چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۴ / ۱۰:۴۰
کد مطلب: 35632
۱

مکانیسم‌های روانی معنویت درمانی در سرطان چیست؟

مکانیسم‌های روانی معنویت درمانی در سرطان چیست؟
یک روانشناس عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات سرطان ضمن تشریح مکانیسم‌های روانی معنویت درمانی سرطان عنوان کرد: این معنویت علاوه بر آرامش روانی در او حس امید و تقویت سیستم ایمنی به بیمار سرطانی می‌دهد.
فرح لطفی کاشانی، عضو هئیت علمی مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به تشریح فرایند‌های روانی معنویت درمانی در سرطان پرداخت.

وی تصریح کرد: یکی از مهمترین‌ها کارها در حین درمان بیمار سرطانی، معنویت درمانی است به این دلیل که بیمار سرطانی نخستین احساسی که در او ایجاد می‌شود نزدیک بودن به پایان زندگی است لذا با مسائل و سؤالات وجودی مواجه شده و در او احساس بی ارزشی زندگی، ترس از مرگ، خشم، اضطراب و افسردگی ایجاد می‌شود.

لطفی کاشانی ادامه داد: در مرکز تحقیقات سرطان متوجه شدیم که می‌توان با استفاده از معنویت درمانی بسیاری از این احساسات را تحت تأثیر قرار داده و کنترل کرد.

وی عنوان کرد: در معنویت درمانی اصل بر قوی تر کردن ارتباط بیمار با منبع قدرتی مطلق به نام خداوند یگانه است، وقتی این اعتقاد در بیمار پر‌رنگ و غنی شده و احساس کند هر چیزی در ید قدرت خداوند بوده و هر اتفاقی نیز حکمتی در آن نهفته است این باور به وجود می‌آید که در آفرینش هر انسانی رسالتی از جانب پرودگار نهفته است.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات سرطان اظهار کرد: پس از برانگیختن احساس ارتباط با قدرت خداوند از بیمار می‌پرسیم سرطان چه حکمتی در او ایجاد می‌کند تقریبا تعداد بسیار زیاد بیماران، علیرغم سختی‌هایی که از سرطان می‌کشند همیشه چیزهای مثبتی در ابتلا به بیماری پیدا می‌کنند مانند اینکه قدر زندگی را باید دانست و ضمن صبور بودن عشق اطرافیان را درک کرد.

وی بیان کرد: اعتقاد به قدرت خداوند که در معنویت درمانی استفاده می‌شود فاکتور امید را ایجاد می‌کند پژوهش‌های روانشناسی به طور قطعی نشان داده‌اند امید یکی از سازه‌هایی است که می‌تواند احساس خوب در بدن ایجاد و سیستم ایمنی فرد را در برابر بیماری‌ها قوی کند.

لطفی کاشانی یادآور شد: در بیمارانی که در مرحله مرگ هستند رو‌به‌رو شدن با مرحله مرگ با تکیه بر ارتباط با خدا نه تنها ترس از مرگ را کم می‌کند بلکه شوق وصال را ایجاد کرده و این‌ها به راحتی می‌توانند حس دلکندن از این دنیا را برای بیمار ایجاد کنند.

 
مرجع : خبرگزاري ايكنا
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
مشکل فکر های بسته این است که دهانشان پیوسته باز است...