جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۴ / ۲۳:۴۹
کد مطلب: 35947
۱

چنگال سرطان تیروئید بر گلوی ایرانی ها!

چنگال سرطان تیروئید بر گلوی ایرانی ها!
وقتی حرف از سرطان به میان می آید افراد دچار یاس و نا امیدی می شوند و ترس سراسر وجودشان را فرا می گیرد چون مرگ را در رو به روی خود تصور می کنند. اما در عصر حاضر هر روز شاهد پدیدار شدن نسل جدیدی از تکنولوژی ها هستیم و پیشرفت علم تا درمان پذیری قطعی بسیاری از بیماری ها و سرطان ها، پیش رفته است و با افزایش آگاهی جای هیچ نگرانی وجود نخواهد داشت.
 
 سرطان غده تیروئید یکی از شایع ترین سرطان های غدد داخلی می باشد، که یک درصد از افراد در دنیا به آن مبتلا می باشند. این سرطان  سومین سرطان شایع در خانم ها می باشد، اما اغلب گره های سرطانی موجود در خانم ها از نوع خوش خیم، در حالی که در آقایان احتمال بدخیمی گره و سرطانی بودن آن بیشتر است. افراد اغلب هنگام مواجه با این بیماری احساس درماندگی و ناامیدی می‌کنند اما خوش‌بین بودن و مثبت فکر کردن می‌توان در مهار این بیماری مفید و موثر باشد.
 
 توجه به این نکته مهم است که بیشتر موارد سرطان تیروئید به راحتی با جراحی قابل درمان است. علاوه بر این، سرطان تیروئید به ندرت موجب درد یا ناتوانی می شود و درمان های موثر و قابل تحمل برای بیشتر موارد سرطان تیروئیدی در دسترس است.
 
سرطان های نهفته در غده پروانه ای شکل
 دکتر حیدری فوق تخصص غدد و متابولیک و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در گفت و گو با خبرنگار حوزه ی بهداشت ودرمان باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص  سرطان تیروئید اظهار کرد: این سرطان یک بیماری است که در آن سلول های غیر طبیعی در داخل غده تیروئید شروع به رشد می کنند.
 
همان طور که می دانید غده ي تیروئید ، غده ي پروانه اي شکل کوچکی است که در جلوي گردن قرار دارد. این غده علی رغم کوچکی اندازه اش، نقش بسیار عمده و حیاتی در سلامت کل بدن دارد. غده تیروئید مسئول تولید و ترشح هورمون هایی به نام هاي تیروکسین و تري یدوتیرونین است،که میزان سوخت و ساز بدن یا سرعت مصرف انرژي و سرعت رشد و بلوغ را تنظیم می کنند. به طور کلی ترشح منظم این هورمون ها بسیاري از اعمال و ساختار بدن را از میزان ضربان قلب گرفته تا ساختار پوست، تحت تأثیر قرار می دهد.
 
انواع مختلف این سرطان  شامل  سرطان پاپيلري، سرطان فولیکولار، سرطان مدولری، سرطان آناپلاستیک است، که در این بین سرطان پاپیلری شایع ترین (حدود 70-80 درصد موارد) و آناپلاستیک خطرناک ترین نوع (حدود 2 درصد) می باشد.
 
سرطان تیروئید با یک گره شروع می شود
دکتر قنبریان متخصص غدد در خصوص علائم  سرطان غده تیروئید بیان کرد: ابتدا ممکن است هیچ نشانه ی  خاصی وجود نداشته باشد ولی معمولاً سرطان تیروئید با یک گره شروع می شود یعنی زیر دستمان گره ای به شکل یک گلوله یا تیله در گردن حس می شود بخصوص اگر گره ها تک باشند احتمال سرطانی بودن آن خیلی بیشتر از زمانی است که فرد در تیروئید خود چند گره را احساس کند. بنابراین هرگاه در آینه دیدید که گره ای در گردن وجود دارد علی الخصوص زمانی که در یک طرف این گره وجود داشته باشد سریعاً به پزشک متخصص مراجعه نمایید.
 
