کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مدیرکل دفتر سلامت روان وزارت بهداشت تاکید کرد

لزوم آنکال بودن روانشناس در بیمارستان‌ها / مصرف سموم‌کشاورزی بیشترین وسیله خودکشی در ایران

21 بهمن 1394 ساعت 6:50

مدیرکل دفتر سلامت اجتماعی، روان و اعتیاد وزارت بهداشت با اشاره به اینکه بیشترین موارد خودکشی با استفاده از سموم کشاورزی انجام شده است، تصریح کرد: دستورالعمل‌ برای رقیق‌سازی سموم کشاورزی جهت کاهش خطر مرگ‌ آوری این سموم از سوی وزارت بهداشت صادر شده است.


به گزارش ایسنا احمد حاجبی در کمیته دانشگاهی پیشگیری از خودکشی در دانشکده علوم پزشکی ساوه با بیان اینکه چند اصل کلی و استراتژیک به منظور پیشگیری از خودکشی وجود دارد، از خودکشی به عنوان یک مشکل بهداشتی یاد کرد که به وسیله وقوع یک علت صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه 90 درصد خودکشی‌هایی که در کشورهای غربی صورت می‌گیرد ناشی از مشکلات روانشناختی است، اظهار کرد: این میزان آمار در کشور ایران صادق نیست، بلکه حدود 40 درصد از موارد اقدام به خودکشی، مشکل روانشناختی دارد.

 وی با تاکید بر انجام غربالگری در برخی نقاط کشور که دارای بیشترین آمار خودکشی هستند، افزود: قطعا مداخلات اجتماعی سریع برای پیشگیری از وقوع خودکشی ضروری است.

حاجبی با اشاره به اینکه سواد سلامت روان در کشور ما پائین است، افزود: به دلیل پائین بودن میزان سواد سلامت روانی افراد زیادی با علائم افسردگی در ایران زندگی می‌کنند که خود عاملی برای بروز خودکشی است.

 وی با تاکید بر اینکه هر چه سواد سلامت روان بالاتر باشد، میزان بروز آسیب‌های اجتماعی کاهش پیدا خواهد کرد، افزود: آموزش‌هایی که در این حوزه انجام شود باید به گونه‌ای باشد که مردم علائم افسردگی را بشناسند و آسیبی آنها را تهدید نکند.

مدیرکل دفتر سلامت اجتماعی، روان و اعتیاد وزارت بهداشت با بیان اینکه بیشترین موارد خودکشی در سنین بین 15 تا 24 سال رخ می‌دهد، گفت: آموزش مستمر و مداوم با مشارکت همه دستگاه‌های اجرایی می‌تواند آمار خودکشی را به طور محسوسی کاهش دهد، وظیفه آموزش و پرورش آگاهی‌بخشی و آموزش از طریق روانشناسان و مرییان آموزشی است چرا که افراد سن 15 سال در مجموعه آموزش و پرورش تحصیل می‌کنند و جزو بیشترین آمار هستند.

 وی با تاکید بر اینکه نباید با افسردگی کنار آمد، افزود: درمان افسردگی که خود عامل بروز خودکشی است با آموزش جمعیت عمومی امکانپذیر است. باید به دنبال درمان بود تا آسیبی مانند خودکشی سلامت انسان را تهدید نکند.

 حاجبی با تاکید بر اینکه خودکشی یک ضد ارزش است، افزود: پرریسک‌ترین خطر خودکشی برای کسی است که سابقه خودکشی داشته و بالاتر از آن اینکه طی چند روز یا چند ماه گذشته اقدام به خودکشی کرده باشد، این فرد نیازمند مراقبت بیشتر است.

 حاجبی همچنین با اشاره به لزوم آنکال بودن روانشناس در بیمارستان‌ها اظهار کرد: فردی که با علائم خودکشی به بیمارستان منتقل می‌شود علاوه بر درمان تخلیه ماده مصرفی و سموم، باید ویزیت روانشناسی هم بشود تا آسیب‌شناسی و مشکل روانی وی درمان شود، از این رو آنکال بودن پزشک روانشناس ضروری است.

 وی تصریح کرد: اگر در همان موقعی که این فرد به بیمارستان مراجعه کرده از نظر روانشناسی نیز ویزیت شده و علت‌یابی شود، تاثیرپذیری اقدامات بیشتر خواهد بود و اگر بخواهیم کار را به بعد واگذار کنیم دیگر اثری نخواهد داشت.

 حاجبی با اشاره به اینکه براساس آمارهای موجود، بیشترین وسیله دسترسی برای انجام خودکشی استفاده از سموم کشاورزی است، تصریح کرد: وظیفه جهاد کشاورزی است تا نسبت به رقیق‌سازی سموم و نیز بکارگیری مواد تهوع‌آور در سموم کشاورزی اقدام کند تا فرد استفاده کننده از سموم برای خودکشی، در این اقدام موفق نشود.

 وی تصریح کرد: هر چقدر میزان سموم غلیظ باشد تاثیرگذاری آن بیشتر است. هم‌اکنون در برنامه کشوری از سوی وزارت بهداشت برای رقیق‌سازی و تهوع‌آور بودن سموم دستورالعمل‌هایی صادر شده است.

 حاجبی در ادامه سخنان خود در دانشکده پزشکی ساوه به بررسی آمار خودکشی در یکی از روستاهای ساوه اشاره کرد و گفت: در این روستا آماد خودکشی با توجه به جمعیت آن، نامتعارف است و نشان از آن دارد که مداخلات میدانی به خوبی در آن انجام نشده است. در این روستا مردم آن از رفاه نسبی خوبی برخوردار هستند، اما موضوع خشونت در این روستا جدی است .

حاجبی ناسازگاری خانوادگی، اعتیاد و خشونت و نیز سطح تحصیلات پائین را از علل وقوع وارد خودکشی در این روستا بیان کرد.

 دکتر کوهپایه‌زاده رئیس دانشکده علوم پزشکی ساوه نیز با اشاره به شناسایی نقاط آسیب‌پذیر در این شهرستان که بیشترین آمار خودکشی را به خود اختصاص داده است، گفت: برگزاری دوره‌های مهارت فرزندپروری، آموزش مهارت‌های زندگی و ... در این نقاط در حال انجام است.

 کوهپایه‌زاده با بیان اینکه وزارت بهداشت تنها 30 درصد عامل اجرایی حوزه سلامت است، افزود: 70 درصد مابقی به مشارکت جمعی بر می‌گردد.

 در این جلسه مسئولان شهرستان، روانشناسان و کارشناسان دانشکده علوم پزشکی ساوه به بیان نقطه نظرات خود پرداختند و در پایان مصوب شد یک تیم حرفه‌ای در قالب پروژه پیشگیری از خودکشی تشکیل شده و در نقاطی که بیشترین آمار را به خود اختصاص داده‌اند، فعالیت کند.


کد مطلب: 35711

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/35711/لزوم-آنکال-بودن-روانشناس-بیمارستان-ها-مصرف-سموم-کشاورزی-بیشترین-وسیله-خودکشی-ایران

میگنا
  https://www.migna.ir