پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۵ / ۰۶:۱۰
کد مطلب: 36614
۳
۱

دختران امروز چه پسرانی را برای ازدواج می پسندند؟

دختران امروز چه پسرانی را برای ازدواج می پسندند؟
قدیما وقتی حرف از رسیدن زمان ازدواج فردی به میان می آمد ، خانواده ، فامیل و همسایه ها بسیج می شدند و هر کدام موردی را برای ازدواج معرفی می کردند تا بالاخره یکی از آنها منجر به ازدواج شود و همه چیز خیلی ساده و به قولی خاکی برگزار می شد.
 
 عجیب است که تعداد ازدواج های موفق آن زمانها خیلی بیشتر از الان بود با وجود اینکه در ازدواج های امروزی اغلب ، افراد زمان زیادی را برای شناخت همدیگر و خانواده ها صرف می کنند.
وقتی به دادگاه های خانواده سر زدیم  و علت بسیاری از ناسازگاری های زندگی های تازه پا گرفته را جویا شدیم، دیدیم خیلی از موارد پیش پا افتاده مثل رفتار همسر در یک مهمانی ، یک سوء تفاهم کوچک وبهانه همیشگی نبود تفاهم ، یک ازدواج که زمانی با کلی عشق وتفاهم شروع شده بود را به ویرانی و تنفر می کشاند.
 
اما حالا می خواهیم معیارهای دختران امروزی  ایرانی را برای انتخاب همسر از زبان یک روانشناس خانواده بشنویم.
 
علی باجلان روانشناس خانواده با بیان اینکه ازدواج یکی از مهمترین انتخاب های هر فرد در زندگی است، گفت: طبق قوانین عقلی هر چه انتخاب مهم تر باشند باید بیشتر روی آن تمرکز کنیم و معیارها را دقیق تر در نظر بگیریم.برخی از ملاک های ازدواج مانند مسئولیت پذیری ، خوش اخلاقی و ایمان در بین افراد مختلف مشترک است که به این ملاک ها ، ملاک های عمومی می گوییم که معمولا براساس تجربیات عنوان می شود.
 
همه جا آسمون یه رنگه!
این صاحب نظر عنوان کرد: برخی از معیارها مختص به هر فرد و مستقل از شرایط اجتماعی ، میزان تحصیلات و خانوادگی است. در بسیاری از کشورها از جمله ایران ملاک های ازدواج تغییر کرده است.
 
وی در ادامه در خصوص تقسیم بندی دختران ایرانی در انتخاب ملاک های ازدواج بیان کرد: دسته ای از دختران تحصیل کرده و شاغل هستند ، در نتیجه از جایگاه اجتماعی  خاص واعتماد به نفس بالایی برخوردارهستند که اغلب این دختران به جای در نظر گرفتن ملاک های سطحی برای ازدواج ، ملاک های جدی تری دارند  مثلا به جای در نظر گرفتن وضعیت مالی به خصوصیات اخلاقی فرد توجه می کنند.
 
دخترانی که فقط با پسران پول دار ازدواج می کنند!
باجلان در ادامه گفت: دسته ای از دختران هستند که نتوانسته اند برای خود جایگاه اجتماعی  مناسبی فراهم کنند و یا تحصیلات عالی  داشته باشند، در نتیجه از لحاظ اعتماد به نفس هم درموقعیت مناسبی قرار ندارند. این دختران معمولا ملاک های سطحی تری مانند وضعیت مالی و خصوصیات ظاهری را به عنوان ملاک ازدواج خود در نظر می گیرند.
 
وی خاطر نشان کرد: این دختران اغلب راحت تر از دختران دسته اول انتخاب و ازدواج می کنند بنابراین این درست نیست که بگوییم ملاک همه دختران پول و وضعیت مالی شده است بلکه تنها دختران دسته دوم هستند که به این ملاک اهمیت می دهند .اما منظور ما این نیست که دختران دسته اول به وضعیت مالی اهمیتی نمی دهند بلکه این معیار برای دختران دسته اول در الویت اول قرار ندارد.
 
