جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ / ۰۹:۲۹
کد مطلب: 36075
۰

سیگار کشیدن والدین چقدر بر هوش بر کودکان تأثیرگذار است؟

گوهر آل بویه درباره تاثیر سیگار کشیدن والدین بر هوش کودکان گفت: خانواده مهم‌ترین نهاد در شخصیت کودک است و سیگار کشیدن والدین بر کودکان می‌تواند تاثیر جدی بر جای بگذارد به این دلیل که والدین مهم‌ترین مربیان در زندگی آنان هستند.

وی در ادامه افزود: افراد سیگاری به دلیل مصرف سیگار ممکن است که هوش هیجانی پایین‌تری نسبت به افراد غیر سیگاری داشته باشند و به همین دلیل این موضوع ممکن است بر کودکان یا حتی جنین تاثیرگذار باشد.

اين روان‌شناس با اشاره به اینکه سیگار کشیدن والدین می‌تواند باعث افسردگی کودک در آینده دچار شود، تصریح کرد: والدین سیگاری هر دو بر سلامت و آینده کودک تاثیرگذار هستند اما مادر سیگاری بیشترین تاثیر منفی را بر فرزند برجای می‌گذارد؛ مادر سیگاری که باردار می‌شود ممکن است در آینده فرزند وی دچار اضطراب و افسردگی شود و تنش‌هایی در کودک به وجود بیاید.

آل بویه ادامه داد: اعتیاد موضوعی است که جنبه وراثت و محیطی دارد، در برخی افراد ممکن است پدر سیگار مصرف نکند اما به دلیل مصرف سیگار توسط پدربزرگ ژن سیگار در فرزند وجود داشته باشد و به سمت مصرف سیگار گرایش پیدا کند اما نمی‌توان گفت صد در صد افرادی که سیگاری هستند در آینده فرزندان سیگاری خواهند داشت به این دلیل که آموزش‌هایی که به افراد داده می‌شود در رفتار آنها بسیار موثر است.

وی با بیان اینکه کودکانی که به دلیل مصرف سیگار در والدین افسرده و گوشه گیر می‌شوند به وسیله مهارت و آموزش می‌توان هوش هیجانی در آنها را افزایش داد، گفت: به عنوان مثال از کودکان خواسته شود که درباره بیان احساسات خود نقاشی بکشند، فعالیت‌های جسمی و ورزشی داشته باشند، همچنین گوش‌ دادن به صحبت‌های فرزند می‌تواند مفید واقع شود.
آل بویه خاطرنشان کرد: موقعیت سازی و ایجاد شرایط برای کودکان که بتوانند احساسات خود را بیان کنند تاثیر بسیار مفیدی در آنها برجای می‌گذارد تا به مرور ارتباط برقرار کردن با دیگران را بیاموزند.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
برای شنا کردن به سمت مخالف رودخانه قدرت و جرات لازم است وگرنه هر ماهی مرده ای هم می تواند از طرف موافق جریان آب حرکت کند.