کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

طرح امنیت روانی-اجتماعی به جای گشت نامحسوس

در کاهش آسیب ها اثر اعتقادات از قانون هم موثر‌تر است

21 ارديبهشت 1395 ساعت 17:31

رئیس سازمان نظام‌ روانشناسی و مشاوره با تاکید بر اینکه در دنیا اثبات شده که اعتقاد و باور به دین و دین‌داری در سلامت روان و کاهش آسیب‎ها نقش بی‌بدیلی دارد، گفت: برای کاهش آسیب‌های اجتماعی طرح پایاش سلامت امنیت روانی-اجتماعی مردم را در دستور کار داریم.


عباسعلی اللهیاری، رئیس سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره کشور در گفت‌وگو با ايكنا در پاسخ به این سوال که نقش سلامت روان در آسیب‌های اجتماعی به طور مثال وضعیت عفاف و حجاب تا چه ‌حد می‎تواند تاثیر‌گذار باشد، گفت: این مسئله ریشه در مسائل فرهنگی و اجتماعی دارد که بررسی عمیق در آن ضروری است.
سازمان نظام روانشناسی هم به لحاظ حاکمیتی، ماموریتی در این حوزه ندارد اما تمامی روانشناسان و همکاران ما آمادگی دارند به افرادی که خودشان تقاضای مشاوره دارند، مشاوره‌هایی را در خصوص خانواده، پوشش، عفاف و حجاب، رفتار‌ها و ارتباط اجتماعی ارائه دهند.

 

گروه‌های علمی، به صورت ریشه‌ای آسیب‌ها را بررسی کنند

وی در ادامه با اشاره به طرح گشت ارشاد نامحسوس نیروی انتظامی برای کاهش آسیب‌ها و بهبود وضعیت عفاف و حجاب گفت: ما نمی‌توانیم به صورت بخش‌نامه‌ای روی این حوزه وارد شویم و معتقدیم که جواب هم نمی‌دهد، لذا در وهله اول لازم است به صورت فرهنگی ریشه‌های این موارد بررسی و مطالعه عمیق اجتماعی انجام شود. باید ریشه‌های این مسائل شناسایی شود و گروه‌های علمی، جامعه شناسان، روانشناسان، مردم شناسان، حقوق‌دان‌ها و حتی مسائل اقتصادی و اقتصاد‌دانان هم در این حوزه وارد شوند و به صورت ریشه‌ای آن را بررسی کنند.

در کاهش آسیب اثر اعتقادات از قانون هم موثر‌تر است

رئیس سازمان نظام روانشناسی در پاسخ به این سوال که گرایش به دین تا چه اندازه در کاهش آسیب‌های اجتماعی موثر است، گفت: اعتقادات، باورها و فرهنگ‌های هر جامعه نقش مهمی در کنترل آسیب‌های اجتماعی آن جامعه دارند. نقش این عوامل در جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی و روانی به قدری است که گاهی قانون هم تا این اندازه نمی‌تواند موثر باشد.


اللهیاری افزود: در دنیا اثبات شده که اعتقاد و باور به دین و دین‌داری در سلامت روان نقش بی‌بدیلی دارد و تحقیق شده آنهایی که به خدا و قیامت اعتقاد دارند و حضور یک نیروی ماورایی را در زندگی خود احساس می‌کنند، سلامت روان و امید بیشتری در زندگی دارند. در کنار این موارد هم این افراد افسردگی، اضطراب و استرس کمتری را تجربه می‌کنند و حتی با بحران‌ها هم می‌تواند بهتر مقابله می‌کنند.

دینداری عامل بسیار مهم در کنترل آسیب‌های اجتماعی

وی با تاکید بر اینکه اسلام می‌فرماید: عمل صالح بدون ایمان و اعتقادات قلبی مورد قبول نیست، اظهار کرد: باید به این نکته توجه کرد که عمل صالح باید متکی به باور و اعتقاد قلبی باشد و این امر نشان دهنده اهمیت باور و اعتقاد در دین اسلام است. اعتقادات و باورهایی که منشا الهی دارند عامل بسیار مهمی در کنترل آسیب‌های اجتماعی هستند و چون اعتقادات دینی خاستگاه الهی هستند، توانایی شناسایی آسیب‌ها را دارند و در به وجود نیامدن آنها بسیار موثر عمل می‌کنند.

جایگزین مناسب طرح گشت ارشاد

رئیس سازمان نظام روانشناسی با بیان اینکه ما در خصوص طرح گشت نامحسوس پلیس طرحی را داریم که می‌تواند جایگزین آن شود، گفت: سازمان نظام روانشناسی طرح پایش سلامت امنیت روانی-اجتماعی مردم را در برنامه دارد و نسبت آن را با عملکرد دستگاه‌ها و مدیران را استخراج می‌کند که می‌تواند جایگزین مناسبی برای بررسی علل آسیب‌ها و موارد آن باشد.

وی خاطرنشان کرد: باتوجه به این طرح درمی‌یابیم که آیا بین افزایش و یا کاهش آسیب اجتماعی و عملکرد دستگاه‎ها، نهادها و مدیران، ارتباطی وجود دارد یا خیر. قطعا این موضوع وجود دارد که یک مدیر و دستگاه عملکردش طوری باشد که افزایش استرس، فشار و افسردگی جامعه را در پی دارد و این امکان نیز وجود دارد که دستگاه و یا وزارتخانه‌ای هم سلامت روحی، معنوی و روانی افراد جامعه را افزایش دهد، لذا مشخص شدن این موارد به ما در شناسایی و کاهش آسیب‌های اجتماعی کمک می‎کند.


کد مطلب: 36913

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/36913/کاهش-آسیب-اثر-اعتقادات-قانون-هم-موثر-تر

میگنا
  https://www.migna.ir