سه شنبه ۲۴ فروردين ۱۴۰۰ - 13 Apr 2021
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۴ / ۰۷:۲۰
کد مطلب: 36023
۱

استــــرس در کمین کودکان

استــــرس در کمین کودکان
همیشه هم لازم نیست استرس، با کار و مسؤولیت‌های خانوادگی ارتباط داشته باشد. در زندگی سریع و پرگیر و دار امروزی، حتی بچه‌ها هم با استرس دست و پنجه نرم می‌کنند.مسایلی مثل گرفتن نمرات خوب، رقابت میان خواهر و برادرها، فشار همسالان، برآورده کردن انتظارات والدین و معلمان و تطابق آن‌ها با آرزوهای خودشان بخشی از موضوعات استرس زا برای بچه‌ها هستند. اما شیوه‌هایی هم وجوددارند که والدین می‌توانند با استفاده از آن‌ها سطح اضطراب بچه‌ها را کاهش دهند و به آن‌ها در کنترل استرس کمک کنند. شیوه‌های زیر می‌توانند ذهن را از اضطراب رها بسازند، به بچه‌ها آرامش ببخشند، حس مثبتی در آن‌ها ایجاد کنند و اعتماد به نفس‌شان را افزایش دهند.


تنفس عمیق

تنفس عمیق، با کند کردن تنفس، کاهش ضربان قلب و تنظیم فشار خون، آرامش را برای بچه‌ها به همراه خواهدداشت. به بچه‌ها یاد بدهید نفس عمیقی بکشند، آن را برای چند ثانیه نگه دارند و سپس رها کنند. برای این کار، فرد باید در حالت راحتی مثل نشسته یا درازکش قرار داشته باشد. تمرین منظم تنفس عمیق، تاثیرات ماندگاری روی سلامت کلی بچه‌ها خواهدداشت.

ورزش

تمرینات ورزشی مرتب، قابلیت مقابله با استرس را در کودکان افزایش خواهدداد. ثابت شده است که ورزش با تولید مولکول‌های شادی و ایجاد تغییرات هورمونی خاص، به ایجاد شادی و آرامش در بچه‌ها کمک می‌کند. سعی کنید عادت به ورزش کردن را در بچه‌ها ایجاد کنید. به عنوان یک تمرین ورزشی برای آرامش ذهن و بدن، از کودک بخواهید دراز بکشد و از انگشتان پا گرفته تا قسمت‌های بالای بدن، ماهیچه‌ها را شل کند.

تعمق

تعمق بهترین راه برای آرام شدن ذهن است. این کار به صورت فردی انجام می‌شود، بنابراین باید نحوه انجام آن را به کودک آموخت. یک شیوه ساده تر تعمق، تعمق تنفسی است. برای این کار، فرد باید روی تنفس خود تمرکز کند و ذهن را از عوامل منحرف کننده بیرونی و افکار منفی دور نگه دارد. می‌توانید به کودک یاد بدهید که در این حالت، افکار مثبت را به ذهن خود منتقل کند. این کار، علاوه بر آرامش بخشیدن به ذهن، حس اعتماد به نفس و احساس مثبت بودن را در او افزایش خواهد داد.

خندیدن

گفته شده است: خنده بهترین درمان است. واقعاً همینطور است. خنده باعث می‌شود نگرانی‌ها را فراموش و احساس آرامش کنید. راهی برای خنداندن بچه‌ها بیابید. کتاب‌ها، فیلم‌ها یا گذراندن زمانی با دوستان، می‌توانند وسیله‌ای برای این کار باشند. حس مثبتی که خندیدن ایجاد می‌کند، آن را به یکی از بهترین شیوه‌های آرامش بخشی به کودکان و بزرگسالان تبدیل کرده است.


انقباض ماهیچه انگشتان پا

شاید انجام این کار برای بچه‌ها مشکل به نظر برسد، اما اگر این تمرین را با بچه‌ها انجام بدهید، آن را شیوه خوبی برای آرامش بخشیدن به آن‌ها خواهید یافت. در عین حال که خودتان هم این کار را انجام می‌دهید، از کودک بخواهید به پشت درازکشیده، ماهیچه انگشتان پا را به سمت بدن بکشد و تا ده شماره آن‌ها را در این حالت نگه دارد. چهار تا پنج بار این تمرین را با کودک‌تان انجام بدهید.

تجسم

کارشناسان می‌گویند تجسم چیزهایی که دوست دارید، می‌تواند به شما احساس آرامش بدهد. به کودک اجازه بدهید رخ دادن اتفاقات خوب برای خودش را تصور کرده و یا هرچیزی را که برایش لذت بخش است مجسم کند. این تصور برای یک کودک می‌تواند تصوری از یک مسافرت باشد و برای دیگری تصور موفقیت‌های آینده. از او بخواهید تصور کند رویاهایش به واقعیت پیوسته اند. این کار باید با چشمان بسته انجام شود. تصور یک تصویر مثبت به فرد آرامش می‌دهد.

درونگرایی

ممکن است این تکنیک، مشکل به نظر برسد اما اگر با آموزش درست انجام شود، بچه‌ها خیلی خوب آن را انجام خواهندداد. درونگرایی راه بسیار خوبی برای رهایی از استرس است. به بچه‌ها بیاموزید که با پرداختن به خودشان و موقعیتی که در آن هستند، می‌توانند ریشه استرس خود را بیابند، خود را بهتر بشناسند و به شکل مؤثرتری با استرس مقابله کنند. به کودک تان کمک کنید این شیوه را بیاموزد. این کار او را قوی تر و در مقابله با تنش‌ها تواناتر خواهد ساخت.
 
 
مرجع : قدس آنلاین
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا نباید از خواب‌های بدمان بترسیم؟
شعار و روز شمار هفته سلامت ۱۴۰۰ اعلام شد
افرادی که دارای این سه عادت کلامی هستند؛ هوش هیجانی بسیار بالایی دارند
کووید ۱۹، تهدیدی برای سلامت اجتماعی و روانی جامعه است
رمزگشایی ایموجی ها از شخصیت انسان‌ها
شایع‌ترین مشکلات روان‌تنی در کشور و تاثیر آن بر جسم انسان
سوالهای پدر دختر از داماد چه چیزهایی است؟
۱۲ نشانه‌ اعتیاد به اینستاگرام
اهداف سال جدید من
10 ویژگی‌ مشترک افرادی که خودکشی می‌کنند!
«قلدری مجازی» چیست و چطور باید با آن مواجه شد؟
وقتی درمانگر و درمانجو در یک نقطه متوقف شده اند
موفقیت به سراغ کسانی می آید که آن قدر در تلاشند که وقت نمی کنند دنبال آن بروند.