پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۳۰ بهمن ۱۳۹۴ / ۱۲:۰۴
کد مطلب: 35855
۴
۲

پاسخ مشاور عالی و معاون سازمان نظام روان شناسی و مشاوره به هجمه های برخی روانپزشکان

پاسخ مشاور عالی و معاون سازمان نظام روان شناسی و مشاوره به هجمه های برخی روانپزشکان
میگنا- مرجان رابعی: عصر دیروز پنجشنبه در سمینار سیمای روان شناسی و مشاوره ایران و برنامه های آینده که توسط مرکز آموزش و تطبیق کانون فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی و در مرکز همایش اندیشه معلم در سعادت آباد و با حضور جمعی از فارغ التحصیلان رشته های روان شناسی و مشاوره برگزار شد، دکتر محمد حاتمی مشاور عالی و معاون امور کمسیون ها و نظارت حرفه ای سازمان نظام روان شناسی و مشاوره گفت : کانون فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد مورد حمایت سازمان نظام روان شناسی و مشاوره است و ما این همکاری و همراهی را با هم داریم چون 38درصد فارغ التحصیلان رشته روان شناسی و مشاوره مربوط به دانشگاه آزاد هستند و این رقم بالایی است و بخاطر همین سازمان نظام باید به این بخش بیشتر تمرکز داشته باشد.

دکتر حاتمی با اشاره به عنوان این سمینار یعنی "سیمای روان شناسی و مشاوره ایران"، افزود: نام پرمفهومی برای این همایش انتخاب شده است و اگر بخواهیم بر روی سیمای روان شناسی و مشاوره بحث کنیم می بایست برگردیم به 10 یا 15 سال گذشته. در آن زمان فضایی نبود که فارغ التحصیلان روان شناسی کار تخصصی مانند تشخیص و رواندرمانی را انجام دهند و جایگاه روان شناسی مانند امروز نبود.

این مقام ارشد سازمان نظام افزود: طرح نظام روان شناسی و مشاوره در سال 1382 با تلاش ها و رایزنی های دکتر اللهیاری که آن موقع نماینده مردم کرمانشاه بودند تصویب شد و نظام روان شناسی و مشاوره شکل گرفت که باعث شد روان شناسی شخصیت، هویت و جایگاه خود را در جامعه پیدا کند .

حاتمی گفت: قبلاً یک سری سازمانها و ارگانها مانند بهزیستی،سازمان ملی جوانان یا وزارت ورزش و جوانان بودند که پروانه کاری برای فارغ التحصیلان روان شناسی و حتی برای افراد لیسانسیه صادر می کردند اما در سه سال گذشته سازمان نظام روان شناسی ورود پیدا کرد و یک نقشه راه خوبی ترسیم نموده و طبق قانون و مصوبه مجلس دیگر احدی حق فعالیت روان شناسی و مشاوره بدون اجازه و پروانه سازمان نظام را ندارد .

وی گفت: ما برای تقویت و توسعه سازمان نظام، آینده نگریها و ریل گذاری های خوبی انجام داده ایم و تعداد 22 کمیسیون تخصصی را تشکیل دادیم و توانستیم روان شناسی و مشاوره را مفهوم سازی و تخصصی کنیم و تعداد کمیسیون ها بازهم در آینده افزایش خواهد یافت. مانند کمیسیون روان شناسی و هنر و یا رسانه .

مشاور عالی و معاون سازمان نظام روان شناسی و مشاوره افزود: در حال حاضر با شرایطی که سازمان نظام دارد دیگر سازمان بهزیستی نمی تواند برای خودش مجوز صادر کند، و کمیته امداد، سپاه،آموزش و پرورش،شهرداری و... همه باید از ما مجوز بگیرند و پـــــــــروانه خط قرمز ما است و بر حسب قانون مجلس شورای اسلامی حتما باید همه کسانی که بخواهند در این کشور فعالیت حرفه ای روان شناسی و مشاوره داشته باشند می بایست از کانال سازمان نظام روان شناسی و مشاوره پروانه فعالیت داشته باشند. اما اگر کسی مدرک ارشد روان شناسی داشته باشد و با توجه به فرایند اداری تکمیل مدارک موفق به کسب پروانه نشده باشد می تواند زیر نظر یک سوپروایزر و استاد ناظر فعالیت نماید .

