پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۳۰ بهمن ۱۳۹۴ / ۱۸:۲۵
کد مطلب: 35856
۰

مدیریت زمان، راهکار پیشگیری از آسیب های اعتیاد به موبایل و شبکه های اجتماعی

مدیریت زمان، راهکار پیشگیری از آسیب های اعتیاد به موبایل و شبکه های اجتماعی
به گزارش قدس آنلاین ،دکتر علی اسماعیلی در این رابطه افزود: اعتیاد به موبایل و شبکه های اجتماعی در بلند مدت می تواند کاهش حافظه، از دست دادن انگیزه و اختلال در روابط اجتماعی را به دنبال داشته باشد. پس مدیریت زمانی که صرف استفاده از موبایل می شود بسیار مهم است که به اندازه معقول باشد و به صورت اعتیاد در نیاید.

وی با بیان اینکه اعتیاد به موبایل هم مانند سایر انواع اعتیاد اثرات منفی بسیاری دارد، در تعریف اعتیاد گفت: هرگاه فرد در استفاده از چیزی زیاده روی کرده، برای او تبدیل به یک عادت شود و بدون توجه به مشکلات و مسائل ضروری زندگی به آن کار ادامه داده و بخش عمده ای از وقت خود را به آن اختصاص دهد و حتی باوجود فشارها و استرس هایی که به او وارد می کند، نتواند از آن رهایی یابد، درواقع فرد معتاد شده است.

این استاد دانشگاه افزود: اعتیاد به موبایل و فضای مجازی هم به همین شکل است و می تواند تمام مسائل اصلی و ضروریات زندگی یک فرد را تحت الشعاع خود قرار دهد به گونه ای که از بسیاری از وظایف اصلی زندگی خود بازمی ماند. یک مادر در قبال فرزندپروری و همسرداری خود و وظایفی که در این زمینه دارد و فرزندان هم از وظیفه اصلی خود یعنی درس خواندن باز می مانند.

وی یکی از معضلات اصلی اعتیاد به موبایل و شبکه های اجتماعی را بی خوابی دانست و گفت: افرادی که مدام و تا نیمه های شب سرگرم استفاده از موبایل و شبکه های اجتماعی هستند و به پرسه زنی در فضای مجازی می پردازند، دچار بی خوابی و به تبع آن خستگی، اضطراب و افسردگی می شوند.

اسماعیلی با اشاره به اینکه اعتیاد به موبایل در مجموع می تواند مشکلات روانی بسیاری را به همراه داشته باشد، تاکید کرد: صرف زمان زیاد در فضای مجازی علاوه بر مشکلات روانی، مشکلات جسمی زیادی هم به همراه دارد.

وی مدیریت استفاده از موبایل و شبکه های اجتماعی بویژه مدیریت زمان را مهمترین راهکار جلوگیری از آسیب های اعتیاد به فضای مجازی دانست و گفت: اولا خود بزرگسالان باید این فرآیند را مدیریت کنند. چون خیلی از بزرگسالان هم به نوعی خود درگیر اعتیاد به فضای مجازی هستند. بنابراین تا بزرگسالان نتوانند اعتیاد خود را کنار بگذارند برای فرزندانشان هم نمی توانند کار مثبتی انجام دهند.

این روانشناس درخصوص پیامدهای افراط در استفاده از موبایل گفت: بطور خلاصه می توان افسردگی، اظطراب، بی خوابی و خستگی مفرط را از پیامدهای اعتیاد به موبایل دانست که درنهایت همه اینها منجر به افت کارکردها و عملکردهای اساسی زندگی فرد خواهد شد.

وی افزود: این اعتیاد همچنین آشفتگی هایی در خانواده ایجاد کرده و ارتباط بین افراد خانواده را کاهش می دهد.

اعمال محدودیت و نظارت والدین بر استفاده کودکان و نوجوانان از موبایل

وی با بیان این مطلب که در شبکه های اجتماعی مجازی همه نوع اطلاعات وارد می شود، بر نظارت والدین بر فعالیت فرزندان خود در این فضا تاکید کرد و گفت: متاسفانه فرزند ما با هر سنی ممکن است تمام آن اطلاعات را ببیند.

