پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ / ۱۱:۰۷
کد مطلب: 35671
۰

اختلالات روانی منجر به بروز دیابت می شود

محققان دانشگاه ماساچوست آمریکا در مطالعه اخیر خود نشان دادند که ژنی موسوم به DISC۱ که نقش مهمی در اختلالات سلامت روانی نظیر شیزوفرنی، اختلال دوقطبی و برخی انواع افسردگی دارد، بر عملکرد سلول های بتا لوزالمعده که برای حفظ سطح نرمال گلوکز خون، انسولین تولید می کند، تاثیر می گذارد.

«ریتا بورتل»، یکی از محققان این مطالعه، در این باره می گوید: «ما در مطالعه خود به ارتباط بین DISC۱ معیوب شده در هر دو گروه بیماران مبتلا به دیابت و اختلالات روانی پی بردیم که می تواند به شیوه های بهبود درمان کمک کند.»

محققان عملکرد DISC۱ را در دو گروه از موش ها مورد مطالعه قرار دادند. در گروه اول، ژن DISC۱ دستکاری شده و در آن اختلال ایجاد شده بود. در گروه دوم این ژن به شکل استاندارد حفظ شده بود.

در موش هایی که ژن مربوطه دستکاری شده بود میزان مرگ سلول بتا افزایش یافت، ترشح انسولین کمتر شد و در تنظیم گلوکز اختلال بوجود آمد، در حالیکه در گروه تحت کنترل همه چیز عادی بود.

محققان در مورد یافته های خود اینگونه توضیح می دهند که ژن DISC۱ از طریق کنترل فعالیت یک پروتئین ویژه موسوم به GSK۳ß عمل می کند که بسیار برای عملکرد و بقای سلول بتا مفید است. به گفته محققان، ممانعت از پروتئین GSK۳ß منجر به بهبود بقای سلول بتا و حفظ مقاومت گلوکز عادی در موش های دارای ژن DISC۱ معیوب می شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
با خودت صادق باش و نگران آنچه دیگران درباره ات فکر می کنند نباش . تعریفی را که آنها از تو دارند نپذیر ، خود ، خودت را تعریف کن