از جمله دیگر نشانه های احتمالی سرطان غده تیروئید می توان به موارد زیر اشاره کرد:
درد در گردن،تغییر در صدا (گرفتگی صدا یا دیگر تغییرات در صدا) اگر ادامه دار باشد و  بیش از دو الی سه هفته طول بکشد، اختلالات تنفسی و مشکل در بلعیدن (اگر  فرد هنگام بلع غیر قرینگی در گردن خود مشاهده کند).
 
 دکتر حیدری در همین راستا ادامه داد:  ممکن است سرطان در جای دیگر بدن فرد وجود داشته باشد که در اثر آن تیروئید درگیر سرطان شده باشد البته این مدل بسیار نادر است. دلیل اصلی  ابتلا به سرطان غده تیروئید ناشی از مشکلات غده تیروئید است. این سرطان در تمام سنین ممکن است مشاهده شود. اما سن شایع این بیماری بالای 50 سال است.
 
اشعه های مرگبار
 وی در خصوص عوامل ایجاد کننده سرطان غده تیروئید گفت: یکی از عوامل  دخیل در سرطان  غده تیروئید، اشعه است یعنی حوادث اتمی و نزدیک بودن به مناطق و نیروگاه های اتمی و همچنین  اشعه هایی که در رادیولوژی و رادیوگرافی( عکس OPG دندان) استفاده می شوند  سرطان غده تیروئید را بسیار افزایش می دهند. نکته ی قابل توجه در اینجا این است که در هنگام عکس برداری باید یک محافظ سربی بر روی گردن افراد قرار داده شود البته شایان گفتن است که منظور گرفتن یک عکس OPG نیست و عکس برداری های مکرر دندان آسیب رسان می باشد.
 
دکتر حیدری در خصوص سایر عوامل ایجاد کننده ی سرطان غده تیروئید تصریح کرد: مسائل ارثی و ژنتیکی نیز  نقش به سزایی در این سرطان دارد. همچنین اگر گره ایجاد شده در فرد زیر 20 سال یا بالای 60 سال باشد احتمال اینکه گره سرطانی باشد زیاد است. بعلاوه کم بودن عنصر ید در برنامه غذایی، سبب افزایش احتمال ابتلا به سرطان غده تیروئید از نوع فولیکولار می شود وکسانی که در برنامه غذایی خود، ید کافی دریافت نمی کنند، اگر در معرض پرتوهای رادیواکتیو باشند، ممکن است احتمال بیشتری برای ابتلا به سرطان غده تیروئید از نوع  پاپیلری داشته باشند.
 
زندگی بی تیروئید
قنبریان در خصوص روش های تشخیصی و درمان سرطان غده تیروئید عنوان کرد: پزشک متخصص وقتی شک به سرطان غده تیروئید می کند ابتدا درخواست سونوگرافی و هورمون های تیروئید می کند و  سپس نمونه برداری از گره با سوزن (F.N.A ) انجام می گیرد تا پاتولوژیست بتواند مشخص کند این گره بدخیم  یا خوش خیم است.
 
وی  افزود: مواردی نظیر سیتی اسکن، ام.ار.ای، اسکن ایزوتوپ ( این اسکن نشان می دهد که آیا سرطان به جای دیگری در  بدن  فرد سرایت کرده است یا خیر) در تشخیص سرطان استفاده می شود. در مرحله بعدی اندازه ی گره مورد بررسی قرار می گیرد و اگر گره از یک حدی بزرگتر باشد شک به سرطانی بودن آن افزایش می یابد. همچنین اگر کلسیم رسوب کرده باشد باز شک ما را تشدید می کند. البته توجه به این نکته ضروری است که همه این موارد باید توسط پزشک تشخیص داده شود.
 
دکتر قنبریان در خصوص جراحی  سرطان غده تیروئید بیان کرد: در جراحی همه یا بخشی از غده تیروئید برداشته می شود، زمانی که تیروئید برداشته می شود دیگر غده ای برای ترشح هورمون تیروئید وجود ندارد لذا فرد تا آخر عمر باید از هورمون های تیروئید استفاده نماید.
 
دکتر حیدری در مورد زمان پروسه درمانی گفت: بسیاری از افراد بین شش تا یک سال نتایج بسیار خوبی گرفته اند و سرطان آنها به طور کامل درمان شده است. 
 
