جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۴ / ۱۳:۲۷
کد مطلب: 36027
۰

زندگی امروزی با بدن ما چه می‌کند؟

پروفسور سيدعلي كشاورز - استاد دانشگاه تهران و مدير گروه تغذيه باليني - در گفت‌وگو با آستان، از علل كاهش فعاليت بدني در افراد صحبت کرده است.

افراد از چه سني به بعد معمولا فعاليت هاي بدني‌شان كاهش پيدا مي‌كند و اين موضوع چه تبعاتي را به همراه دارد؟
انسان معمولا از سن 25 تا 30 سالگي به بعد به تدريج فعاليت بدني‌اش كم مي‌شود. اين امر در زندگي محسوس است. از اين رو افراديا بايد يك برنامه فعاليت بدني منظم را داشته باشند و يا بايد مقدار و ميزان غذاي دريافتي‌شان را كم كنند. اگر اين تغيير و تحول در سبك زندگي افراد رخ ندهد به تدريج دچار افزايش وزن و چاقي مي‌شوند.

در ضمن متابوليسم پايه بدن انسان رفته رفته كاهش پيدا كرده و موجب افزايش وزن مي‌شود. بدن به طور اتوماتيك براي فعاليت اعضاي خود نياز به انرژي دارد و زماني كه اين انرژي تامين نمي‌شود متابوليسم كاهش پيدا كرده و بنابراين منجر به چاقي و افزايش وزن مي‌شود.

در چند دهه گذشته سبك زندگي افراد دچار چه تحولاتي شده است؟
در سه دهه گذشته زندگي افراد دچار دو تحول بزرگ شده است. نخستين تحول گسترش زندگي شهرنشيني بوده و مهاجرت به شهرها افزايش داشته است و تغيير نسبت جمعيتي شهر به روستا باعث اين اتفاقات شده است در دوران قبل از انقلاب فقط 20 درصد مردم شهرنشين بودند،‌ اما الان شاهد عكس اين قضيه هستيم. در روستاها فعاليت بدني، كشاورزي و دامداري انرژي زيادي را از افراد مي گرفت، اما با آمدن به شهرها فعاليت هاي بدني كاهش پيدا كرده است و فرهنگ ورزش كردن در ميان مردم شهر ضعيف شده يا وجود ندارد.

از سوي ديگر هم در برخي شهرها امكانات ورزشي براي همه افراد فراهم نيست كه اين موضوع باعث چاقي و اضافه وزن شده است. اتفاق دوم اين است كه در كشوري زندگي مي‌كنيم كه در حال گذار تغذيه‌اي هستيم، يعني رفتارهاي سنتي پدران و مادران را فراموش كرده‌ايم و يك‌سري رفاه و امكانات را جايگزين سبك سالم زندگي كرده‌ايم كه عواقب منفي در سلامتي دارد. به طور مثال ارزش تغذيه‌اي نان،‌ پنير، ‌سبزي و مغز گردو را فراموش كرده و در وعده‌هايي مانند صبحانه، كيك و آبميوه را جايگزين كرده‌ايم.

در وعده ناهار غذاي كامل و ايده آلي مانند آبگوشت را فراموش كرده و به جاي آن سوسيس و كالباس مصرف مي كنيم. غذاهاي اين دوره جديد همگي پرچرب، پرسس، پر ادويه و ذائقه پسند است.

اين تغيير در سبك زندگي باعث ايجاد چه اختلالاتي در زندگي شده است؟
از اين رو اين تغيير در سبك زندگي كه فعاليت ها محدود شده است و تغييراتي در الگوي مصرف غذايي داشته ايم دست به دست هم داده و باعث شده است كه مردم روز به روز دچار اضافه وزن و چاقي شوند. بنابراين پيامدهاي منفي اين تغييرات بيماري هاي قلبي و عروقي، ديابت، كبد چرب، سرطان كبد، سنگ كيسه صفرا،‌نقرس و... است.

