کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تداخل مکمل‌ها و رژیم‌های غذایی با داروهای اعصاب

خبرگزاری ایسنا , 11 بهمن 1394 ساعت 15:00

پزشکان پس از بررسی تاثیر مصرف همزمان داروهای اعصاب و روان با مکمل‌های غذایی معمول به نتایج قابل ملاحظه‌ای دست یافته‌اند.


پزشکان به طور معمول برای مبتلایان به بیماری‌ها و اختلالات اعصاب و روان، مصرف همزمان چندین دارو را تجویز می‌کنند تا علائم مختلف در این بیماران درمان شود.به طور مثال فرد مبتلا به اختلال دوقطبی باید برای درمان علائم مانیا (شیدایی) یک دارو و برای برطرف شدن علائم افسردگی داروی دیگری مصرف کند. با این حال شواهد پزشکی محدودی وجود دارند که نشان دهند چگونه ترکیب داروها با هم تداخل پیدا می‌کنند یا چگونه تغذیه و رژیم غذایی روی داروهای مصرفی تاثیر می‌گذارند.
در این بررسی پزشکان مشاهده کردند که مصرف همزمان داروهای درمانی فوائد بلندمدت بر درمان افسردگی در بیماران مبتلا به اختلال دوقطبی دارد. اما از سوی دیگر مصرف همزمان مکمل فولیک اسید ممکن است در اثر درمانی این داروها تداخل ایجاد کند.
اگرچه درمان اختلال‌های روانی با مصرف همزمان چندین دارو، امری متداول است اما شواهد کافی وجود ندارد که نشان دهد چه ترکیب‌هایی به بیماران کمک می‌کند برای بلندمدت حال بهتری داشته باشند و چگونه این تاثیرات می‌تواند تحت‌الشعاع مکمل‌های غذایی و تغذیه‌ای قرار گیرد.
در این بررسی پزشکان دریافتند: در بیمارانی که مصرف داروهای رایج در درمان اختلال دو قطبی همچون کوئتیاپین و لاموتریژین تجویز می‌شود علائم کمتری از افسردگی وجود دارد و در مقایسه با افرادی که تنها از داروی کوئتیاپین مصرف کرده بودند، احتمال بازگشت بیماری کمتر بود.
همچنین مشخص شد مصرف فولیک اسید که ویتامین تجویزی برای زنان باردار است می‌تواند تاثیرات مثبت شیوه ترکیب دارویی را از بین ببرد.
به گفته پزشکان در صورتی که این یافته‌ها مجدد ثابت شود، لازم است روش‌های درمانی جایگزینی برای افسردگی در زنان مبتلا به اختلال دوقطبی که قصد دارند صاحب فرزند شوند، ارائه شود. علاوه بر این تاکید شده تا نقش رژیم غذایی بر چگونگی واکنش بدن بیماران به داروها مورد توجه قرار گیرد.
این مطالعه اولین بررسی نیست که نشان می‌دهد رژیم غذایی و مکمل‌ها می‌توانند بر اثرات داروهای تجویز شده تاثیر بگذارند. به طور مثال ترکیب‌های ارگانیک در گریپ فروت می‌تواند سطح گردش انواع مختلف داروها را افزایش دهد و احتمال تاثیرات جانبی آن را بیشتر سازد.
به گزارش روزنامه ایندیپندنت، قابل توجه است که تاثیر فولیک اسید در این مطالعه خلاف پیش‌بینی‌ها بوده است. نتایج به دست آمده این احتمال را تقویت می‌کند که بسیاری انواع خوراکی‌ها و مکمل‌های غذایی وجود دارند که ممکن است بر اثرات داروهای تجویزی تاثیر بگذارند در حالی که ما هنوز از آن بی‌خبر هستیم.

 


کد مطلب: 35534

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/35534/تداخل-مکمل-ها-رژیم-های-غذایی-داروهای-اعصاب

میگنا
  https://www.migna.ir