حاتمی گفت: ما یک سازمانی هستیم که فقط  12 سال قدمت داریم اما نظام پزشکی 60 سال، آنها در حاکمیت نفوذ دارند اما ما هم در این 12 سال خیلی رشد کردیم . روان شناسی و مشاوره در حال حاضر به جایی رسیده که مثل پزشکی در خط مقدم سلامت است.

وی گفت : در قرن 21 مردم متوجه شده اند که تنها دارو حلال مشکلاتشان نیست و روان شناسی و مشاوره در کنار اقدامات پزشکی راه حل مشکلات آنها می باشد.

به گزارش میگنا حاتمی با اشاره به جایگاه بالای سازمان نظام هم در داخل و هم در خارج کشور و اینکه همه نهادها و ارگانها برای استخدام روان شناس، باید پروانه سازمان نظام داشته باشند اظهار کرد: روان شناسی در مقایسه با بقیه رشته ها در جایگاه بالایی قرار دارد و الان  خط مقدم سلامت کشور، روان شناسی و مشاوره است و خیلی از افراد علاقمند به ادامه تحصیل در این رشته شده اند.
 
رئیس انجمن نوپای رواندرمانی ایران گفت: در حال حاضر برخی نفرات برتر کنکور هم بجای رشته پزشکی، روان شناسی را برای ادامه تحصیل انتخاب می کنند و این از محبوبیت این رشته است اما برخی افراد سعی می کنند سنگ جلوی رشد روان شناسی بیاندازند و حتی در وزارت بهداشت هم توسط برخی پزشکان و روانپزشکان نسبت به روان شناسی ناراحت هستند . چون ما در حال پیشرفت هستیم .

حاتمی افزود : نگاه برخی روانپزشکان تجاری است اما نگاه ما نگاه تخصصی است ، کسی که بخواهد رواندرمانی انجام دهد قبلش باید 150 واحد نظری روان شناسی و رواندرمانی را گذرانده باشد.

معاون سازمان نظام روان شناسی و مشاوره گفت: جناب آقای دکتر هاشمی به وزارت علوم توصیه نمودند که رواندرمانی را روانپزشکان انجام بدهند! آیا کسی با خواندن 4 واحد درسی می تواند رواندرمانی کند. رواندرمانی هویت ماست و ما به هیچ چیز غیر از این قائل نیستیم. ما دلایل توجیهی خود را به وزیر محترم بهداشت ارائه کرده ایم. شما دوره فلوشیپ درمانی را بگذارید اگر افراد شما توانستند قبول شوند ما هم به آنها مجوز فعالیت می دهیم. آنها باید بروند ببینند در استرالیا، اروپا و آمریکا ، جایگاه روان شناسی در نظام سلامت کجاست، تا بعد از مطالعه بیایند در اینجا در مورد روان شناسی تصمیم بگیرند.
-
حاتمی افزود : دوستان بدانند دوره آنها نیز روزی به پایان خواهد رسید. شما با این اقدامات  میخواهید جلوی رشد 200 هزار نفر را بگیرید. از آقای جلیلی میخواهم اگر حرفی دارد بیاید در یک میزگرد تخصصی با هم مناظره کنیم . خوشبختانه بورد بالینی وزارتخانه تکلیف را روشن کرده و نظر تخصصی خود را داده است و تصریح شده که رواندرمانی جزء وظایف ذاتی روان شناسان و مشاوران است. هر کدام از شماها اگر خواستید بیایید دوره های ما را بگذرانید و ما هم به شما مجوز می دهیم .

وی گفت: از بین 1500 روانپزشک در ایران تنها 2 یا 3 نفر به گونه ایغیر علمی نگاه می کنند،ما باهم همکاری داریم و پروسه سلامت، گروهی است. ما به یکدیگر نیاز داریم.
 