در دنياي پيچيده امروز كشورهاي غربي و رو به پيشرفت چه سبك زندگي را در پيش گرفته اند كه هنوز در آن نقطه دچار ضعف هستيم؟
دنياي پيشرفته امروز در برخي كشورها رفتارهاي منفي خود را تعديل كرده است تا سلامتي را تضمين كند و در كنار داشتن امكانات سبك زندگي درست فراموش نشود در اين سيستم اين افراد به موقع ورزش مي كنند و امكانات ورزشي مناسبي براي آنها مهيا است و از سوي ديگر براي حفظ سبك زندگي سالم و داشتن جسمي سالم مواد غذايي مانند قند،‌شكر و چربي را در غذاها محدود كرده اند تا در حقيقت بتوانند اين معضل همه گير را كنترل كنند. متاسفانه ما هنوز در اين زمينه قدم هاي موثري برنداشته ايم و اين چاقي براي افراد جامعه امروز زنگ خطري جدي به شمار مي رود.

شايع ترين مشكلاتي كه در مراجعين به چشم مي خورد و مسئله اي فراگير در زندگي امروز است؟‌
روز به روز در جامعه شاهد افزايش آمار مربوط به كودكان چاق يا كودكاني كه مبتلا به اضافه وزن هستند، هستيم. وقتي كودكان ايراني را با استانداردهاي بين المللي مقايسه مي كنيم نه تنها لاغر محسوب نمي‌شوند، بلكه داراي اضافه وزن يا چاقي هستند.

امروزه در اقوام، فاميل و دوستان و آشنايان كودكان چاق دور و برمان مي بينيم تصور مي كنيم كه فرزندمان نسبت به آنها كمبود وزن دارد واين مسئله باعث نگراني برخي والدين مي‌شود كه با مراجعه و اصرار از اينكه براي كودك شان داروي تقويتي و مكمل تجويز شود اصرار دارند كه اين كار صورت گيرد تا توده بدني كودك افزايش داشته باشد بنابراين در اين زمينه خانواده ها نياز به آموزش و فرهنگ سازي دارند.

از اين رو بايد يك بينش جديد داشته باشيم تا به شكلي اين رخدادها حل شود زيرا تهديد اساسي براي نسل جوان به شمار مي‌رود.

افرادي كه بيش از حد كالري دريافت مي كنند و فعاليت بدني كمي دارند دچار چه مشكلاتي مي‌شوند؟‌
در فرآيند سوزاندن كالري اضافي،‌بدن ممكن است دچار اختلال شود در نهايت باعث چاقي شده و فرد با اضافه وزن رو به رو مي‌شود. اين اضافه هاي دريافت كالري در بدن تجمع و در بافت‌هاي مختلف بدن انباشت مي‌شود و چربي مي‌سازد زماني كه چنين اتفاقي در بدن رخ دهد فرد دچار چاقي و اضافه وزن مي‌شود كه رابطه مستقيمي با نداشتن تحرك بدني دارد هر اندازه افراد در جامعه امروز كمتر فعاليت بدني داشته باشند زودتر چاق مي‌شوند و تغيير در سبك زندگي نيز عامل مهمي به شمار مي‌رود.

ورزش كردن چقدر حائز اهميت است؟
ورزش تاثير زيادي در سوخت و ساز بدن دارد زماني كه افراد به ورزش كردن عادت مي كنند تركيبات ترشحي بدن،‌كاهش زمان توقف مواد سمي در روده ها و بالا بردن سطح آنتي اكسيدان ها از سوخته شدن نامناسب چربي‌ها را در سطح سلول‌هاي بدن كه باعث سرطاني و پير شدن مي‌شود جلوگيري مي كند.بنابراين ورزش كردن عامل مهمي در داشتن فعاليت مستمر و سبك زندگي درست است.فعاليت بدني و ورزش خطراتي مانند بيماري هاي قلبي، فشار خون، پوكي استخوان، بيماري‌هاي اسكلتي و... را پايين مي‌آورد و چربي بدن را كم مي‌كند.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
طوری زندگی كن كه اسمت با جسمت زیر خاك نرود