جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ / ۲۳:۳۱
کد مطلب: 35686
۲

گفتگو با پدر کنکور ایران + عکس

گفتگو با پدر کنکور ایران + عکس
بعد از تلاش‌های بسیار و پیگیری‌های پی در پی  برای حضور مشاور عالی سازمان سنجش در باشگاه خبرنگاران جوان بالاخره دعوت را پذیرفت و در گپ و گفتی توضیح مختصر و مفیدی از بیوگرافی خود دادند.
 
توکلی مشاور عالی سازمان سنجش متولد سال 1327 است که در سال 1346 موفق به اخذ مدرک دیپلم شده است.
 -
برای کاربران خودتان را کامل معرفی کنید
در آن زمان هر یک از دانشگاه و موسسات مختلف برای پذیرش، آزمون جدا و خاص خود را برگزار و متقاضیان و علاقمندان هر دانشگاه باید در آزمون همان دانشگاه شرکت می‌کردند و افراد مختلف می توانستند در چندین دانشگاه قبول شوند. از این رو به دلیل افت کمی، دانشگاه‌ها با کمبود ظرفیت روبه رو می‌شدند و مجبور بودند مجددا آزمونی را برگزار کنند.
 
با قانون و شرایط آن زمان بنده در رشته روانشناسی پذیرفته شدم و برای رشته پزشکی هم ذخیره بودم‌. با توجه به شناخت خود از رشته روانشناسی و راهنمایی اطرافیان تصمیم گرفتم در این رشته ثبت نام و تحصیل کنم و در نهایت در سال 1350 مدرک کارشناسی گرفتم.
 
سازمان سنجش چگونه به وجود توکلی پی برد؟
در زمان دانشجویی به سازمان سنجش که در آن زمان مرکز آزمون شناسی نام داشت مراجعه کردم و بعد از پذیرش‌، عصرها به این مرکز می رفتم و سعی می کردم کارهای ابتدایی کنکور را یاد بگیرم. بعد از مدتی‌، مسئولیت‌های مختلف غیر از آزمون سراسری به من واگذار شد‌. فعالیتهای من در این سازمان به گونه‌ای بود که تمامی مسئولان آن زمان رضایت داشتند و این را زمانی فهمیدم که وقتی ازدواج کردم و با همسرم قصد سفر به خارج را داشتم مسئولین مرکز اصرار داشتند که بورسیه‌ام خواهند کرد و من همچنان بمانم؛ اما در نهایت من به همراه همسرم به خارج از کشور رفتیم و بعد از دریافت مدرک دکتری روانشناسی کاربردی‌، در اردیبهشت ماه 1357 به ایران برگشتم و علاقه داشتم که مجدد در مرکز فوق که دیگر سازمان سنجش شده بود کار کنم.
 
چرا دوباره سازمان سنجش را انتخاب کردید؟
بعد از بازگشت به ایران به سازمان سنجش درخواست همکاری خود را مجددا اعلام نمودم و سپس پرونده من به عنوان عضو هیئت علمی مطرح شد و قرار بر این شد که در قالب استادیار پژوهشی همکاری کنم و فعالیت خود را شروع کنم. بعد از به هم خوردن برخی تشکیلات این سازمان بنا شد که من با این سمت به دانشگاه بروم اما در سازمان سنجش ماندم و هم اکنون هم از کار و فعالیتم راضی هستم.
 
همواره تلاشم بر این بوده است که تا آنجا که امکان دارد با فعالیت خود بتوانم نقش کمی را در باسواد کردن شاگردان و ورود آنها به موسسات داشته باشم. نتیجه این تلاش هم این است که امروزه با دیدن متخصصان که برخی از آنها هم عهده دار مسئولیت‌های بزرگ کشور هستند خستگی این سال‌ها از تنم خارج و بی خوابی هایمان جبران می‌شود و آرام می‌شوم و خوشحالم به عنوان فردی کوچک توانسته‌ام خدمات نوینی را ارائه نمایم.
 
خیلی از مردم شما را پدر کنکور می دانند، نظرتان چیست؟
من در سالهای مختلف مسئولیت‌های متعددی داشته‌ام مثلا در زمان انقلاب فرهنگی رئیس مرکز آزمون سازی بودم و در زمان تعطیلی دانشگاه‌ها از اساتید خواستم در این زمان بانک تست را راه اندازی کنند یا در وقتی کارنامه های ارزی دانشجویان خارجی را صادر می کردیم‌، بنابراین با توجه به اینکه قدمت همکاری من به سالهای 1348 تا 1351 و از سال 1357 تاکنون بر می‌گردد شاید این نام را روی من گذاشته‌اند. 
 
