شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۴ / ۱۷:۳۷
کد مطلب: 35727
۱
مدیرکل دفتر مشاوره و سلامت وزارت علوم:

توسعه مراکز مشاوره دانشگاهی حاکی از گسترش آسیب‌های اجتماعی است

به گزارش ایسنا، حمید یعقوبی صبح امروز 21 بهمن ماه در حاشیه افتتاحیه مرکز مشاوره دانشگاه فردوسی مشهد، افزود: مشاوره دانشجویی نزدیک به نیم قرن در دانشگاه‌های ایران قدمت دارد و در سال‌های 45 و 46 دکتر شاملو، پدر علم روانشناسی ایران، مجوز نخستین مرکز مشاوره دانشگاهی را در دانشگاه تهران دریافت می‌کند.

وی ادامه داد: پس از انقلاب در سال 67 اولین بخشنامه تشکیل مراکز مشاوره دانشگاهی اعلام می‌شود و در 27 سال اخیر 110 مرکز مشاوره در دانشگاه‌های دولتی، ‌150 مرکز مشاوره در دانشگاه‌های غیرانتفاعی، 270 شعبه مشاوره در خوابگاه‌ها، 250 مرکز مشاوره در دانشگاه آزاد اسلامی و 50 مرکز مشاوره در دانشگاه‌های علوم پزشکی راه‌اندازی شده است.

 مدیرکل دفتر مشاوره و سلامت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: در حال حاضر حدود هزار مرکز مشاوره به 4.8 میلیون دانشجو در کشور خدمات ارائه می‌کند.

یعقوبی با بیان اینکه البته توسعه این مراکز شاید خبر خوبی نباشد، گفت: وقتی که این مراکز فعال باشد نشان‌دهنده این است که اتفاق خوبی رخ نداده و با گسترش آسیب‌های اجتماعی و تغییر ارزش‌ها مواجه هستند. در حقیقت ما در یک دوران گذار به‌سر می‌بریم که در آن بحران‌ها زیاد می‌شود.

 وی با اشاره به تصمیم دولت برای راه‌اندازی شورای اجتماعی کشور افزود: همه این مسائل حاکی از این است که اتفاقاتی در حال رخ دادن است و مراکز مشاوره خود را به ساختار تحمیل می‌کنند.

 

مدیرکل دفتر مشاوره و سلامت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به جایگاه دانشگاه فردوسی در حوزه مشاوره دانشجویی ‌عنوان کرد: ما از سال 87 به طور منظم مراکز برتر مشاوره دانشجویی را معرفی می‌کنیم که دانشگاه فردوسی همیشه بین رتبه‌های سوم تا پنجم حضور داشته است.

 

یعقوبی تاکید کرد: با این حال نیاز است که این دانشگاه تشکیلاتی بهتر از آنچه که امروز در اختیار دارد داشته باشد. ما نیز در وزارتخانه هنگامی که متوجه شویم تلاش برای توسعه این فعالیت‌ها وجود دارد، حتما کمک خواهیم کرد. ما خوشحالیم که این نگرش در دانشگاه فردوسی وجود دارد.

 

وی یادآور شد: در بازدیدی که از مراکز مشاوره دانشجویی دانشگاه‌های ترکیه داشتیم متوجه شدیم که آن‌ها سال‌های سال باید کار کنند تا به جایگاه ما برسند، اما باز هم ما باید تلاش بیشتری داشته باشیم.

 

مدیرکل دفتر مشاوره و سلامت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری فناوری با اشاره به لزوم راه‌اندازی و توسعه واحدهای بهداشت در دانشگاه‌ها ادامه داد: انتظار داریم دانشگاه فردوسی نیز به واحدهای بهداشت توجه داشته باشد. این مراکز باید به سمت آموزش بهداشت، نظارت‌های بهداشتی، بهداشت محیطی، فردی و حرفه‌ای گام بردارد.

 

یعقوبی ابراز امیدواری کرد، دانشگاه فردوسی در تشکیلات جدید خود سازماندهی مستقلی خواهد داشت و باید به مراکز مشاوره و بهداشت و درمان نیز توجه جدی داشته باشد.

 

وی تصریح کرد: ما باید در بخش بهداشت و مشاوره از ظرفیت دانشجویان نیز استفاده کنیم؛ با توجه به گسترش آسیب‌ها نمی‌توان به سیستم دولتی اتکا کرد و به همین منظور باید مشارکت اجتماعی را در چنین فعالیت‌هایی گسترش دهیم.

 

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
برای کشتی های ساکن، موج های دریا تصمیم می گیرند!