شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۴ / ۰۹:۴۶
کد مطلب: 35760
۰
کارهایی که باید برای ممتاز شدن فرزندمان انجام دهیم

عوامل مهم در سلامت روانی کودکان

عوامل مهم در سلامت روانی کودکان
نگاهی به ابعاد شخصیتی کودکان
-
بطورکلی سلامت روانی، توانایی آرام زیستن باخود و در آرامش بودن با دیگران است. شناخت خویشتن مانند شناخت احساسات و عواطف دورنی، قدرت اداره زندگی در بحران ها و مقابله با سختی ها و ... با تصمیمات درست و بجا در زندگی است که ره آورد آن سلامت روان می باشد.
-
خانواده از نهاد های مهم اجتماع است که برای رفع نیازمندیهای حیاتی و عاطفی انسانها نقش بسیار مهمی دارد. وجود سیستم های حمایتی مانند خانواده موجب تسهیل مقابله با مشکلات می شود. در این میان اجتماعی بودن والدین از عوامل کمک دهنده کودک برای رشد و پرورش ذهن می باشد و همچنین از فشارهای روانی و تنش در کودکان می کاهد. مهم است بدانیم که فعالیت های اجتماعی مانند سپری در میان بخش های زندگی عمل می کند و مانع به خطر افتادن سلامتی میشود.
سلامت روانی کودکان در گرو سلامت جسمی، روحی-روانی و عاطفی والدین است. برای سلامتی روان ویژگی های ثابت و معینی وجود ندارد و تنها چشم انداز کلی است که آنها را ترسیم می کند. آنچه مهم است عوامل موثر بر سلامت روان و شرایطی است که کودکان در آن رشد و نمو پیدا می کنند.

کودکان سلامت روان را نخست از خانواده دریافت می کنند. بجاست والدین با ارتقا دانش خود در این زمینه و بهره گیری از تعالیم انسان ساز اسلام و آشنایی با روش های علمی در رفع نیازهای جسمی و عاطفی کودکان متبحر باشند و از این طریق زمینه ای سالم برای ورود فرزندان خود به جامعه و سازگاری با آن را فراهم سازند.

بدانیم کودک امروز آینده ی جامعه را تضمین می کند. آینده روشن، خلاق، سازگار با جامعه و ... تمامی این حالات زمانی اتفاق می افتد که ذهنیت فرزندانمان رو به شاد بودن و یا بهتر است بگوییم رو به مثبت بودن تمایل داشته باشد.

تحقیقات نشان می دهد افراد سرآمد و ممتاز جوامع در محیطی بزرگ شده اند که توانسته اند شناخت بهتری از محیط پیرامونشان بدست بیاورند یکی از راههای شناخت محیطی می تواند گرایش کودک به هنر باشد. هنر حق انسانی و اجتماعی هر کودکی است که از ابتدا با آن سر وکار دارد.بعنوان مثال نقاشی وسیله ای است که کودک خود را با آن در جهان دخالت می دهد. بطورکلی انسانها بوسیله ی هنر حس زیبا شناسی خود را افزایش داده و باعث پرورش ذهن خود می شوند.
تئاتر، موسیقی، مجسمه سازی، آواز، بازیهای کودکانه و ... از طریق شناخت محیطی باعث تقویت مهارت، توانمندی، خلاقیت و هوش کودکان می شود و سلامت جسمی- روانی و فکری کودکان را در پی دارد.
بنابراین خانواده ها با رهنمون کردن کودکان خود به سمت هنر، اجازه می دهند سازگاری کودک با محیط اطراف خود بیشتر شود، قابلیت های خود را بروز دهد و فاقد اختلالات عاطفی و رفتاری باشد. در این صورت است که میتوان گفت کودک از سلامت روانی برخوردار است.
-
تارا حصاری- نویسنده و محقق دانشگاهی
مرجع : فردانيوز
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
هرگز با آدم نادان مجادله نكنيد، تماشاگران ممكن است نتوانند بين شما را تشخيص دهند