خانم های باردار بیشتر مراقب باشند!
وی  در خصوص بارداری  اظهار کرد: بارداری دو حالت دارد یکی اینکه این سرطان تشخیص داده شده و بیمار در مراحل درمانی آن قرار دارد در این حالت تا زمانی که وضعیت بیمار مشخص و پایدار نشده است پزشک اجازه بارداری را نمی دهد چون اسکن و مواد رادیواکتیو در مراحل درمانی استفاده می شود برای همین باید دو الی سه سال بادراری را به تعویق انداخت، البته این موضوع بسته به هر فرد متغیر است.در حالت دیگر اگر فرد در دوران بارداری متوجه سرطان غده تیروئید شود در سه ماهه دوم بارداری تصمیم به جراحی گرفته می شود و روند معالجه بعد از دوران بارداری ادامه پیدا می کند.
 
دکتر حیدری در خصوص نقش کم کاری و پرکاری تیروئید در سرطان غده تیروئید تصریح کرد: معمولاً در پرکاری تیروئید، سرطان به ندرت مشاهده می شود، اما کم کاری تیروئید می تواند عامل تحریک سلول های سرطانی باشد. 
 
دکتر قنبریان درخصوص ارتباط گواتر و سرطان غده ی تیروئید گفت: گواتر یک نوع ورم خوش خیم تیروئید به حساب می آید. در مناطقی که کمبود ید وجود دارد تیروئید به دلیل جذب ید معمولاً بزرگ می شود و افرادی که گواتر یا تیروئید خیلی بزرگ دارند ممکن است هیچ وقت دچار سرطان غده تیروید نشوند، گواتر وقتی مشکل ساز است که به صورت گره باشد.
 
سرطان تیروئید یا طناب دار؟
 دکتر حیدری در خصوص عواقب ناخوشایند سرطان غده تیروئید بیان کرد: به طور کلی سرطان ها به دو دسته ی تمایز یافته و تمایز نیافته تقسیم می شوند و اگر سرطانی تمایز یافته باشد و زود تشخیص داده شود فرد مبتلا می تواند بهبود پیدا کند ولی اگر فردی بی توجه به توده ی موجود در گردن خود باشد و بعد از 10 یا 15 سال برای درمان اقدام نماید از آنجایی که سرطان در آن زمان به سرعت در حال افزایش است در نتیجه  سرطان تغییر ماهیت می دهد و از یک فرم تمایز یافته به یک فرم تمایز نیافته  تبدیل می شود و آنقدر سریع پیشرفت می کند که می تواند  حتی منجر به خفگی فرد شود، البته شایان ذکر است که حالت خفگی در نوع آناپلاستیک این سرطان اتفاق می افتد.
 
وی در خصوص پیشگیری از این سرطان خاطر نشان کرد: معمولاً پیشگیری خاصی در این سرطان وجود ندارد. فقط می توان به این نکته اشاره کرد که مراقب یدهای رادیواکتیو باشید.
 
نقش خانواده‌ها در بهبود روحیه بیماران سرطانی، بسیار حائز اهمیت است خانواده‌ها باید فرد مبتلا به سرطان را تنها نگذارند، از او حمایت کنند و محیطی را برایش فراهم کنند که امیدبخش و آرامش‌بخش باشد.
 
طرز فکر مناسب به صورت شگفت انگیزی به بهبود حالت بیمار کمک می کند. اگر فردی که مبتلا به سرطان است جنبه‌های روانشناختی و روحیه خود را تقویت کند در درمانش، تداوم زندگی خود و اینکه بتواند با بیماری مقابله کند تاثیر مثبت زیادی دارد زندگی خود را با این ترس و اضطراب خراب نکنید که شاید روزی سرطانم دوباره برگردد . اکنون سعی کنید از زندگیتان لذت ببرید و روزهای خوب بعد از بهبودیتان را با افکار منفی هدر ندهید. هر زمان برگشت ، دوباره اقدام  به درمان می کنید . چه کسی می تواند مطمئن باشد که الان یک سرطان تشخیص نداده در بدنش ندارد.
مرجع : باشگاه خبرنگاران
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
اعتماد به نفس ضرورتاً تضمین کننده موفقیت نیست ولی عدم اعتماد به نفس مطمئناً باعث شکست می‌شود./ آلبرت بندورا