سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۸ فروردين ۱۳۹۵ / ۱۳:۲۸
کد مطلب: 36354
۱

کودکانی که قربانی می شوند؛ والدینی که فرزند می کشند/ ۲۱ کودک‌کشی در سال ۹۴

کودکانی که قربانی می شوند؛ والدینی که فرزند می کشند/ ۲۱ کودک‌کشی در سال ۹۴

بررسی اخبار جنایی منتشر شده در سال 1394 حکایت از آن دارد که دستکم 21 کودک و یک جنین در فاصله اول فروردین تا 29 اسفندماه این سال به قتل رسیده اند. این تعداد خبر قتل حاصل از بررسی اخبار چند خبرگزاری از جمله خبرگزاری خبرآنلاین و خبرگزاری مهر در بازه زمانی اول فروردین تا 29 اسفند1394 است. حاصل این بررسی نشان می دهد 21 عنوان خبری مربوط به قتل کودکان بوده است که در این جنایات 22 کودک شامل 10 پسر و 11 دختر و نوزادی که در شکم مادرش بوده به قتل رسیده اند.

نگاهی به همین 21 عنوان خبری نشان می دهد جنایاتی که کودکان قربانی آن بوده اند عمدتا توسط نزدیکان کودکان به ویژه پدر و مادر و همین طور ناپدری رقم خورده است. این در حالی است که هنوز قانون در کشورمان قادر به حمایت از کودکان در برابر والدین نیست و با وجود راه اندازی اورژانس اجتماعی با خط داغ 123 هنوز هم نمی توان کودکان را از آسیب های وارده از سوی والدینشان به سهولت در امان داشت.

وقتی آماری نباشد

برای بررسی وضعیت کودکانی که به قتل رسیده اند هیچ آمار رسمی وجود ندارد کما اینکه از وقوع جرم در کشور نیز به سهولت نمی توان آماری به دست آورد. نمونه آن را می توان در این اظهارنظر رییس پلیس آگاهی کشور به وضوح لمس کرد. سردار محمد مقیمی رییس پلیس آگاهی نیروی انتظامی سوم آذرماه 1394 در پاسخ به این پرسش که وقوع تجاوز و قتل در سال جاری نسبت به سال گذشته چه تغییری داشته است، گفت: آمار دقیقی در این زمینه ندارم، اما قطعا اعلام می کنم که نسبت به سال گذشته اصلا افزایش آماری وجود نداشته است. چنین اظهارنظرهایی در مورد جرایم این پرسش را در ذهن تداعی می کند که اگر سردار مقیمی آماری از قتل ندارد پس کدام نهاد و مقام مسئولی باید این آمار را داشته باشد.

در چنین شرایطی برای بررسی یک وضعیت جنایی ناگزیر به بررسی اخبار منتشر شده در این زمینه هستید. برای نوشتن گزارشی که پیش رو دارید در یک مسیر 18 هزار و 68 عنوان خبری از خبرگزاری مهر با جستجوی واژه «قتل» مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین تمام اخبار جنایی با موضوع قتل در خبرگزاری خبرآنلاین نیز مرور شد. از بررسی این اخبار آنچه مربوط به قتل افراد زیرا 18 سال بود و به عنوان خبر منتشر شده بود به عنوان موضوع این گزارش مد نظر قرار گرفت. همچنین اخبار حاصل از جستجو با واژه «جنایت» نیز با اخبار به دست آمده از جستجوی واژه «قتل» بررسی و اخبار مشترک از میان آن انتخاب شد.

نقش والدین معتاد به شیشه در قتل ها

در بررسی 20 عنوان خبری مربوط به قتل کودکان که در جدولی پیش رو دارید 11 کودک به دست والدین مصرف کننده شیشه به قتل رسیده اند. 8 قتل توسط پدر معتاد به شیشه و 3 قتل توسط مادر مبتلا به شیشه رقم خورده است. در همین حال جنایتی که هفتم دیماه در گچساران واقع در استان کهگیلویه و بویراحمد روی داد که مادری 37 ساله دو فرزند خود را به قتل رساند نیز ناشی از مشکل روانی مادر ذکر شد ولی اطلاعات بیشتری دراین باره منتشر نشد.

