جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۱۲ فروردين ۱۳۹۵ / ۱۴:۱۶
کد مطلب: 36397
۱

راه های موثر خانگی برای درمان استرس و اضطراب

راه های موثر خانگی برای درمان استرس و اضطراب
حسین ابراهیمی مقدم، متخصص روانشناسی و عضو هیأت علمی دانشگاه در رابطه با تعریف علمی استرس، گفت: استرس به هرگونه فشار روانی گفته می‌شود که باعث می‌شود تعادل (جسم و روح) را از بین ببرد، به طور مثال هر عاملی که باعث بشود میزان قندخون، ترشح هورمون‌ها، آرامش و... فرد از میزان متعادل خارج شود و آنرا بالاتر و یا پایین‌تر از حدی که باید باشد برساند، استرس آفرین شناخته می‌شود.
 
وی ادامه داد: یکسری از استرس‌هایی هستند که همه افراد آن‌ها را به عنوان استرس شناختند مانند خطرمرگ، امتحانات، زلزله و... اما برخی از استرس‌ها هستند که به عنوان عوامل روزمره زندگی هستند مثل: سروصداهای اطراف، استرس‌های کاری و...، بدهی است که مجموعه این استرس‌ها و حتی روی هم تلنبار شوند می‌توانند آنچنان فشاری بر فرد وارد کنند که مانند استرس‌های دسته اول (مثل: خطر مرگ، امتحانات و...) به سلامتی آسیب بسیار شدیدی برسانند.
 
این روانشناس در رابطه با روش‌های درمان و پیشگیری استرس، گفت: در درجه اول باید از بروز عوامل استرس‌زا جلوگیری شود و دوم اینکه افراد باید ظرفیت خود را در برابر استرس‌ها بالا ببرند و برای بالا بردن ظرفیت می‌توان از راه‌هایی همچون: روی آوردن به معنویات، استفاده از روابط اجتماعی مناسب و سالم (مثل: داشتن دوست خوب و صمیمی)، ورزش کردن ( روح سالم در بدن سالم)، تغذیه و خواب مناسب، پیش‌بینی استرس‌ها، پیدا کردن معنای واقعی زندگی، مثبت نگری (قطعا در پس هر حادثه منفی، نکات مثبتی هم وجود دارد)، توکل داشتن و...، که معمولا به کارگیری این مسائل، مدیریت و پیشگیری از استرس‌ها محسوب می‌شوند.
 
وی در بخش پایانی خاطر نشان کرد: تغذیه نیز اثرگذاری در این رابطه است به طور معمول کسانی که تغذیه مناسبی ندارند بیشتر دچار استرس می‌شوند و بررسی‌ها نشان می‌دهد افرادی که صبحانه نمی‌خورند بیشتر دچار استرس می شوند و مقاومت کمتری در برابر استرس دارند، یا حتی افراد روزه داری‌های طولانی بیش از حد دارند میزان پرخاشگری بصری دارند که یکی از دلایلش افت قندخون است، از این رو به افراد توصیه می‌شود با داشتن تغذیه و خودداری از موادغذایی استرس‌زا و سالم و مناسب و استفاده از موادغذایی آرامش بخش (مثل: زعفران، ماست، پنیر، شیر و ...) به سلامتی روح و روان و کاهش استرس‌هایشان کمک کنند.
مرجع : باشگاه خبرنگاران migna.ir
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
سخن گفتن با خدا مانند صحبت کردن با یک دوست پشت تلفن است... ممکن است او را در طرف دیگر نبینیم، اما می دانیم که دارد گوش می دهد...