جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ / ۱۶:۵۵
کد مطلب: 36954
۱

شیطان مجازی، اعتیادی بدون دود

شیطان مجازی، اعتیادی بدون دود
رسانه های اجتماعی محبوب ترین بخش های فضای مجازی برای استفاده عموم هستند. از کودکان و نوجوانان گرفته تا مدارس، شرکت های دولتی،برندهای تجاری و غیره همه و همه سعی می کنند در رسانه های اجتماعی حضور پیدا کرده و ضمن تولید محتوا برای خود مخاطبان ثابتی دست و پا کنند.
اعتیاد مجازی، آفتی که تقریبا از سال 2011 به جان جامعه جهانی افتاده به گونه ای که براساس اطلاعات  مندرج  در سایت  تحقیقات جهانی wearesocial طبق آخرین آمارها ازمیان 3.419 میلیارد نفری که دسترسی به اینترنت دارند، 2.307 میلیارد نفر عضو شبکه های اجتماعی هستند و 1.968 میلیارد نفر دیگر نیز توسط موبایل به صورت عضویت در شبکه های اجتماعی از اینترنت استفاده می کنند .
 متاسفانه آمارها 2016 از افزایش جهانی 17 درصدی مصرف اینترنت و موبایل در شبکه های مجازی و رشد 10 درصدی عضویت در شبکه های اجتماعی نسبت به سال 2015 خبر می دهد، این در حالی است که تعداد کل جمعیت جهان 7.395 میلیارد نفر است و براین اساس بالغ بر نیمی از افراد در دنیا به اینترنت و عضویت در شبکه های اجتماعی روی آورده اند .
 
از سوی دیگر امسال  میران دسترسی به اینترنت در خاورمیانه 12 درصد، استفاده از شبکه های اجتماعی 14 درصد و عضویت در این شبکه ها توسط موبایل و استفاده مداوم از تلفن همراه به این منظور 21 درصد رشد کرده، موضوعی که هم اکنون با افزایش بیماری های  اعصاب و روان ، انزواطلبی جوانان ، افسردگی و اعتیاد کاذب، جهانیان را  با تهدیداتی جدی مواجه کرده، پیشرفت تکنولوژی که ابتدا در باغ سبز نشان می دهد و پس از مدتی افراد را معتاد می کند . 
 
 
باتلاقی دلچسب برای همگان
غلامرضا حاجتی متخصص اعصاب و روان و استاد دانشگاه علوم پزشکی ارتش جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه علائم مبتلایان به اعتیاد مجازی مشابه نشانه های معتادان به مواد مخدر است، افزود: تنها تفاوت این دو فقط  نبود دود در این عادت مداوم مجازی است، به گونه ای که فرد مبتلا در صورت دوری از آن دچار استرس پرخاشگری و بی قراری مکرر می شود .
 
وی گفت : اغلب مبتلایان به اعتیاد مجازی ساعات زیادی از شبانه روز را به واسطه موبایل و یا سیستم های خانگی ، وقف فضای مجازی می کنند و در این میان عضویت در گروه های اجتماعی غیر اخلاقی و حتی گروه های اشاعه دهنده خشونت و ناهنجاری های روانی بیش از پیش افراد را در مرداب چنین بیماری غرق می کند به گونه ای که در برخی موارد فرد باید چندین روز در بیمارستان بستری و تحت مراقبت های درمانی فشرده قرار گیرد تا به سلامت عصبی بازگردد. 
 
به گفته این متخصص اعصاب و روان : 90 درصد از  مبتلایان اعتیاد مجازی حاصل  افسردگی ، اختلافات خانوادگی ، محیط خانوادگی پر تنش، ناکامی ها و شکست های روحی، انزواطلبی، سرخوردگی های اجتماعی و تنهایی هستند.
مسن تر ها بیشتر از فضای مجازی استفاده کنند 
استفاده از فضای مجازی و عضویت در گروه های اجتماعی سالم در این فضا برای افراد مسن تر مفید است زیرا به واسطه آن حالت گوشه گیری ، زمینه های افسردگی در این افراد کمتر شده و آنها را اجتماعی تر می کند، موضوعی که می تواند با تقویت روابط اجتماعی سالمندان انهارا به جامعه و فضای شاد برگرداند ولی متاسفانه استفاده نادرست و بیش از حد از دنیای مجازی برای جوانان مشکلات جدی را به ارمغان آورده است.
 
فضای مجازی مغزتان را به سخره می کشد
علی فتحی آشتیانی، رئیس کارگروه روانشناسی شورای عالی انقلاب فرهنگی و استاد تمام روانشناسی در ادامه با بیان تاثیر تکان دهنده فضای مجازی در مغز افزود: مرکز فرماندهی بدن دارای سیستم و یا دستگاه دوپامین است که لذت و داده های خوشایند را ثبت و کنترل می کند، افرادی که حالا معتاد به فضای مجازی شده اند همگی در اوایل لحظه های لذت از این فضارا به دوپامین داده اند و با مداومت به این اقدام متاسفانه این وضعیت در نورون های مغزی به صورت کدهای دستوری ثبت و ضبط  می شوند و در این جا دیگر میل به استفاده از فضای مجازی و اشتیاق ورود به شبکه های اجتماعی و اینترنت به عنوان اعتیاد شکل می گیرد به گونه ای که دوز از آن به طور غیر ارادی به بروز رفتارهای پرخاشگرانه و غیره می انجامد.
 وی تصریح کرد: پس از ابتلا به اعتیاد مجازی، دوپامین مغز دیگر اختیاری از خود ندارد و تنها دسترسی فرد به اینترنت وی را آرام می کند ، موضوعی که نیازمند توجه بیشتر خانواده ها و جوانان نسبت به انتخاب الگوی زندگی شان است .
 
هم اکنون میزان اعتیاد به مواد مخدر در جهان رقمی نزدیک به 2 میلیارد است و کمپ های ترک به این منظور کم و بیش همه جا هستند اما حالا باوجود امار روبه رشد معتادان فضای مجازی به ویژه در کشورهای درحال توسعه بهتر نیست مسئولان نسبت به راه اندازی کمپ هایی برای ترک این نوع از اعتیاد چاره اندیشی کنند؟
 
گزارش از فرشته برزگری
 
 
 
مرجع : باشگاه خبرنگاران migna.ir
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
یک رابطه خوب زمانی است که کسی پذیرای گذشته، پشتیبان امروز و مشوق فردایتان باشد.