تکرار جنایت در شهری کوچک

حال که سخن از جنایت گچساران به میان آمد که در آن مادری دو فرزند 4 و 7 ساله خود را کشت باید گفت یکسال و چندماه قبل از این جنایت نیز گچساران جنایتی مشابه را به خود دید که در آن مردی 2 کودک خود را در حالی که در حال تماشای تلویزیون بودند مورد ضرب و شتم قرار داد. این اقدام او که روز 6مهرماه 1393 رخ داده بود به قتل دختر 5 ساله اش منجر شد. این مرد سپس اقدام به خودکشی کرده و جان باخت. در سال 1394 نیز در شهرک هدایت گچساران زنی 37 ساله دست به قتل پسر4 ساله و دختر 7 ساله خود زد. کامروز امینی مدیرکل پزشکی قانونی کهگیلویه و بویراحمد درباره این جنایت به خبرگزاری مهر گفته بود که مادر این دو کودک به بیماری روانی مبتلا بوده است.

پدرانی که تصمیم به پایان زندگی فرزندان می گیرند

بررسی 20 عنوان خبری مربوط به قتل کودکان در سال 1394 نشان می دهد تعداد قابل توجهی از این وقایع مربوط به مردانی است که تصمیم به قتل همه اعضای خانواده خود گرفته اند که کودکان نیز بی دفاع تر از بقیه اعضای خانواده قربانی شده اند. بهار 1394 به نیمه رسیده بود که خزانی سرد همه نگاه ها را به کلاچای در گیلان معطوف کرد. مردی که رییس شورای شهر کلاچای بود با به آتش کشیدن خانه اش موجب قتل همسر و دو فرزندش علیرضا و عرشیا شد. این ماجرا علاوه بر آنکه در کانون توجه عام و خاص قرار گرفت در جامعه شورایی کشور نیز زنگ خطری پرصدا محسوب شد.

این جنایت در حالی رقم خورد که بعد از گذشت چندماه از واقعه خانواده همسر رییس شورای شهر کلاچای از عدم طرح شکایت از داماد خود خبر دادند و عملا این ماجرا هیچ شاکی خصوصی نداشت. همانطور که می دانید طبق قانون مجازات اسلامی پدر در صورت قتل فرزند قصاص نمی شود و صرفا قاضی می تواند به جهت آثار عمومی جرم او را به تحمیل 10 سال حبس محکوم کند.

نمونه دیگری از قتل هایی که پدران به این شیوه مرتکبش شدند مربوط به مردی اهل بروجرد است که همسر و دو فرزندش را با قرص برنج مسموم کرد. فرزند دخترش به همراه مادر جان بخت و پسرش نجات یافت. این واقعه که در تاریخ 14 مردادماه منتشر شده به دلیل آنکه سن قربانیان را در خود نداشت در محاسبه این گزارش در جدول آورده نشده است.

همچنین 23 آبان ماه در نعمت آباد تهران مردی معتاد به شیشه همسر و دو پسرش را قتل رساند. این جنایت 10 روز بعد و در حالی که این مرد به دلیل موادمخدر در بازداشت بود با تماس همسایگان با پلیس برملاشد. همسایه ها از بوی تعفنی که از خانه این خانواده به مشامشان رسیده بود ناراضی به پلیس زنگ زده بودند و همین سبب شد پرده از جنایتی برداشته شود که در آن زنی 20 ساله به همراه پسران 20 روزه و 2ساله اش قربانی تصمیم یک مرد شده بودند.

اما در حادثه دلخراش دیگری که در روزهای پایانی سال اتفاق افتاد، مرد خشمگین زمانی که متوجه شد پسر 12 ساله‌اش پول ترقه را به مرد مغازه‌دار نداده، جان فرزندش را گرفت و همسر و دختر 17 ساله‌اش را هم زخمی کرد. مدتی دختر 17 ساله این مرد در کما بود و البته بعد از چند روز به هوش آمد. در بررسی صحنه حادثه مشخص شد این مرد تبر و میله بارفیکس به جان دو فرزند و همسرش افتاده است. او پس از بازداشت، در اعترافاتش گفت: شب حادثه زمانی که متوجه شدم پسرم بدون اجازه من ترقه خریده و پولش را نداده، عصبانی شدم و به جان آنها افتادم.