برای فرزندانم پارتی بازی نمی‌کنم/من پدر کنکور ایران هستم/کنکور حذف شود توکلی همچنان هست
 
راز همکاری خوب و زیاد شما با رسانه‌ها چیست؟
مطمئنا تمام مسئولین تمایل به همکاری با رسانه‌ها برای اطلاع رسانی هر چه بیشتر را دارند اما ممکن است حجم کارهای اجرایی آنها مانع از همکاری بیشترشان با رسانه‌ها شود و این طبیعی است که آن طور که رسانه‌ها توقع دارند مسئولین مقابل آنها حاضر نشوند.
 
من در واقع از رسانه‌ها و به ویژه صدا و سیما نهایت استفاده را می‌کنم و آنقدر تمامی مطالب را اعلام می‌کنم تا در زمانی که در اختیارم می‌گذارند بتوانم تمام سوالات را پاسخگو باشم و از زمان اندک، بیشترین بهره را ببرم.
 
کنکور سراسری برداشته شود توکلی چه می شود؟
در خصوص این جمله که از رادیو هم زمانی شنیدم باید بگویم که کار سازمان سنجش تنها برگزاری آزمون سراسری نیست‌، بلکه برگزاری آزمون‌های مختلف از جمله آزمون کاردانی به کارشناسی ،کارشناسی ارشد‌، کاردانی پیوسته و... به این سازمان مربوط می‌شود و می‌توان گفت که در سال، 150 آزمون داخلی و خارجی داریم که اگر بخواهیم این تعداد آزمون را نسبت به 52 هفته سال مقایسه کنیم در واقع انگار هفته‌ای 3 بار آزمون برپا می‌کنیم و حساسیت کار آنجا خود را بیشتر نمایش می‌دهد که با حقوق جوانان سروکار داریم.
 
به سازمان سنجش چه نمره‌ای می‌دهید؟
تمام فعالیت های این سازمان از ابتدا تا کنون در سلامت کامل با جدیت و رعایت حقوق افراد انجام شده است و عدالت در جای جای این سازمان برقرار است و هیچ موردی روی آن اثرگذار نیست و تمامی کارکنان بر اساس ضوابط فعالیت می‌کنند. امیدوارم افرادی که بعد از ما هم پا به این سازمان می‌گذارند و سمتی را کسب می کنند سازمان را این گونه مدیریت کنند و با عدم رعایت سلامت این دستگاه اقداماتی را انجام ندهند که سرنوشت فردی را به اشتباه تغییر دهند.
خدا را شاکریم که تاکنون سربلند بودیم و مدیران ما کارشناس هم هستند و توانسته‌اند وظیفه خود را به درستی انجام دهند.
 
از تحصیلات فرزندان خود بیشتر بگویید
من دو دختر و یک پسر دارم که هر دو دختر فارغ التحصیل کارشناسی رشته‌های فنی هستند و پسرم مدرک دکتری خود را گرفته است. اگر رتبه‌های فرزندانم را بگویم به طور کامل متوجه می شوید که در سازمان سنجش‌، عدالت کامل برقرار شده است و برای فرزندانم شرایط جدایی را در نظر نگرفته ام.
 
چگونه فرزندانتان را در زمینه کنکور راهنمایی می‌کردید 
در صورتی که فرزندانم در خصوص کنکور سوالاتی را داشتند به آنها می‌گفتم که تلویزیون را روشن کنید تا پاسخ سوال هایتان را از توکلی سازمان سنجش در تلویزیون بشنوید و هرگز به طور جداگانه و خصوصی به سوالات آنها پاسخ ندادم‌، چرا که نمی‌خواستم مدیون سایر دانش آموزان کشور شوم که سوالات متعددی داشتند و ممکن بود جوابی برایشان پیدا نکرده باشند.
 
برای فرزندانم پارتی بازی نمی‌کنم/من پدر کنکور ایران هستم/کنکور حذف شود توکلی همچنان هست
 
در خاتمه صحبت پایانی شما با کاربران را می شنویم
در پایان جا دارد از شما و تمام دست اندر کاران در تهیه این گفت‌وگو تشکر و قدردانی کنم و برای تک تک کنکوریان آرزوی موفقیت را دارم و باید بگویم که غیر از سازمان سنجش اشتغال در هرکاری که مرتبط با تخصص‌های بنده باشد را با کمال میل می پذیرم و خوشحال می‌شوم که بتوانم در زمینه‌های دیگر هم خدمت رسانی کنم.
 
گفت و گو از محیا معصومی
 
 
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
با ترس هات روبرو شو! آدم ها رو ببخش! یک راه حل جدید بساز! هدف هات رو مشخص کن! آدم هایی که ازت متنفر هستند رو فراموش کن! ذهنت رو آزاد کن!