پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۲۹ اسفند ۱۳۹۴ / ۱۱:۴۵
کد مطلب: 36288
۱

ایرانی های موفق خارج از کشور در سال 94 + عکس

محققان، دانشمندان و کارآفرینان ایرانی در کشورهای مختلف دنیا به ویژه آمریکا و کشورهای اروپایی هر سال موفق به کشف، تولید علم و کسب جوایز ارزنده می شوند. این نیروهای انسانی خلاق و علمی که سرمایه های اصلی هر کشوری محسوب می شوند و اقتصاد پویا و پایدار تنها در حضور آنها محقق می شود، ضمن کمک به پیشرفت علم و فناوری، زمینه تحول در آینده را فراهم می کنند.

در این بخش به معرفی 6 ایرانی فعال در کشورهای توسعه یافته پرداخته ایم و امیدواریم با رفع موانع موجود امکان بازگشت نخبگان ایرانی یا انتقال دانش آنها به دانشجویان و کارآفرینان کشور فراهم شود.

ساسان صدری زاده - سوئد
سال 94 و موفقیت های ایرانی های خارج از کشور (فوری نوروزی)

سالانه هزاران تن به دلیل ابتلا به عفونت های بیمارستانی جان خود را از دست می دهند. این در حالی است که هزینه های زیادی صرف درمان آنها می شود. در این میان انتقال انواع عوامل عفونی از راه هوا نگرانی های زیادی را برای دانشمندان علوم پزشکی ایجاد کرده است. ساسان صدری زاده دانشجوی دوره دکترا و پروفسور «هولمبرگ» از انستیتو سلطنتی فناوری سوئد به همراه همکارانش نتایج تحقیقات ارزشمندی را منتشر کرده اند که می تواند پایانی خوشحال کننده برای این نگرانی همیشگی باشد.

در این نوآوری از ابررایانه ها برای محاسباتی استفاده کرده اند که از طریق آنها می توان سیستم تهویه مطبوع هوا را در محیط های بیمارستانی به بالاترین حد رساند. آنها پیش تر از این سیستم در ساخت بیمارستان NKS سوئد استفاده کرده بودند.

مبنای کار محققان این پروژه در تهویه مطبوع هوای محیط های بیمارستانی مبتنی بر دمای چنین محیط هایی است که بخشی از آن مربوط به چگونگی پردازش و تصفیه جریان های هوایی در نقاط حساسی نظیر اتاق های عمل می شود. آنها امیدوارند که نتایج این دستاورد از مرگ سالانه 1500 تن بر اثر عفونت های بیمارستانی جلوگیری کند.



کاوه مدنی - انگلیس
سال 94 و موفقیت های ایرانی های خارج از کشور (فوری نوروزی)

اتحادیه علوم زمین اروپا (EGU)، کاوه مدنی استاد مدیریت آب و محیط زیست دانشگاه امپریال کالج لندن را به عنوان یکی از چهار دانشمند جوان برجسته در علوم زمین در سال 2015 معرفی کرد. اتحادیه علوم زمین اروپا (EGU) با تلفیق انجمن ژئوفیزیکی اروپا EGS و اتحادیه اروپایی علوم زمین EUG در سال 2002 میلادی تشکیل شد.

کاوه مدنی درباره تحقیقات و دستاوردهایی که منجر به دریافت این جایزه شد می گوید من در تحقیقاتم تئوری های اقتصادی و رفتارشناسی را وارد حوزه مدیریت آب کردم. هر اندازه که مسائل آبی و زیست محیطی پیچیده تر شوند، نیازمند ورود بیشتر مسائل علوم انسانی و اجتماعی به این حوزه هستیم.

 اتحادیه علوم زمین اروپا، کاوه را به دلیل سهم بنیادی تحقیقاتش در تلفیق نظریه ها و روش های متفاوت تحلیل تصمیم گیری در سامانه های مدیریت آب حائز دریافت این جایزه دانسته و او را به عنوان یکی از چهار دانشمند برجسته جوان در سال 2015 میلادی انتخاب کرده است.



محسن میرآفتاب - انگلیس
سال 94 و موفقیت های ایرانی های خارج از کشور (فوری نوروزی)

محسن میرآفتاب و گراهام کالیر دستیار او موفق به ساخت اولین باند زخم تولید شده از پوست خرچنگ در دانشگاه «بولتون» انگلیس شدند که از قدرت التیام بخشی بسیار بالایی برخوردار است. خرچنگ ها به دلیل داشتن ماده معدنی با نام «chitosan» در پوست خود معروف به التیام بخش های طبیعی هستند.

همچنین این محقق ایرانی با استفاده از پوست سخت تنان به ویژه خرچنگ، ماده ای را تولید کرد که می تواند به سرعت جلوی خونریز را گرفته، ضمن اینکه از خاصیت ضدباکتری بسیار بالایی هم برخوردار است. این محقق ایرانی و دستیار او با ساخت این باند زخم می توانند دوره بهبود را به روزها و حتی هفته ها کاهش دهند.



شهرزاد رفعتی - کانادا
سال 94 و موفقیت های ایرانی های خارج از کشور (فوری نوروزی)

شهرزاد رفعتی یک موسسه چند رسانه ای با نام BroadbandTV دارد که در کانادا فعالیت می کند و 319 میلیون کاربر دارد. او در اسفند ماه 94 به عنوان برترین کارآفرین زن کانادا برگزیده شد و به زودی جایزه خود را دریافت می کند.

