جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ / ۱۳:۰۸
کد مطلب: 36928
۱

دلایل بروز طلاق عاطفی در بین زوج ها

دلایل بروز طلاق عاطفی در بین زوج ها
هیچ آمار دقیق از میزان وجود طلاق عاطفی در دست نیست ولی می توان به جرات گفت آمار طلاق عاطفی در کشور ما از طلاق قانونی بیشتر است. از یک سو زنانی قرار دارند که در این زندگی صاحب فرزند بوده و فاقد پشتوانه و حمایت مادی و معنوی هستند و امکان تامین معاش خود را ندارند بنابراین ناچارند با وضعیت موجود سازگاری کنند و به رغم بی مهری و بی توجهی شوهر به سقف مشترک زناشویی در کنار فرزندان تن دهند و از سوی دیگر مردانی هستند که استطاعت پرداخت مهریه را ندارند ، بنابراین تحمل شرایط موجود را ترجیح می دهند اما غافل از این که شاید هر یک برای پر کردن خلا های عاطفی خود، فرد دیگری را جایگزین کرده اند.
-
طلاق عاطفي معمولا از شكايت و گله‌گذاري زوج‌ها نسبت به هم شروع مي‌شود. انتظاراتي كه گفته مي‌شود ولي برآورده نمي‌شود درواقع نيازهاي 2طرف از يكديگر تامين نمي‌شود. به نيازها و خواسته‌هاي ديگري اهميت داده نمي‌شود طوري كه انگار زن و شوهر يكديگر را مي‌بينند ولي صداي هم را نمي‌شنوند و اين مرحله آغازين شروع طلاق عاطفي است.

در مرحله بعد نزاع زناشويي رخ مي‌دهد انتظاراتي كه قبلا به آرامي مطرح مي‌شد حالا با صداي بلند و داد و بيداد بيان مي‌شود و آرامش نسبي جاي خود را به خشم مي‌دهد؛ خشمي كه خود را به شكل‌هاي گوناگون نشان مي‌دهد. خشم دروني تبديل مي‌شود به صداي بلند، پرتاب كردن وسايل و برخورد فيزيكي‌ با توهين و تحقير.
پس از اين مرحله اختلاف‌ها بيشتر شده و ديوار سكوت مابين زن و شوهر قرار مي‌گيرد و اين به معناي نشنيده شدن و نديده گرفتن است يعني هر 2 در مقابل يكديگر ناتوان شده‌اند و هركس به دنياي دروني خود فرو مي‌رود و ديگر اهميتي به طرف مقابل نمي‌دهد كه كار به جايي مي‌رسد كه براي يكديگر تنها و تنها حكم يك هم‌خانه را بازي مي‌كنند و حتي جاي خواب خود را از يكديگر جدا مي‌كنند. طبق برخی مطالعات جامعه شناسی و روان شناسی بیشتر زوج های ایرانی در مرز طلاق عاطفی قرار دارند زیرا عوامل زیر به شدت گریبانگیر  ایرانیان شده است :
-
1- برخی مردم در تامین نیازهای اولیه با مشکل مالی مواجه اند، و بسیاری از بگومگوها و اختلافات خانواده ها از قرض و بدهکاریها ،فقر و نداری نشات می گیرد.

2- هشتاد(80) درصد مردم دارای الگوهای رفتاری اشتباه هستند ولی فکر میکنند درست رفتار میکنند، 18 درصد مردم بیماری جدی روانی دارند و تنها 2 درصد انسانها هنجارهای رفتاری درستی دارند. بنابراین تنها 2 درصد مردم رفتار درست با همسرشان را بلد هستند.
3- اکثر ازدواجها با عشق، علاقه و حتی آشنایی سطحی و متاسفانه بدون شناخت کافی طرفین از شخصیت و اخلاق همدیگر صورت می گیرند.

4- مردم ما اهل مطالعه، مشاوره و کلاسهای آموزشی نیستند تا بتوانند مشکلات رفتاریشان را حل کنند. یکی از دلایل عدم مطالعه مردم ما اینست که کلا اعتماد به نفس کاذب فرهنگی داریم و فکر میکنیم همه چیز را میدانیم.

5- بیشتر مردم تصور می کنند که خودشان خوش اخلاق هستند و مشکل زندگی آنها مربوط به بد اخلاقی و عیوب همسر آنهاست و خودشان بی تقصیر هستند.