اسماعیلی افزود: باتوجه به گسترش تکنولوژی های ارتباطی و شبکه های اجتماعی مبتنی بر موبایل، خانواده ها باید زمان و نحوه دسترسی فرزندان خود را به شدت مدیریت کرده و آموزش های لازم را به کودکان و نوجوانان خود بدهند.

وی ادامه داد: لازمه این آگاهی بخشی به فرزندان این است که ابتدا خود والدین آموزش ببیند. درواقع محتواهای سودمند بسیاری هم در این شبکه ها وجود دارد و نباید مانع دسترسی کودکان به فضای مجازی شد، فقط لازم است زمان ها و محتواهای خاصی را انتخاب کرده و محدودیت هایی را در این زمینه وضع کنند.

این استاد دانشگاه افزود: در آموزش های مبتنی بر یک ارتباط واقعی، با توجه به سن، شرایط و موقعیت هر فرد محتواها تعیین می شوند، اما در فضای مجازی امکان دسترسی به همه نوع مطالب و محتوایی وجود دارد که بعضی از آنها اصلا ارتباطی با سن فرزند ما ندارد.

وی با تاکید بر آسیب های جدی این دسترسی آزاد به محتواهای کنترل نشده، افزود: متاسفانه کودکان در فضای مجازی به اطلاعاتی دسترسی دارند و چیزهایی را تجربه می کنند که نباید الان یاد بگیرند و این موجب به انحراف کشیده شدن کودکان می شود.

به گفته اسماعیلی، کودکان توانایی تشخیص ندارند و نمی توانند بین اطلاعات ضروری و غیر ضروری تمییز دهند. بنابراین ممکن است درفضای مجازی پاسخ برخی از سوالات خود را به غلط دریافت کنند. بویژه درمورد مسائل غریزی که ممکن است به سرعت به سمت آن بروند. بدون اینکه بدانند در بلند مدت آسیب های جدی برای آنها به همراه دارد.

شیوع طلاق عاطفی درنتیجه اعتیاد به شبکه های اجتماعی

وی با مطرح کردن طلاق عاطفی به عنوان یکی از پیامدهای اعتیاد به شبکه های اجتماعی، توضیح داد: درمورد افرادی که آمادگی و زمینه یک طلاق عاطفی را دارند، اعتیاد به موبایل یک عامل بالفعل کننده خواهد بود. درواقع این افراد به دلیل برقراری ارتباط با دوستان مجازی، احساس نیاز به طرف واقعی خود یعنی همسر را به تدریج از دست خواهند داد.

وی در این رابطه به برداشت اشتباه زوجین از ارتباطات مجازی خود اشاره و تاکید کرد: زمانی که ارتباط بین زوجین کاهش یافته و آنها به دوستان جدیدی گرایش می یابند، دچار این برداشت اشتباه شده که حرفهای دروغینی که در فضای مجازی گفته می شود واقعیت دارد و از خود می پرسند که چرا همسرم چنین توجهی را نسبت به من ندارد و از همین جاست که مشکلات عاطفی بین زوجین آغاز و آسیب های جدی برای ادامه زندگی آنها به دنبال دارد.

خطر فضای مجازی در کمین روابط جنسی زوجین

اسماعیلی با بیان اینکه اعتیاد به موبایل و شبکه های اجتماعی منجر به بروز اختلالات جنسی در افراد می شود، گفت: این ارتباطات مجازی هم می تواند تمایلات جنسی فرد را افزایش داده و تنوع طلبی جنسی ایجاد کند و هم گاهی تمایل جنسی فرد را حتی نسبت به همسرش بطور کلی از بین ببرد.

وی اذعان کرد: در برخی موارد ممکن است فرد به دلیل پایبندی به مسائل اخلاقی، با دیگران رابطه جنسی برقرار نکند ولی بخاطر مکالمات زیاد در فضای مجازی و خستگی ناشی از آن از نظر جنسی کاملا تمایل خود را از دست می دهد. درواقع همان تمایل جنسی حداقلی و یا طبیعی ای هم که داشت ممکن است درنتیجه این روابط از بین رفته و رابطه شرعی با همسر خود را هم از دست بدهد.

 

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
مشکل فکر های بسته این است که دهانشان پیوسته باز است...