سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۵ / ۱۰:۴۵
کد مطلب: 36481
۱

ناآگاهی از سبک زندگی سالم عامل اصلی ابتلا به اختلالات روان

جواد کاظمی دانش‌آموخته دکترای مشاوره افزود: رابطه بین سلامت جسمی و روانی رابطه‌ای دوسویه است و افکار و هیجانات، می‌تواند نحوه واکنش‌دهی ما را تغییر دهد اما بسیاری از مواقع تنها به بعد اجسمانی و سلامت جسمانی توجه می‌شود و از سلامت روان غافل می‌شویم.

وی در ادامه از ترویج علم روانشناسی تندرستی خبر داد و افزود: مرز بین روانشناسی و تندرستی با عنوان روانشناسی تندرستی جایگاهی خاص در جهان دارد و شواهد علمی نشان می‌دهد بیماری‌های جسمانی نظیر زخم‌های معده، بیماری‌های قلبی – کرونری،‌ سرطان و آسم می‌توانند تحت تاثیر افکار بروز کنند.

کاظمی در ادامه گفت: به عنوان مثال اضطراب ناشی از موقعیت فشارزای روانی است که تعارض، کنترل‌ناپذیری و پیش بینی ناپذیر نشات می‌گیرد اما تحقیقات علمی نشان داده است سه موقعیت مذکور از سبک غلط زندگی و عدم سلامت روان نشات می‌گیرد.

کاظمی گفت: با سبک غلط زندگی‌، در موقعیت‌های تعارضی- کنترل‌ناپذیری، پیش‌بینی‌ناپذیری قرار می‌گیریم که منجر به ایجاد اضطراب و ایجاد استرس و ترشح کورتیزول، تغییر مکانیسم و متابولیسم ایمنی بدن و در نهایت شاهد ایجاد بیماری در افراد مستعد و آسیب‌پذیر می‌شویم.


وی در ادامه شیوع اختلالات روانی را ناشی از نبود سبک زندگی سالم دانست و افزود: افراد با مشاهده شیوع اختلالات روانی در جامعه و آگاهی از چرخه فشار روانی و بیماری‌های جسمانی باید بدانند که بهترین نقطه‌ای که می‌توان این چرخه را قطع کرد سبک زندگی می‌باشد.

کاظمی گفت: در بحث کنترل اضطراب با آموزش و تمرین سبک زندگی مناسب که هماهنگی با ساعات زیستی بدن باشد، ورزش، کنار گذاشتن دخانیات، رژیم غذایی مناسب و ... می‌توان چرخه سلامت روان را در راستای چرخه جسمانی به حرکت درآورد.

وی اظهار داشت: دنیای صنعتی امروز و ناآرامی‌های بشر نیازمند سبک زندگی مناسب در زندگی شخصی است تا وقتی در موقعیت‌های فشارآور (تعارض، کنترل‌ناپذیری و پیش‌بینی‌ناپذیری) قرار می‌گیرد کمتر مضطرب شود و بتواند با مهارت حل مسئله و دانش مهارت زندگی به آرامش برسد.
مرجع : باشگاه خبرنگاران migna.ir
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
سخن گفتن با خدا مانند صحبت کردن با یک دوست پشت تلفن است... ممکن است او را در طرف دیگر نبینیم، اما می دانیم که دارد گوش می دهد...