جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۴ / ۱۱:۱۰
کد مطلب: 36255
۰
توسط محققان ایرانی صورت گرفت:

شناسایی سلول سرطانی با خواص نوری نانوذرات طلا

به گزارش ایرنا از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، دکتر سید مرتضی حسینی از محققان این طرح گفت: این روش امکان تشخیص زودهنگام سلول های سرطانی در میان سلول های نرمال را درنمونه مورد آزمایش مهیا می کند، عدم نیاز به تجهیزات گران قیمت و نیروی انسانی متخصص، صرفه جویی در وقت و هزینه، از مزایای این روش است.
وی بیان کرد: امروزه استفاده از نانو ذرات طلا به دلیل خواص نوری و الکترونیکی ویژه، پایداری و زیست سازگاری بالا و مورفولوژی قابل کنترل، در درمان و تشخیص بیماری ها مورد توجه ویژه قرار گرفته است. حسینی هدف از این تحقیق را طراحی یک روش کارا جهت تشخیص ساده و سریع سلول های سرطانی رها شده در خون بیمار به کمک ویژگی رنگ سنجی نانوذرات طلا عنوان کرد، به این منظور، نمونه هایی از نانوذرات طلا عامل دار شده و عملکرد آن در راستای دستیابی به این هدف مورد ارزیابی قرار گرفته است. وی درخصوص نحوه تشخیص سلول های سرطانی با استفاده از نانوذرات طلا، افزود: اساس شناسایی سلول های سرطانی در این روش، ویژگی رنگ سنجی نانوذرات طلا وابسته به خواص رزونانس پلاسمون سطحی بی نظیر آن ها است که باعث تغییر رنگ می شود، نانوذرات طلای جدا از هم، در صورتی که در فاصله ای بیش از قطر ذرات قرار گیرند، رنگ قرمز ایجاد می کنند، این در حالی است که تجمع نانوذرات در فاصله ای کمتر از قطر ذرات، سبب تغییر رنگ از قرمز به بنفش می شود.
وی پیرامون نتایج عملکرد نانوذرات در حضور سلول های سرطانی گفت: در حضور سلول سرطانی، پس از افزودن نانوذرات طلای عامل دار شده به توده سلولی، نانوذرات آزاد در محیط باقی مانده و آنچه مشاهده می شود، رنگ قرمز است، این در حالی است که در غیاب سلول سرطانی و یا در حضور سلول نرمال، پس از افزودن نانوذرات طلای عامل دار شده، به دلیل تجمع نانوذرات طلا، رنگ بنفش حاصل می شود.
محقق این طرح، ضمن مقایسه مزیت های استفاده از این روش با روش های تشخیصی متداول عنوان کرد: عدم نیاز به دستگاه های گران قیمت و کارشناسان ماهر دراجرای این روش تشخیصی از ویژگی رنگ سنجی منحصربه فرد نانوذرات طلا ناشی می شود، این روش ضمن صرفه جویی در زمان تشخیص بیماری، باعث عدم تحمیل هزینه های گزاف به بیمار می شود.
نتایج این تحقیق درمجله Analytica Chimica Acta به چاپ رسیده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
دو بیگانه همدرد، از دو خویشاوند بی‌درد یا ناهم‌درد، با هم خویشاوندترند… علی شريعتی