پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۴ / ۱۳:۰۴
کد مطلب: 35721
۰
از سوی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام

جدول رتبه‌بندی دانشگاه‌های آزاد کشور منتشر شد

دکتر محمدجواد دهقانی، سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) با اعلام این خبر اظهار کرد: واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی کشور بر اساس شاخص‌ها و معیارهای مصوب ششمین نشست فوق‌العاده وزرای آموزش عالی کشورهای اسلامی که توسط خبرگان علم رتبه‌بندی، تهیه و تدوین شده‌اند، مورد رتبه‌بندی قرار گرفتند که واحد علوم و تحقیقات تهران جایگاه نخست فهرست سال 93-1392 را از آن خود کرد.

سرپرست ISC افزود: تنها 304 واحد از واحد‌های دانشگاه آزاد اسلامی ایران واجد شرایط لازم جهت حضور در رتبه‌بندی ISC شدند و بدین ترتیب، این رتبه‌بندی جامع‌ترین جامعه آماری در بین رتبه‌بندی‌های صورت گرفته در دانشگاه‌های آزاد اسلامی را پوشش داده است.

دهقانی گفت: دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران که یکی از بزرگترین واحد دانشگاهی در بین دانشگاه‌های آزاد اسلامی کشوراست، در جایگاه نخست فهرست سال 93-1392 قرار گرفته است. دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج نیز توانست با پیشی گرفتن از دانشگاه آزاد واحد مشهد، رتبه دو را کسب کند. دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد که در رتبه‌بندی ISC سال 91-1390 حائز رتبه دوم در بین دانشگاه‌های آزاد کشور شده بود، در سال 93-1392 رتبه سوم جدول را به خود اختصاص داد. همچنین واحدهای تبریز، خوراسگان اصفهان، اراک، تهران شمال، ساوه، شهرضا و تهران جنوب نیز به ترتیب در جایگاه‌های 4 تا 10 جدول قرار گرفته‌اند.

-

جدول در ابعاد بزرگتر
سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) در ادامه افزود: در این رتبه‌بندی علاوه بر انتشار امتیازات کل و رتبه هر دانشگاه، امتیازات دانشگاه‌ها در معیارهای پژوهش، آموزش، وجهه بین‌المللی، تسهیلات و فعالیت‌های اجتماعی-اقتصادی نیز بر روی وبگاه رتبه‌بندی در اختیار واحدهای مربوطه قرار گرفته است و بدین ترتیب هر واحد می‌تواند به اطلاعاتی دقیق و همه جانبه از وضعیت علمی خویش دست پیدا کند.

 وی افزود: قسمتی از اطلاعات غیر پژوهشی مورد نیاز رتبه‌بندی ISC توسط سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی تهیه شد و در اختیار گروه رتبه‌بندی قرار گرفت. اطلاعات پژوهشی مورد نیاز رتبه‌بندی دانشگاه‌های آزاد اسلامی کشور نیز توسط کارشناسان پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) از پایگاه اطلاعاتی WOS تهیه شد.

 دهقانی تصریح کرد: در معیار پژوهش نیز که جزو مهمترین ماموریت‌های دانشگاهی به حساب می‌آید، واحد علوم و تحقیقات تهران با فاصله از دیگر واحدها، به عنوان پژوهشی‌ترین واحد از واحدهای دانشگاه آزاد کشور مشخص شد. معیار پژوهش در رتبه‌بندی ISC دارای وزن 57 درصد است که مهمترین معیار رتبه‌بندی به حساب می‌آید. این معیار توسط شاخص‌هایی چون تعداد مقالات، میزان استنادات نسبت به هر مقاله، میزان مقالات نسبت به اعضای هیات علمی، نرخ رشد مقالات و استنادات و ثبت نامه‌ها مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

 وی تصریح کرد: دانشگاه‌های آزاد اسلامی کشور حدود 16درصد از تولیدات مقالات سال 2012-2007 کشور را به خود اختصاص داده‌اند که در این بین واحد علوم تحقیقات تهران با داشتن بیشترین میزان مقاله در بین رقبای خود، مقام اول را در معیار پژوهش بین دانشگاه‌های آزاد کشور کسب کرده است.

 سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) افزود: بعد آموزش نیز دومین ماموریت مهم دانشگاهی به حساب می‌آید و در رتبه‌بندی ISC از طریق شاخص‌هایی چون اساتید پراستناد، اساتید دارای جایزه، نسبت اساتید به دانشجویان، نسبت دانشجویان تحصیلات تکمیلی به کل دانشجویان، دانشجویان دارای جایزه و برنده در المپیادهای بین المللی مورد محاسبه قرار می‌گیرد. پنج واحد شیراز، ساری، شهرکرد، مشهد و علوم و تحقیقات تهران در معیار آموزش بالاتر از دیگر دانشگاه‌ها ظاهر شدند.

 دهقانی خاطرنشان کرد: در بعد شهرت بین‌المللی که میزان و سطح بین‌المللی بودن دانشگاه‌ها را منعکس می‌کند نیز واحد مشهد، شهر مجلسی، خوراسگان اصفهان و تهران مرکزی به عنوان چهار واحد برتر شناخته شدند.

دهقانی افزود: در معیار تسهیلات و امکانات که دو شاخص تعداد کتاب‌ها و تعداد مراکز تحقیقاتی آن را مورد تبیین قرار می‌دهد نیز واحد فریمان و کوهدشت در صدر دانشگاه‌های آزاد کشور قرار گرفتند. در معیار فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی نیز واحد خوراسگان اصفهان مقام اول را در کشور کسب کرد.

 سرپرست ISC خاطرنشان کرد: 23 شاخص رتبه‌بندی ISC که پنج معیار کلی پژوهش و آموزش، وجهه بین‌المللی، تسهیلات و فعالیت‌های اجتماعی-اقتصادی را مورد ارزیابی قرار می‌دهند، اطلاعات وسیع و متنوعی را در اختیار دانشگاه‌های کشور قرار می‌دهد که ضمن کمک به دانشگاه‌ها در شناسایی نقاط قوت و ضعف خویش، مهمترین منبع اطلاعاتی است که لحاظ کردن صحیح آن‌ها در سیاستگذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های دانشگاهی، ارتقای رتبه و عملکرد علمی دانشگاه‌ها در سطح ملی و فراملی را تضمین می‌کند.

 فهرست کامل نتایج رتبه‌بندی دانشگاه‌های آزاد کشور بر روی وبگاه گروه رتبه‌بندی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) به آدرس ur.isc.gov.ir قرار دارد.

 

رتبه‌بندی دانشگاه‌های آزاد

 

 

10واحد برتر بر اساس معیار پژوهش

 

 

10 دانشگاه برتر در معیار آموزش

 

مرجع : ايسنا
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
زبان هیچ استخوانی ندارد اما آنقدر قوی هست که بتواند قلبی را بشکند. پس مراقب حرف هایتان باشید.