پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۵ / ۱۹:۵۰
کد مطلب: 36548
۲

روزشمار هفته معرفي مشاغل95 /امکان تغییر رشته در هدایت تحصیلی فراهم است

روزشمار هفته معرفي مشاغل95 /امکان تغییر رشته در هدایت تحصیلی فراهم است
به گزارش میگنا مسعود شکوهی مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش در نشست خبری که صبح امروز در ساختمان زنده‌یاد علاقمندان وزارت آموزش و پرورش برگزار شد با اشاره به هفته مشاغل که از اول اردیبهشت آغاز می‌شود، اعلام کرد: برای آنکه مشاغل را به خوبی به دانش‌آموزان معرفی کرده و شناختی از اقتضائات و جوانب آن برای دانش‌آموزان داشته باشیم، برنامه‌هایی را تدارک دیدیم.

در ادامه وی عناوین روزهای هفته معرفی مشاغل را به شرح ذیل اعلام کرد:
اول اردیبهشت: روز «مشاوره و موفقیت تحصیلی»،
دوم اردیبهشت: روز «مشاوره و آمایش شغلی»،
سوم اردیبهشت: روز «مشاوره و انتخاب آگاهانه تحصیلی شغلی»،
چهارم اردیبهشت: روز «مشاوره و سلامت روانی اجتماعی»،
پنجم اردیبهشت: روز «مشاوره و اجرای شعار سال(اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل)
ششم اردیبهشت: روز «مشاوره و کارآفرینی»
هفتم اردیبهشت: روز «مشاوره و خلاقیت و نوآوری»

شکوهی با بیان اینکه کمیته‌های تخصصی در تمام مناطق کشور تشکیل شده است، افزود: «آشنایی دانش‌آموزان با شاخه‌ها و رشته‌های تخصصی دوره دوم متوسطه»، «آشنایی دانش‌آموزان با مشاغل مختلف در سطح منطقه، استان و کشور»، «کمک به توزیع متوازن دانش‌آموزان در انتخاب رشته‌های تحصیلی متناسب با استعداد، رغبت، نیازها و امکانات منطقه»، «تقویت روحیه پژوهش، تحقیق و مسئولیت پذیری دانش‌آموزان در زمینه کسب اطلاعات شغلی و برنامه‌ریزی تحصیلی و شغلی» و «تقویت و توسعه فرهنگ کارآفرینی و خوداشتغالی دانش‌آموزان» از اهداف هفته مشاغل است.

وی از برپایی ۳۲ نمایشگاه استانی معرفی مشاغل به دانش آموزان در مراکز استان‌های کشور این هفته  خبر داد و گفت: علاوه بر معرفی مشاغل در این نمایشگاه‌ها، فرصتی فراهم می‌شود تا دانش‌آموزان به شناختی از ذوق و استعدادهایشان برسند.
-

مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش با اشاره به نامه سال گذشته وزیر آموزش و پرورش به ۷ وزارتخانه و نهاد برای کمک به آموزش و پرورش در هفته مشاغل، گفت: مسئولیت هفته مشاغل در استان‌ها با استاندار و ادارات کل آموزش و پرورش استان‌هاست.

وی با بیان اینکه بانک اطلاعات شغلی و تحصیلی هر سال به روز می‌شود، افزود: برگزاری کنگره استانی هدایت تحصیلی، دعوت از کارآفرینان برجسته و موفق در مدارس، دعوت از صاحبان مشاغل برای معرفی شغل‌شان در برنامه صبحگاه مدارس، تهیه نیم‌رخ تحصیلی و شغلی دانش‌آموزان بر اساس نتایج آزمون‌های استعداد و رغبت و ارائه در نمایشگاه‌های هفته مشاغل از جمله برنامه‌هایی است که در سطح مدارس و مناطق در هفته مشاغل اجرا می‌شود.

* جزئیات آیین‌نامه جدید هدایت تحصیلی

شکوهی در خصوص آیین‌نامه جدید هدایت تحصیلی نیز گفت: دو سال و نیم برای تنظیم این آیین‌نامه تلاش شد چرا که بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و برنامه درسی ملی باید هدایت تحصیلی از پایه دهم به نهم منتقل می‌شد.

وی با اشاره به تغییرات هدایت تحصیلی چه در زمانی که در پایه نهم در گذشته انجام می‌شد و چه در زمانی که در پایه دهم اجرا می‌شد، اظهار داشت: در گذشته فقط نمرات سال نهم و نمرات آزمون‌ها مدنظر بود در حالی که در آیین‌نامه جدید هدایت تحصیلی، فرایندی پیش‌بینی شده است و کار هدایت تحصیلی از اول ابتدایی آغاز می‌شود.

مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: برای انتخاب رشته فرد باید به حداقل‌هایی از آگاهی دست یابد و به این منظور ۹ جلد کتاب در زمینه هدایت تحصیلی را برای پایه‌های اول تا نهم تحصیلی در دست تدوین داریم و برای ساعات فوق برنامه دانش‌آموزان پیش‌بینی شده است.