این جایزه هر ساله به یک زن کانادایی تعلق می گیرد. شهرزاد رفعتی در سال 2000 از تهران به ونکور مهاجرت کرد و در رشته علوم رایانه دانشگاه بریتیش کلمبیا به تحصیل پرداخت، سپس شرکت BroadbandTV را تاسیس کرد. او در عرض تنها 1000 روز اول کاری خود با ارائه دهندگان محتوا در کانادا و کشورهای دیگر شریک شد.

او موفق شد به تغییر مفهوم ارتباط میان «سارقان اینترنتی محتواهای رسانه ای» و «ارائه دهندگان این محصولات» کمک کند. رفعتی در این باره می گوید ارائه دهندگان این محتواها در عوض مبارزه با طرفداران مشتاق خود می توانند کار با آنها را آغاز کنند. ما در حال کمک به شرکت هایی هستیم که بتوانند محتواهای خود را در اینترنت شناسایی کنند و آنها را تحت کنترل بگیرند و در سود حاصل از آنها سهیم شوند.



نگار توسلیان و بابک حیدری - آمریکا
سال 94 و موفقیت های ایرانی های خارج از کشور (فوری نوروزی)

نگار توسلیان و بابک حیدری استادان جوان ایرانی موسسه فناوری stevens موفق به دریافت جایزه کمک هزینه تحقیقاتی بنیاد ملی علم آمریکا (NSF) شدند. دکتر بابک حیدری که استاد دانشکده سیستم ها و برنامه ریزی این دانشگاه است و دکتر نگار توسلیان که در دانشکده الکترونیک و مهندسی کامپیوتر تدریس می کند، هر دو از دانش آموختگان کارشناسی دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف هستند که برای ادامه تحصیل و فعالیت های علمی راهی آمریکا و کانادا شده اند.

جایزه پنج ساله بنیاد ملی علوم آمریکا برای کمک به توسعه یک چارچوب نظری جدید بر اساس نظریه بازی و روش های شبکه ای پیچیده برای مدل سازی تاثیر معماری محصولات و سیستم ها بر نوآوری تکنولوژیک و رقابت در بازار به دکتر حیدری اعطا شده است. دکتر توسلیان هم جایزه NSF را به منظور آغاز یک پروژه فوری در زمینه طراحی سیستمی از فناوری امواج میلیمتری برای تصویربرداری های پزشکی و تشخیص سریع تر و موثرتر تومورهای سرطان پوست دریافت کرده است.

به گفته توسلیان، سرطان پوست با 3.5 میلیون مورد شناسایی شده جدید و میلیاردها دلار بار درمانی شایع ترین و رو به گسترش ترین نوع سرطان تنها در سال گذشته در آمریکاست.



محمد شریف تابع بردبار - آمریکا
سال 94 و موفقیت های ایرانی های خارج از کشور (فوری نوروزی)

محقق ایرانی دانشگاه هاروارد آمریکا معتقد است در آینده ای نه چندان دور این امکان وجود خواهد داشت که بیماران دچار بیماری های ژنتیکی را با استفاده از تلفیقی از ژن درمانی و سلول درمانی معالجه کرد. او درباره دلایل فعالیت در این حوزه علمی می گوید: «من به صورت روزمره شاهد ضعف شدن وضعیت فیزیکی پدرم بودم که مبتلا به دیستروفی عضلانی است و این انگیزه مضاعفی شد تا من به دنبال تحقیقاتی در این رابطه بروم و زندگی کاریم را وقف پیدا کردن یک درمان برای این بیماری از طریق ژن درمانی و سلول درمانی کنم. من به تمام کسانی که به طور مستقیم با مشکلاتی مشابه در زندگی روزمره مواجه هستند، توصیه می کنم تا مسیر زندگی شان را صرف حل کردن آن مشکل خاص کنند زیرا هیچ انگیزه ای بیشتر از این نیست که به مشکلی بپردازیم که هر روز با آن دست و پنجه نرم می کنیم و راه حلی برای آن بیندیشیم.

محمد شریف تابع بردبار در سال 1365 در شیراز به دنیا آمد. وی در سال 1383 در رشته علوم تجربی موفق به کسب رتبه 7 کنکور سراسری شد. وی پس از اتمام تحصیلات دوره کارشناسی ارشد در رشته بیوتکنولوژی مولکولی در دانشگاه تهران برای ادامه تحصیل به آمریکا رفت و در حال حاضر مشغول گذراندن دوره دکترا در علوم زیستی با گرایش زیست شناسی تکامل و خود ترمیمی در دانشگاه هاروارد است.

این محقق ایرانی در سال 2013 میلادی موفق به دریافت جایزه موسسه رایان شد که به تحقیقات برتر در زمینه علوم زیستی بین محققان مقطع دکترا در آمریکا اهدا می شود. در همان سال به عنوان یکی از دو نماینده دانشکده پزشکی دانشگاه هاروارد برای مسابقه ایده های نوآورانه در زمینه علوم زیستی انتخاب شد و همچنین توانست در سال های 2012 و 2013 میلادی برای تدریس درس خود ترمیمی برای دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه هاروارد، جایزه «درک باک» را نیز به خود اختصاص دهد.
-
برترینها
مرجع : ماهنامه دیار
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
برای انسان نابینا شیشه و الماس فرقی ندارد اگر کسی قدرتان را ندانست فکر نکنید شیشه اید یقین بدانید که او نابیناست ...