شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۱۱ فروردين ۱۳۹۵ / ۰۹:۱۹
کد مطلب: 36390
۲

ناسا یک سیاره را به نام دانشمند ایرانی خود ثبت کرد+ عکس

ناسا یک سیاره را به نام دانشمند ایرانی خود ثبت کرد+ عکس
به گزارش ایرنا، دکتر فیروز نادری مدیرکل پژوهش های منظومه شمسی در سازمان فضایی ناسا، روی صفحه فیسبوک خود، با تایید این خبر نوشت: در مهمانی خداحافظی کاری اطلاع یافتم که سیارک 1989 EL1 از این پس، «نادری» نام خواهد داشت.

سیارک موسوم به 1989 EL1 که از این پس نادری نامیده خواهد شد، 10 کیلومتر قطر دارد و هر 4.4 سال یکبار به دور خورشید می گردد. چرخش این سیارک به دور خود نیز 5.2 ساعت طول می کشد. مدار گردش این سیارک، بین سیاره های مریخ و مشتری است.
-
نادری که سال 1979 به سازمان ناسا پیوست در سال های 1996 تا 2000، مدیریت پروژه منشاء حیات و سال های 2000 تا 2005 نیز مدیریت پروژه های مریخ را برعهده داشت.

بسیاری از دستاوردهای سازمان فضایی آمریکا در اکتشاف مریخ، در دوره مدیریت این دانشمند ایرانی به دست آمد.
نادری در فاصله سال های 2005 تا 2011 معاون مدیرکل طرح و برنامه ناسا و از آن سال تاکنون، مدیرکل پروژه های منظومه شمسی این سازمان بوده است. وی بزودی از این سازمان بازنشسته خواهد شد.
-
زندگینامه
فیروز نادری در ۵ فروردین ۱۳۲۵ در شیراز به دنیا آمد. وی تحصیلات متوسطه خود را در ایران به اتمام رساند و پس از آن به ایالات متحده مهاجرت کرد و تحصیلات دانشگاهی خود را در رشته مهندسی برق پی گرفت. وی دورهٔ کارشناسی خود را در دانشگاه ایالتی آیووا و کارشناسی ارشد و دکترای خود را در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی به اتمام رساند. نادری، پس از پایان تحصیل به ایران بازگشت و ضمن گذراندن خدمت سربازی، مدتی در مرکز سنجش از دور ایران فعالیت کرد. وی در مدت همکاری خود با ناسا مشاغل فنی و مدیریتی متعددی را در زمینه ماهواره‌های مخابراتی متحرک، رادارهای سنجش از دور، رصدخانه‌های تحقیقاتی اختر فیزیک، اکتشاف مریخ و سایر اجرام منظومه شمسی برعهده داشت. نادری از سال ۱۹۹۶ مدیر برنامه منشاء حیات ناسا بود. وی در سال ۱۹۷۶ به JPL پیوست و به عنوان مدیر آزمایش‌ها پروازی علوم فضا و مدیر طرح تفرق‌سنج (Scatterometer) ناسا به کار پرداخت.
معروفیت نادری بیشتر به خاطر ۲ کاوشگر مریخ یعنی روح و فرصت بوده‌است که با مدیریت او اطلاعات زیادی از جمله امید بیشتر به وجود حیات در مریخ را به بشر داد. او، فروردین ماه ۱۳۷۹ در شرایطی که چندین مأموریت متوالی سازمان فضایی ناسا در پرتاب فضاپیما به سوی مریخ با شکست مواجه شده بود، به مدیریت برنامه‌های اکتشافات مریخ منصوب شد و توانست در طی ۴ سال، ۳ مأموریت مهم از جمله پرتاب ۲ کاوشگر مریخ‌نورد «روح» و «فرصت» را با موفقیت به انجام رساند.
دریافت بالاترین نشان سازمان فضایی ناسا در بهمن ماه گذشته و انتخاب وی به عنوان موثرترین فرد ایالات متحده در سال قبل از دیگر افتخارات او است.
مرجع : ایرنا migna.ir
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
قلب فقط کارش خونرسانی نیست؛ رزق و روزیتون رو هم میرسونه! خوش قلب باشید