کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

دبیر ستاد علوم شناختی کشور:

فعالان علمی کمتر آلزایمر می‌گیرند/کاشت الکترود در مغز برای پارکینسونی‌ها

14 اسفند 1394 ساعت 23:13

دبیر ستاد علوم شناختی کشور با اشاره به اینکه تحقیقات نشان داده‌ است بیشتر کسانی که به فعالیت علمی می‌پردازند کمتر به بیماری آلزایمر دچار می‌شوند، گفت: می‌توان با کاشت الکترود در مغز و انتقال سیگنال به دیگر نقاط آن؛ به کمک بیماران پارکینسون شتافت.


به گزارش تسنیم؛ کمال خرازی در نخستین مراسم گرامیداشت "هفته آگاهی از مغز" در مرکز همایش‌های رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران با ابراز امیدواری از اینکه برپایی چنین همایش‌هایی به بهداشت هر چه بیشتر مغز کمک کند، اظهار داشت: ما باید با ارائه خدمات بهداشت مغز به مردم از مشکلات آنان بخصوص در سنین بالاتر جلوگیری کنیم.

دبیر ستاد علوم شناختی کشور با اشاره به روایت منسوب به حضرت علی(ع)، مغز انسان را جسمی شگفت‌انگیز خواند و گفت: کار علوم شناختی، شناخت این دنیای اسرار آمیز است؛ دانشمندان این حوزه هم می‌کوشند تا از توانایی‌ها و ضعف‌های ذهن و مغز آگاه شوند و از این طریق چگونگی تقویت این توان‌ها و کاهش ضعف‌های آن را دریابند.

وزیر سابق کشورمان تسری یافته‌های علوم شناختی را به جامعه و به‌خصوص کودکان مورد تأکید قرار داد و افزود: ما باید بدانیم که مهمترین دوره توسعه ذهن و ساختار ذهنی در سنین پایین اتفاق می‌افتد؛ اگر فرزندانمان در سنین کودکی بتوانند درست فکر کنند و درست بیندیشند، می‌توان به ایجاد تفکر صحیح در آینده آنان امیدوار بود.

خرازی با بیان ساختار درونی مغز و وجود صد بیلیون سلول پردازشگر در این جسم کوچک گفت: هزاران اتصال بین این پردازشگران به صورت شبکه وجود دارد و هر چه این شبکه پیچیده‌تر باشد مغز عملکرد بهتری خواهد داشت.

وی افزود: هر چه قدر گره‌های بیشتری از طریق یادگیری در این شبکه به وجود آید به بهبود عملکرد این ساختار کمک می‌کند.

دبیر ستاد علوم شناختی کشور دهه‌های آینده را زمان اتصال انسان‌ها بدون وسایل ارتباطی خواند و اظهار داشت: این امکان با اتصال مغزها با یکدیگر در سال‌های پیش رو رخ می‌دهد که با این اتفاق توان بالایی برای انسان به وجود می‌آید.

وی در تشریح یکی دیگر از عجایب  مغز به مصرف انرژی در این جسم همیشه فعال اشاره و یادآور شد: خودکار بودن مغز سبب می‌شود میزان مصرف انرژی در این بخش از بدن بسیار پایین باشد؛ علاوه بر این مغز با یادگیری و کسب تجارب مختلف می‌تواند رشد کند.

دبیر ستاد علوم شناختی کشور با اشاره به اینکه بیماری آلزایمر یکی از موضوعات مهم تحقیقاتی است که تاکنون برای پیشگیری از آن راهکار خاصی ارائه نشده است، تصریح کرد: تحقیقات نشان داده است بیشتر کسانی که به فعالیت علمی می‌پردازند و یا دغدغه کمتری دارند کمتر به این بیماری دچار می‌شوند.

وی با اعلام خبر تأسیس آزمایشگاه ملی علوم شناختی در کشور گفت: تجهیزات این آزمایشگاه‌ها در حال نصب است و تا سال آینده کار خود را آغاز خواهد کرد و امیدواریم با راه‌اندازی این آزمایشگاه شاهد تحولی در علوم شناختی کشور باشیم.

خرازی یکی دیگر از تحولات حوزه علوم شناختی را توانایی ایجاد ارتباط بین ماشین و مغز برشمرد و اظهار داشت: این رشد علوم شناختی می‌تواند به افراد دچار معلولیت و یا جانبازان یاری رساند، همچنین با تحولات ایجاد شده می‌توان با کاشت الکترود در مغز و انتقال سیگنال به دیگر نقاط آن به کمک بیماران پارکینسون شتافت.

دبیر ستاد علوم شناختی کشور با تأکید بر بهداشت مغز گفت: مردم چکاپ ذهن را جدی بگیرند، زیرا اهمیت چکاپ ذهن کمتر از بدن نیست، اما در عین حال باید مراقب سوءاستفاده‌های افراد غیرمتخصص و مراکز غیرقانونی هم بود.

وی به بازی‌های شناختی در راه تقویت کارکردهای شناختی اشاره و به بخش خصوصی توصیه کرد: از بازار بازی‌های شناختی نباید غافل شد؛ این بازی‌ها در آمریکا 6 میلیارد دلار عایدات برای این کشور به همراه داشته است.

دبیر ستاد علوم شناختی کشور در جمع‌بندی مطالب خود نیز گفت: بهداشت شناخت، بهداشت مغز، پیری ذهن و شناخت، داروهای مغز، بازی‌های شناختی، غذاهای مناسب، تحریک‌های کارکردی شناخت، شناخت و تعامل اجتماعی و ... از مواردی است که در این علم به آن توجه می‌شود.
-

-


 


کد مطلب: 36071

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/36071/فعالان-علمی-کمتر-آلزایمر-می-گیرند-کاشت-الکترود-مغز-پارکینسونی-ها

میگنا
  https://www.migna.ir