جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۴ / ۱۶:۰۳
کد مطلب: 35809
۱

آماری از ازدواج و طلاق مددجویان کمیته امداد

 

اکبر میرشکار در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن بیان آنکه هدف و چشم انداز اصلی کمیته امداد امام خمینی (ره) توانمندسازی خانواده‌های تحت پوشش است عنوان کرد: مرحله اول توانمندسازی، تقویت فکری، ایجاد فرهنگ کار و ارتقاء و اصلاح سطح و سبک زندگی و همچنین رفع دغدغه‌ها و آسیب‌های خانوادگی این قشر است.

 

وی ادامه داد : درحال حاضر بیشتر کلینیک‌های طرف قرارداد با کمیته امداد، مراکز‌ مشاوره آموزش و پرورش و نیروی انتظامی هستند که با درصدی از تخفیف با کمیته امداد قرارداد بسته و مددجویان را به طور رایگان پذیرش می‌کنند.

 

معاون امور فرهنگی کمیته امداد امام خمینی (ره) درخصوص مشاوره‌های قبل از ازدواج نیز عنوان کرد: سالانه حدود 96 هزار نفر از مددجویان کمیته امداد از مشاوره‌های قبل ازدواج این نهاد بهره‌مند می‌شوند.

 

میرشکار ادامه داد: سالانه حدود 90 هزار نفر از مددجویان کمیته امداد ازدواج می‌کنند که این رقم معادل 10 درصد ازدواج‌های کل کشور است و تمام آنها قبل از دریافت کمک هزینه‌ها و خدمات مربوط به ازدواج به طور اجباری باید 36 ساعت دوره آموزش‌های مشاوره را طی کنند در غیر اینصورت خدمات مذکور به آنها ارائه نمی‌شود، به این ترتیب این امر به عامل مهمی در افزایش پایداری زندگی آنها تبدیل شده است.

 

وی در ادامه تصریح کرد: درصد طلاق در خانواده‌های کمیته امداد بسیار پایین و زیر 2 درصد بوده و این آمار بسیار کمتر از میانگین کلی کشور است این درحالیست که خود زوجین علت این امر را آموزش‌های پیش ازدواج کمیته امداد می‌دانند.

 

معاون امور فرهنگی کمیته امداد امام خمینی (ره) در خصوص ازدواج جوانان نیز عنوان کرد: اکنون در حال ساماندهی شبکه "تسهیل گران ازدواج" در سراسر کشور هستیم تا به این ترتیب از طریق افرادی که به خانه‌های مددجویان رفت و آمد و با آنها ارتباط دارند، آن دسته از دختران تحت پوششی را که سنشان بالا رفته را شناسایی و نسبت به تسهیل فرآیند ازدواج آنان اقدام کنیم.

 

میرشکار در ادامه اظهار کرد: درحال حاضر در میان مددجویان حدود 340 دختر دانشجوی دکتری از دانشگاه‌های خوب و مهم کشور وجود دارد که تا کنون ازدواج نکرده‌ و نیازمند آن هستند که مقدمات ازدواجشان فراهم شود.

 

وی در ادامه ضمن بیان آنکه علاوه بر دختران حدود 50 هزار نفر پسر مددجو مجرد نیز در کمیته امداد امام خمینی (ره) حضور دارند گفت: در شبکه تسهیل گران ازدواج به دنبال آن هستیم که خانواده‌های هم کفو را با هم آشنا و فرآیند ازدواج آنان را تسهیل کنیم این درحالیست که هیچ اجباری در ازدواج آنان وجود نداشته و این فرآیند کاملا تشویقی است. میرشکار در ادامه اظهار کرد: به همین منظور به تدریج در هر استان لیست دختران و پسران مجرد را با اطلاعات کامل جمع آوری و ثبت کرده و سپس افراد مناسب و هم شان آنها را پیدا و به یکدیگر معرفی می‌کنیم.

 

معاون امور فرهنگی کمیته امداد امام خمینی (ره) افزود: متاسفانه در حال حاضر پدرها و مادرها در ازدواج فرزندان خود ورود نمی‌کنند با این وجود کمیته امداد به سمت گسترش ازدواج سنتی رفته تا نقش خانواده‌ها را در فرآیند ازدواج جوانان افزایش دهد.

 

وی ادامه داد: علاوه بر آن روستا به روستا نیز اقدام به شناسایی مادرانی که دارای دختران و پسران بزرگ هستند کرده‌ایم؛ سپس دختران و مادرانشان را به همراه مادر پسران به اردوی مشهد مقدس برده تا به یکدیگر معرفی و باهم آشنا شوند. برای مثال چند وقت اخیر از استان کهگیلویه و بویراحمد حدود 270 نفر را به همین منظور به مشهد مقدس اعزام و از همان تیم 18 دختر عروس شدند.

 

معاون امور فرهنگی کمیته امداد امام خمینی (ره) در ادامه ضمن تاکید برآنکه طرح های کمیته امداد در زمینه ازدواج را هیچ نهادی انجام نمی‌دهد گفت: نباید جامعه آنقدر نسبت به ازدواج جوانان خود بی‌تفاوت باشد؛ متاسفانه صحنه‌های دلخراشی که هرروزه در جامعه به همراه رشد روز افزون آسیب‌های اجتماعی شاهد هستیم، ناشی از آن است که مسوولان فرهنگی کشور به این حوزه وارد نشده‌اند در حالی که باید به این حوزه ورود کنیم تا بتوانیم جامعه سالمی داشته باشیم.

 

 

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
خوشبختی یعنی بدست آوردن یک زندگی و تقسیم آن با دیگران!