یک مثقال زندگی پایدار می خواهم
این روانشناس خانواده معتقد است : ملاک وضعیت مالی اخیرا جزو ملاک های اصلی ازداوج شده و از اهمیت بالایی برخوردار است اما این بدین معنی نیست که در گذشته ملاک نبوده است بلکه در زمان گذشته الویت اول نبوده است.برای دختران دسته دوم که ملاک های ظاهری و سطحی برای ازدواج دارند ، ملاک دوم وضعیت ظاهری ، تیپ و قیافه فرد است که گاهی این ملاک می تواند از لحاظ اهمیت جای ملاک اول که وضیت مالی است را بگیرد.
 
وی خاطر نشان کرد: ملاک مالی برای دختران دسته اول که در موقعیت اجتماعی خوبی قرار دارند چندان اهمیتی ندارد و این دسته از دختران،  به بلوغ فکری و اجتماعی فرد بیشتر اهمیت می دهند و اینکه فرد از لحاظ شخصیتی در وضعیت روحی پایداری قرار داشته باشد و عواطف و احساسات خود را کنترل کند تا بتوان در زندگی به او اتکا کرد.
 
چرخش 180 درجه ای در ملاک های ازدواج!
باجلان با بیان اینکه در بسیاری از موارد بلوغ فکری و اجتماعی با وضعیت مالی تطبیق ندارد، عنوان کرد: بلوغ فکری یعنی فرد اهل معاشرت اجتماعی واهل رفت و آمد با خانواده و حتی با دوستان باشد و از ملاک هایی که امروزه برای افراد الویت یافته است این است که بتوانند با فرد تفریحات و اوقات خوبی را داشته باشند.
 
وی تاکید کرد: دختران دسته اول در ازدواج به دنبال ارضای نیازهای سطح پایین مثل وضعیت مالی، شرایط ظاهری هستند و دختران دسته دوم به دنبال ارضای نیازهای سطح بالاتر خود مانند احترام و بلوغ فکری و اجتماعی هستند که در ایران  امروز دختران دسته دوم اکثریت دارند.
 
وی افزود: اگر زمان گذشته ملاک اخلاقی اولین معیار و مالی دومین معیار بود الان معیارمالی اولین معیار واخلاقی دومین معیار است یعنی سلایق 180 درجه تغییر کرده است اما نباید این را به تمام افراد تعمیم دهیم.
 
ازدواج دختران پایین شهری با پسران بالا شهری!
این روانشناس در خصوص اختلاف سطح زندگی در ازدواج گفت: در زمان گذشته بیشتر ازدواج به ازدواج با همسایه و فامیل و هم محلی می شد اما الان بیشتر دخترهای جنوب شهر با  پسرهای بالا شهر و برعکس ازدواج می کنند که این اختلاف سطح زندگی در بسیاری از موارد مشکل ساز می شود.
 
وی هشدار داد: از جمله تغییراتی که در موضوع ازدواج در زمان گذشته و حال به وجود آمده ، نقش خانواده است تا جایی که در گذشته بدون تایید خانواده ازدواج وحتی آشنایی اتفاق نمی افتاد اما اکنون جوانان بدون دخیل کردن نظرات والدین فرد مناسب برای ازدواج خود را انتخاب می کنند و می توان گفت نقش آنها خیلی کمرنگ شده است.
 
شاید این تفکر که دختران و پسران تحصیل کرده در انتخاب همسر نسبت به بقیه جوانان سختگیرانه تر عمل می کنند ، تفکر اشتباهی باشد و بهتر است بگوییم که این دسته از جوانان معیارهای پایدارتری را برای ازدواج در نظر دارند تا بتوانند زندگی پایدارتری را بنا کنند.
 
گزارش میترا پوررمضان
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

مریم غفار
Iran, Islamic Republic of
به نظر میرسه نقش خانواده هنوز هم در ازدواج و اشنایی پررنگ هست . مسئله ای که شاهدش بوده ام اینست که والدین دختر خانم ها اگر خواستگار خوبی بیاید بیش از حد تلاش و اصرار برای ازدواج دخترشان دارند و این گار را خراب می کند .قدیم دخترها هول می شدند الان والدین ! و جالب تر اینجاست که همین ها بعد ازدواج دخترشان دیگر تلاشی جهت حفظ زندگی آنها و نصیحت کردن فرزندشان ندارند !
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
بادها می وزند، عده ای در مقابل آن دیوار می سازند و تعدادی آسیاب به پا می کنند