در جدول زیر، فهرست وار، کودک کشی هایی که در سال ۹۴ اتفاق افتاده است را می بینید؛

ردیف

تاریخ 

شرح

شهر محل حادثه

منبع خبر

1

14 فروردین

جسد محمد جواد نظریان 4 ساله که در استان کشف شده بود در منطقه مرزی اینچه برون استان گلستان کشف شد

اینچه برون 

خبرآنلاین

2

19 فروردین

عاملان قتل پسر بچه دو ساله در علي آباد استان لرستان دستگير شدند. مادر كودك با مردي رابطه نامشروع داشت در پي مصرف شيشه كودك را به قتل رساند.

علي آباد استان لرستان

مهر

3

19 فروردین

پسري ۸ ساله در پي بازي كودكانه با اسلحه خواهر ۱۵ ساله اش را كشت.

 

خبرآنلاین

4

15 اردیبهشت

رییس شورای شهر کلاچای همسر و دو پسر ٥ و ٨ساله‌اش را به آتش کشید و موجب قتل آنها شد.

کلاچای

خبرآنلاین

5

۲۸ ارديبهشت

گروگانگيران پسر بچه سيستاني را براي پول به قدري شكنجه كردند كه جان خود را ازدست داد

زابل 

مهر 

6

6 تیر

در آبادان مردي به نام قدرت تحت تاثير شيشه سر دختر سه ساله اش را به آهن كوبيد او را كشت

آبادان

مهر

7

اواخر مرداد

قاتل 21 ساله پس از آزار وحشیانه دختر بچه 6 ساله و ربودن طلاهای وی او را خفه کرد.

-

خراسان

8

14 تیر

در خرمدشت مردي در پي مصرف ششه دختر ۵ ماهه خود را به قتل رساند.

خرمدشت

مهر

9

اوایل مرداد

آقای «م» دختر بچه ای 5 ساله را در سبزوار پس از هتک حیثیت به قتل رساند.

سبزوار

مهر 

10

4 شهریور

مرد خشمگین دختر 5 ساله اش را به قتل رساند و همسرش را مجروح کرد.

-

جام جم

11

10 شهریور

مردی همسر سابقش و پسر 4 ساله او را به قتل رساند و سپس با شلیک گلوله ای به خود خودکشی کرد.

-

همشهری

12

13 شهریور

سپهر 10 ساله برای خرید نان از خانه اش واقع در ... خارج شد. 

تهران

مهر

13

2 مهر

جسد زنی که 9 ماهه باردار بود در خانه ای در جنوب تهران کشف شد در حالیکه پیش از مرگ مواد مخدر مصرف کرده بود.

تهران

روزنامه جوان

14

2 مهر

ناپدری خشمگین زمانی که نتواست گریه‌های دخترخوانده‌اش راتحمل کند دختر هفت ساله راکتک زد و با ضربه آجر وی را ازپای درآورد.

کیانمهر کرج

روزنامه ایران

15

21 آبان 

دختر 10 ماهه با کتک خوردن از مادر شیشه ای کشته شد.

نیشابور

ایران

16

23 آبان

مرد شیشه ای 24 ساله همسر و دو فرزندش را به قتل رساند. یکی از پسرانش 20 روز و یکی دیگر 2 ساله بود.

نعمت‌آباد تهران

مهر

17

4 آذر

مرد 36 ساله ای متهم به قتل همسر و دختر 14 ماهه اش است.او  زن را با ضربات شی نوک تیز و کودک در اثر خفگی به قتل رسیده اند.

-

خراسان

18

7 دی

پسر4 ساله و دختر 7 ساله توسط مادر 37 ساله اشان در گچساران به قتل رسیدند

گچساران

مهر

19

اوایل بهمن

مرد جوان شیشه ای دختر بچه 2 ساله ای را خفه کرد.

-

شرق

20

4 بهمن 

مرد شیشه ای پسر ۱۴ ساله اش را با شال گردن خفه کرد 

تهران

مهر

21 17 اسفند مرد خشمگین زمانی که متوجه شد پسر 12 ساله‌اش پول ترقه را به مرد مغازه‌دار نداده، جان فرزندش را گرفت و همسر و دختر 17 ساله‌اش را هم زخمی کرد. شهریار باشگاه خبرنگاران جوان
 
 
مرجع : خبرآنلاین migna.ir
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
هر وقت احساس حسادت کردیم ، یادمان باشد ، خاموش کردن شمع دیگری ، باعث نمیشود ، شمع ما درخشان تر نور افشانی کند