وی با بیان اینکه ۶ آیتم در هدایت تحصیلی موثر است، گفت: در گذشته امتیاز عملکرد تحصیلی ۵۰ بود که به ۳۵ کاهش دادیم و ضمن اینکه نمرات سه پایه تحصیلی دوره اول متوسطه برای دانش‌آموزان سال تحصیلی ۹۶ـ۹۵ در نظر گرفته می‌شود.

شکوهی اضافه کرد: در بخش آزمون‌های مشاوره‌ای قبلا تنها دو آزمون رغبت و استعداد از دانش‌آموز گرفته می‌شد که هم‌اکنون ۵ آزمون گرفته می‌شود که ۳ آزمون شخصیت، ارزش‌های شغلی و ارزش‌های تحصیلی اضافه شده است و امتیاز این بخش نیز از ۲۰ به ۳۰ امتیاز افزایش یافته است.

شکوهی اظهار کرد: در گذشته از 100 نمره‌ای که برای انتخاب رشته دانش آموزان بر اساس عوامل مختلف در نظر گرفته می‌شد 50 نمره به عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان (نمرات کسب شده در دروس مرتبط) اختصاص داشت، ضمن اینکه ضریب دروس یکسان بود، اما با تصویب آیین‌نامه هدایت تحصیلی نمره عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان از 50 به 35 تقلیل یافت.

وی افزود: نظر دانش‌آموز از ۵ به ۱۰ امتیاز افزایش یافته است و نظر معلمان ۱۰ امتیاز، نظر مشاور ۱۰ امتیاز و نظر والدین ۵ امتیاز دارد که در مجموع ۱۰۰ امتیاز برای هدایت تحصیلی در نظر گرفته شده است.

مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: جلساتی را از سال گذشته برگزار کردیم و مشاوران مدارس را با هدایت تحصیلی جدید آشنا کردیم و مشاورین نیز در دو هفته اول تیر ماه موظف هستند دانش‌آموز و اولیای دانش‌آموز را راهنمایی کنند.

وی افزود: برای مثال در‌ حال‌حاضر 43درصد دانش‌آموزان در رشته فنی‌وحرفه‌ای و کار و دانش مشغول به تحصیل هستند که ما براساس امکانات و ظرفیت‌ها و سیاست‌های کشور و توزیع متوازن در نظر داریم این درصدها تغییر یابد. بدین‌گونه که 52 درصد دانش‌آموزان در رشته نظری و 48 درصد در رشته‌های فنی و کاردانش مشغول به تحصیل شوند.


شکوهی با بیان اینکه در حال حاضر در تمام مدارس متوسطه اول دارای مشاور هستیم، افزود: هم‌اکنون به ازای هر ۱۵ دانش‌آموز، یک ساعت مشاوره تعلق می گیرد که باید این میزان را به ازای هر ۱۲ دانش‌آموز یکساعت مشاوره برسانیم.

وی اضافه کرد: تعداد مشاور در مدارس کشور هم اکنون بیش از ۱۷ هزار نفر است که در دوره دوم متوسطه با کسری نیرو مواجه هستیم.

مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: در آیین‌نامه جدید هدایت تحصیلی امکان تغییر رشته نیز مانند گذشته برای دانش‌آموزان وجود دارد.


اجباری برای دانش آموزان در انتخاب رشته وجود ندارد
شکوهی در ادامه با بیان اینکه با اجرای برنامه هدایت تحصیلی هیچ گونه اجباری برای دانش آموزان جهت انتخاب رشته وجود ندارد، گفت: وزارت آموزش و پرورش قرار است طی این برنامه ظرفیت‌های خود، نیازهای کشور و استعداد دانش آموزان را شناسایی کند تا زمینه‌های تحصیل دانش آموزان را فراهم کند اما در برخی از رشته‌های فنی حرفه‌ای و کار و دانش ما با کمبود امکانات برای برگزاری برخی رشته‌ها هستیم که اگر دانش آموز در منطقه‌ای علاقه به همان راشته داشته باشد در ابتدا مدرسه باید استعداد دانش آموز را در رشته‌های دیگر برایش مشخص سازد و یا دانش آموز را برای ادامه تحصیل به منطقه‌ دیگری هدایت کند.
-
مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا هدایت تحصیلی به همین روند ادامه پیدا می کند یا خیر افزود: بر اساس سند تحول بنیادین و درسنامه ملی باید نظام جامع مشاوره و هدایت تحصیلی تدوین شود ما به دلیل فرصت محدودی که داشتیم آئین نامه هدایت تحصیلی را تصویب کردیم و امیدواریم در آینده بتوانیم پیش نویس سند نظام جامع مشاوره و هدایت تحصیلی را تنظیم کنیم تا کار هدایت تحصیلی از آغاز دوره ابتدایی انجام شود.بنابراین آئین نامه هدایت تحصیلی به صورت موقت و به دلیل فرصت زمانی محدود به تصویب رسیده است.
 
 
 
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
زبان هیچ استخوانی ندارد اما آنقدر قوی هست که بتواند قلبی را بشکند. پس مراقب حرف هایتان باشید.