شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۰ / ۰۶:۲۱
کد مطلب: 3590
۰

حدود و جایگاه حجاب زنان براساس قرآن/ تأکید قرآن بر نگاه پاک برای مردان

مدیر دانشنامه قرآن‌پژوهی با اشاره به جایگاه حجاب در قرآن، گفت: قرآن بعنوان یکی از منابع اصلی دین اسلام مسئله حجاب را در دو جا مطرح و حدود آن نیز تا حدی عنوان شده، اما در روایات اسلامی به طور کامل قلمرو حجاب مشخص شده است.
حجت الاسلام حسین علوی مهر مدیر دانشنامه قرآن‌پژوهی در گفتگو با خبرنگار مهر، حجاب را یکی از مسائل مهم دینی و اسلامی خواند و گفت: مسئله حجاب در طول تاریخ با فطرت و آفرینش زن همراه بوده است و نه تنها در اسلام بلکه در دیگر ادیان گذشته نیز مورد توجه جوامع مختلف بوده است. وی با اشاره به جایگاه حجاب در قرآن، گفت: قرآن به عنوان یکی از منابع اصلی دین اسلام مسئله حجاب را در دو جا مطرح کرده است و حدود آن را نیز تا حدی مطرح شده اما در روایات اسلامی به طور کامل قلمرو آن مشخص شده است. مدیر دانشنامه قرآن‌پژوهی افزود: در آیه 30 و 31 سوره نور، مسئله حجاب مطرح می شود که ابتدای آیه مربوط به پرهیز از نگاههای بد مردان به زنان و بالعکس است و در ادامه مشخص کردن محارم است . به مردان با ایمان بگو دیده فرو نهند و پاکدامنى ورزند که این براى آنان پاکیزه‏تر است زیرا خدا به آنچه مى‏کنند آگاه است. (30) و به زنان با ایمان بگو دیدگان خود را [از هر نامحرمى] فرو بندند و پاکدامنى ورزند و زیورهاى خود را آشکار نگردانند مگر آنچه که طبعا از آن پیداست و باید روسرى خود را بر سینه خویش [فرو] اندازند و زیورهایشان را جز براى شوهرانشان یا پدرانشان یا پدران شوهرانشان یا پسرانشان یا پسران شوهرانشان یا برادرانشان یا پسران برادرانشان یا پسران خواهرانشان یا زنان [همکیش] خود یا کنیزانشان یا خدمتکاران مرد که [از زن] بى‏نیازند یا کودکانى که بر عورتهاى زنان وقوف حاصل نکرده‏اند آشکار نکنند و پاهاى خود را [به گونه‏اى به زمین] نکوبند تا آنچه از زینتشان نهفته مى‏دارند معلوم گردد اى مؤمنان همگى [از مرد و زن] به درگاه خدا توبه کنید امید که رستگار شوید (31)
 
حجت الاسلام علوی مهر یادآور شد: در آیه تأکید شده است که زینتهای خود را آشکار نکنید مگر قسمتهایی که ظاهر است و چاره ای از آن نیست که از لحاظ فقهی پوشاندن تمام بدن به غیر از صورت و کفین تفسیر شده است چون باید زن حضور اجتماعی داشته باشد.
 
وی افزود: در آیات 31 تا 33 سوره احزاب نیز به موارد حجاب اشاره شده است .
 
مدیر دانشنامه قرآن‌پژوهی تأکید کرد: در قرآن حجاب و عفاف در سه بخش راه رفتن، نوع صدا و پوشش بیان شده است بطوریکه خطاب به زبان پیامبر(ص) در قرآن کریم آمده است که با کرشمه و ناز و نرمی با مردان سخن نگویید. با اینکه این آیه خطاب به زنان پیامبر است اما عمومیت هم از آن برداشت می شود . در آیه 59 سوره احزاب آمده است: یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُل لِّأَزْوَاجِکَ وَبَنَاتِکَ وَنِسَاء الْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِن جَلَابِیبِهِنَّ ذَلِکَ أَدْنَى أَن یُعْرَفْنَ فَلَا یُؤْذَیْنَ وَکَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَّحِیمًا؛ اى پیامبر به زنان و دخترانت و به زنان مؤمنان بگو پوششهاى خود را بر خود فروتر گیرند این براى آنکه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند [به احتیاط] نزدیکتر است و خدا آمرزنده مهربان است .
 
حجت الاسلام علوی مهر افزود: گاهی دیده می شود برخی زنان چادر سر می کنند اما به شکل جوان امروزی این چادر رها شده و کاملا بدن را نمی پوشانند که از این آیه می توان استناد کرد که باید به شایستگی چادر و آن پوشش بلند از سوی زنانی که این پوشش را برگزیده اند رعایت شود.
 
وی در پایان با اشاره به روایات اسلامی در مورد حجاب تأکید کرد: البته پوشش پا به صراحت در قرآن ذکر نشده است اما در آیات قرآن می خوانیم که زنان را از صدا دادن خلحالهای پا و نوعی از راه رفتن تحریک آمیز برحذر می دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
در نهان به آنان دل می بندیم ؛ که دوستمان ندارند و در آشکار از آنان که دوستمان دارند غافلیم شاید این است دلیل تنهایی ما... دکتر علی شریعتی