معاون سازمان نظام افزود : اما ما درون خودمان نیز یک سری ضعف ها داریم . می دانیم که به کیفیت آموزشی بعضی دانشگاه ها بی توجهی شده است. کسی که مشکل دارد ، به شما روان شناسان مراجعه می کند پس شما باید صلاحیت علمی و حرفه ای داشته باشید . ما باید کار کنیم و دوره های توانمندسازی بگذاریم. متاسفانه کارگاه های ما هم مشکل دارند.
 
 
حاتمی افزود: کسی که گرایش تربیتی خوانده است باید در دوره های مربوط به خودش شرکت کند نه اینکه دوره های استثنایی را بگذراند اما در دوره هایی مانند کنترل خشم و مهارت های زندگی اشکالی ندارد همه شرکت کنند ولی در دوره های تخصصی باید کارشناسی شود و مجوز برگزاری کارگاه داشته باشند.

به گزارش میگنا دکتر حاتمی خطاب به دانشجویان و متقاضیان کسب پروانه فعالیت سازمان نظام روان شناسی و مشاوره افزود: برای اینکه درمانگر حرفه ای شوید و پروانه بگیرید تلاش کنید در یک حیطه خاص متخصص شوید. به عنوان مثال فقط در حوزه کودکان، کار کنید تا پروانه بگیرید . ما در حال ساماندهی 500 ساعت کارورزی شما هستیم تا مشکلات برطرف شود. فعلاً طبق روال گذشته داریم عمل می کنیم و معتقدیم بستر کارورزی وجود ندارد ولی این حالت گــذار است .

حاتمی گفت: داشتن تعداد بیماران و تعداد بیمارستان ها هنر نیست که بعضی ها به این آمارها دلخوشند بلکه باید پیشگیری را تقویت کرد و اقدامات پیشگیرانه از وظایف ما می باشد.

معاون سازمان نظام افزود: اگر ما در شورای عالی سلامت عضو باشیم به نفع سلامت کشور است .

حاتمی افزود: ما در همه جا داریم ورود می کنیم تا برای شما فارغ التحصیلان روان شناسی و مشاوره اشتغال زایی بیشتری فراهم کنیم. اگر می گوییم کسی که بخواهد گواهینامه رانندگی بگیرد باید گواهی سلامت روانی هم داشته باشد جدای از اینکه به مردم داریم خدمت می کنیم، برای شما نیز داریم شغل ایجاد می کنیم . الان وزارت کار و امور اجتماعی در حال نگارش سند سلامت روان کارگری است  و ما نیز ورود پیدا کردیم تا در کنار همه دفاتر کارگری دفتر مشاوره وجود داشته باشد.

وی گفت: روان شناسان نسل سوم باید در صحنه باشند ما اگر توانستیم خیلی جاها موفقیت کسب کنیم  پشتیبانی شما بوده است .
این روان شناس و عضو هیات علمی دانشگاه افزود: ما متاسفانه مواجه هستیم با یک سری روان شناس پوپولیست . خطر اینها خیلی بیشتر است و فقط منافع شخصی خودشان را می بینند و به طرق مختلف ورود پیدا می کنند و خودشان میروند در پشت صحنه معاملاتی انجام می دهند تا خودشان به موفقیت شخصی برسند.
به گزارش میگنا در این مراسم دکتر حسن پاشا شریفی، دکتر فریبرز  درتاج و دکتر ناصر صبحی از اساتید مطرح روان شناسی نیز حضور داشتند .
-
گزارش از : مرجان رابعی
-
-
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

محسن
Romania
احسنت عالی بود
هر روز بر تعداد افرادی که بخاطر مشکلشون از داروهای روانپزشکی خسته و ناامید می شوند افزوده می شود.
البته برخی از اختلالالت وخیم روانشناختی مثل سایکوز و دو قطبی و ... نیازمند دارو درمانی اند.
مهدی
Romania
سازمان روان شناسی چرا اول به اعضای خودش نمی رسد و برنامه ها را غنی نمی کند و افتاده دنبال برگزاری آزمون برای رشته های غیرمرتبط. از هر ده اطلاعیه سازمان، چندتا مربوط می شود به همین برنامه برگزاری و پذیرش غیرمرتبط ها. تناقض وجود داره از حرف تا عمل.
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
ز باغ رعيت، گر مَلك خورد سيبي / برآرند غلامان، درخت از بيخ