روزشمار هفته معرفي مشاغل95 /امکان تغییر رشته در هدایت تحصیلی فراهم است
در ادامه وی عناوین روزهای هفته معرفی مشاغل را به شرح ذیل اعلام کرد:
اول اردیبهشت: روز «مشاوره و موفقیت تحصیلی»،
دوم اردیبهشت: روز «مشاوره و آمایش شغلی»،
سوم اردیبهشت: روز «مشاوره و انتخاب آگاهانه تحصیلی شغلی»،
چهارم اردیبهشت: روز «مشاوره و سلامت روانی اجتماعی»،
پنجم اردیبهشت: روز «مشاوره و اجرای شعار سال(اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل)
ششم اردیبهشت: روز «مشاوره و کارآفرینی»
هفتم اردیبهشت: روز «مشاوره و خلاقیت و نوآوری»
شکوهی با بیان اینکه کمیتههای تخصصی در تمام مناطق کشور تشکیل شده است، افزود: «آشنایی دانشآموزان با شاخهها و رشتههای تخصصی دوره دوم متوسطه»، «آشنایی دانشآموزان با مشاغل مختلف در سطح منطقه، استان و کشور»، «کمک به توزیع متوازن دانشآموزان در انتخاب رشتههای تحصیلی متناسب با استعداد، رغبت، نیازها و امکانات منطقه»، «تقویت روحیه پژوهش، تحقیق و مسئولیت پذیری دانشآموزان در زمینه کسب اطلاعات شغلی و برنامهریزی تحصیلی و شغلی» و «تقویت و توسعه فرهنگ کارآفرینی و خوداشتغالی دانشآموزان» از اهداف هفته مشاغل است.
وی از برپایی ۳۲ نمایشگاه استانی معرفی مشاغل به دانش آموزان در مراکز استانهای کشور این هفته خبر داد و گفت: علاوه بر معرفی مشاغل در این نمایشگاهها، فرصتی فراهم میشود تا دانشآموزان به شناختی از ذوق و استعدادهایشان برسند.
-
مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش با اشاره به نامه سال گذشته وزیر آموزش و پرورش به ۷ وزارتخانه و نهاد برای کمک به آموزش و پرورش در هفته مشاغل، گفت: مسئولیت هفته مشاغل در استانها با استاندار و ادارات کل آموزش و پرورش استانهاست.
وی با بیان اینکه بانک اطلاعات شغلی و تحصیلی هر سال به روز میشود، افزود: برگزاری کنگره استانی هدایت تحصیلی، دعوت از کارآفرینان برجسته و موفق در مدارس، دعوت از صاحبان مشاغل برای معرفی شغلشان در برنامه صبحگاه مدارس، تهیه نیمرخ تحصیلی و شغلی دانشآموزان بر اساس نتایج آزمونهای استعداد و رغبت و ارائه در نمایشگاههای هفته مشاغل از جمله برنامههایی است که در سطح مدارس و مناطق در هفته مشاغل اجرا میشود.
* جزئیات آییننامه جدید هدایت تحصیلی
شکوهی در خصوص آییننامه جدید هدایت تحصیلی نیز گفت: دو سال و نیم برای تنظیم این آییننامه تلاش شد چرا که بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و برنامه درسی ملی باید هدایت تحصیلی از پایه دهم به نهم منتقل میشد.
وی با اشاره به تغییرات هدایت تحصیلی چه در زمانی که در پایه نهم در گذشته انجام میشد و چه در زمانی که در پایه دهم اجرا میشد، اظهار داشت: در گذشته فقط نمرات سال نهم و نمرات آزمونها مدنظر بود در حالی که در آییننامه جدید هدایت تحصیلی، فرایندی پیشبینی شده است و کار هدایت تحصیلی از اول ابتدایی آغاز میشود.
مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: برای انتخاب رشته فرد باید به حداقلهایی از آگاهی دست یابد و به این منظور ۹ جلد کتاب در زمینه هدایت تحصیلی را برای پایههای اول تا نهم تحصیلی در دست تدوین داریم و برای ساعات فوق برنامه دانشآموزان پیشبینی شده است.
وی با بیان اینکه ۶ آیتم در هدایت تحصیلی موثر است، گفت: در گذشته امتیاز عملکرد تحصیلی ۵۰ بود که به ۳۵ کاهش دادیم و ضمن اینکه نمرات سه پایه تحصیلی دوره اول متوسطه برای دانشآموزان سال تحصیلی ۹۶ـ۹۵ در نظر گرفته میشود.
شکوهی اضافه کرد: در بخش آزمونهای مشاورهای قبلا تنها دو آزمون رغبت و استعداد از دانشآموز گرفته میشد که هماکنون ۵ آزمون گرفته میشود که ۳ آزمون شخصیت، ارزشهای شغلی و ارزشهای تحصیلی اضافه شده است و امتیاز این بخش نیز از ۲۰ به ۳۰ امتیاز افزایش یافته است.
وی افزود: نظر دانشآموز از ۵ به ۱۰ امتیاز افزایش یافته است و نظر معلمان ۱۰ امتیاز، نظر مشاور ۱۰ امتیاز و نظر والدین ۵ امتیاز دارد که در مجموع ۱۰۰ امتیاز برای هدایت تحصیلی در نظر گرفته شده است.
مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: جلساتی را از سال گذشته برگزار کردیم و مشاوران مدارس را با هدایت تحصیلی جدید آشنا کردیم و مشاورین نیز در دو هفته اول تیر ماه موظف هستند دانشآموز و اولیای دانشآموز را راهنمایی کنند.
شکوهی با بیان اینکه در حال حاضر در تمام مدارس متوسطه اول دارای مشاور هستیم، افزود: هماکنون به ازای هر ۱۵ دانشآموز، یک ساعت مشاوره تعلق می گیرد که باید این میزان را به ازای هر ۱۲ دانشآموز یکساعت مشاوره برسانیم.
وی اضافه کرد: تعداد مشاور در مدارس کشور هم اکنون بیش از ۱۷ هزار نفر است که در دوره دوم متوسطه با کسری نیرو مواجه هستیم.
مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: در آییننامه جدید هدایت تحصیلی امکان تغییر رشته نیز مانند گذشته برای دانشآموزان وجود دارد.
-