی از متخصصان، سطح سوم این آموزش ها را با 8 سر فصل و با تاکید بر مهارت های اجتماعی، آداب غذا خوردن، هنر و ورزش و... در مهدهای کودک سازمان بهزیستی سراسر کشور به خصوص مناطق محروم و کمتر برخوردار اجرایی کنیم.

 


کد مطلب: 35368

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/35368/نمی-توان-راه-اندازی-مدارس-تیزهوشان-کشور-توسعه

میگنا
  https://www.migna.ir