6- اکثر زوجهای ایرانی خواسته یا نا خواسته نیازهای عاطفی ، روانی و جنسی همسرانشان را تامین نمی کنند.

7- نبود آموزش های کافی رفتاری، عاطفی و جنسی چه قبل و چه بعد از ازدواج به اختلافات بیشتر دامن می زند.

8- مردم کشورمان دومین مردم غمگین جهان هستند، بنابراین از زندگی لذت نمی برند پس فرقی ندارد با چه کسی ازدواج کنند.

9- مرغ همسایه غاز است. اکثر مردم فکر میکنند در ازدواج شان اشتباه کرده اند و سرشان کلاه رفته و همسر دیگران بهتر از همسر آنهاست، در حالیکه طبق آمار موثق فوق تنها 2 درصد مرغها غازند. بنابراین حسرت همسر دیگران را نخورید مطمئن باشید فرق زیادی بین آنها نیست. یعنی هیچوقت باطنزندگی خود را با ظاهر زندگی دیگران مقایسه نکنید.

10- تعداد زیاد دختران و پسران مجرد که به هر دلیلی هنوز ازدواج نکرده اند و بدلیل برخی کمبودها در جامعه با شیطنت های خود زندگی های زناشویی دیگران را تهدید می کنند. بنابراین زنان در برخورد با پسران و مردان در برخورد با دختران احتیاط کنند.

11- اختلافات عمیق فکری (نگرش اعتقادی مذهبی، سیاسی، قومیتی) و اتخاذ رفتارهای ناخوشایند طرفین تحت تاثیر این عوامل نیز مزید بر علت است.

12- دوستان صمیمی زوجها که همسری ندارند، ناخودآگاه و ناخواسته بخاطر اینکه دوست قدیمی خود را دوباره بدست آورند آنها را به اختلاف با همسر و طلاق تشویق میکنند. مخصوصا خانم ها خیلی مراقب این موضوع باشند.

13- طبق مطالعات روانشناسی راه خوشبختی در زندگی زناشویی داشتن همسری کامل نیست! بلکه تلاش شما برای تبدیل شدن خودتان به همسری کامل میتواند شما را به خوشبختی نزدیک کند. ولی 95 درصد زوجها عکس آن عمل می کنند.

14- طبق تحقیقات انسانها بدترین ویژگی های اخلاقی خود را فقط نزد خانواده و همسر خود بروز میدهند پس از خوشرویی،مهربانی ظاهری زنان و مردان غریبه و نامحرم ذوق زده نشوید، شخصیت واقعی او زیر یک سقف مشترک نمایان می شود.

اکثر زوجها به هر علتی ترجیح داده اند طلاق رسمی نگیرند ولی به دلایل فوق آنها از همسرانشان طلاق عاطفی گرفته اند. اکثر خیانتهایی که بگوش میرسد به خاطر طلاق عاطفی است. در طلاق عاطفی جسم فرد در خانه بوده ولی روحش جای دیگری است.

نتیجه گیری :
از مهم ترین راهکارها برای درمان مشکل طلاق عاطفی میان طرفین، مراجعه به مشاوره و طی کردن جلساتی برای معالجه فردی برای درمان روحی و روانی و جلساتی برای معالجه دو نفره با حضور طرفین برای ترمیم روابط بین آن ها است، راه حل دیگر پایین آوردن توقعاتی است که زوجین از یکدیگر دارند، آن ها باید به یکدیگر بفهمانند که در هر شرایطی خود فرد برای او مهم تر از توقعات طرفین است همین به طرف مقابل احساس آرامش و اطمینان می بخشد، در حالی که توقعات بالای زوجین از یکدیگر جدا می کند و باعث سو تفاهماتی غیر واقعی میان آن ها می شود باید اوضاع را به گونه ای تغییر دهید که دو طرف احساس کنند می توانند به یکدیگر تکیه کنند.
-
یک نصیحت خودمونی:
دوست عزیز احتمال اینکه خود شما از نظر رفتاری سالم باشی فقط 2 درصده، پس آنقدر همسرتو متهم نکن، مراقب زندگی زناشوییتون باشید ، بجای فکر کردن به طلاق به کلاسهای آموزشی و مشاوره برید، کتابهای روانشناسی و زناشویی را مطالعه کنید و با تمرین و تلاش سعی کنید با همسرتان وارد جرگه 2 درصدی انسانهایی که بلد هستند درست رفتارکنند، بشوید.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
تا حالا هيچ آدم قوى اى كه گذشته آسونى داشته باشه نديدم .