سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ / ۱۲:۰۳
کد مطلب: 36991
۱
لیتیوم - Lithium

مصرف لیتیوم "اختلال دوقطبی" را کاهش می‌دهد

مصرف لیتیوم "اختلال دوقطبی" را کاهش می‌دهد
به گزارش پایگاه خبری کتابخانه ملی پزشکی آمریکا، اختلال دو قطبی نوعی اختلال خلقی و یک بیماری روانی است و افراد مبتلا به این بیماری دچار تغییرات شدید خلق می‌شوند.

اختلال دو قطبی به صورت معمول در آخر دوره نوجوانی یا اوایل دوره بزرگسالی بروز پیدا می‌کند. بیماران مبتلا ممکن است ناگهان از اوج شادی و خوشحالی به اوج غم و اندوه فرو روند و ارتباطی بین خُلق بیمار و آنچه واقعاً در زندگی بیمار رخ می‌دهد، وجود ندارد.
بیماران دچار اختلال دو قطبی در خطر 15 برابری برای خودکشی و در خطر شش برابری مرگ ناشی از آسیب‌های تصادف قرار دارند.
بیمارانی که لیتیوم مصرف می‌کنند در مقایسه با افرادی که سایر داروهای اختلال دو قطبی را نظیر والپروات، الانزاپین و کواتیاپین مصرف می‌کنند در خطر کمتری برای خود آزاری و آسیب‌های غیر عمدی قرار دارند.
در واقع بیمارانی که دارویی به جز لیتیوم را مصرف می‌کنند، در خطر 40 درصدی برای آسیب زدن به خودشان قرار دارند.
برای مقایسه لیتیوم در مقابل داروهای جدید، اطلاعات پزشکی شش هزار و 700 بیمار مبتلا به اختلال دو قطبی و داروهای مصرفی آنان مورد بررسی قرار گرفت.
این پژوهش در مجله "JAMA Psychiatry" منتشر شده است.
-
-
میگنا/ دكتر نصيرزاده: لیتیوم یک ماده معدنی است که در برخی از مواد غذایی به طور طبیعی یافت می شود و در بدن انسان نیز به مقدار بسیار کمی وجود دارد. لیتیوم نقش های متعددی در بدن انسان ایفا می کند:
لیتیوم برای حفاظت مغز در برابر رادیکال های آزاد و مواد شیمیایی که حین واکنش های استرس زا در بدن تولید می شوند مورد نیاز است، برخی تحقیقات نشان می دهند مصرف مکمل های طبیعی(FOOD BASED SUPPLEMENT) لیتیوم در افراد مبتلا به آلزایمر و برخی دیگر از بیماری های روانی مانند اسکیزوفرنی، اختلال دو قطبی اثرات مثبتی به همراه دارد.

لیتیوم برای عملکرد بعضی از سلول های مغز که نقش در واکنش های روانی ایفا می کنند نیاز است و باعث بهبود عملکرد مغز می گردد. همچنین تصور می شود لیتیوم کمک به انتقال سروتونین در سیستم عصبی می کند. هنوز به طور دقیق نقش و عملکرد لیتیوم در بدن مشخص نمی باشد، از اینرو محققین پزشکی این ماده معدنی را جز مواد ضروری برای بدن انسان معرفی نکرده اند.

منابع لیتیوم: خردل، گیاه دریایی کلپ، انواع ماهی به ویژه ماهی ساردین، ذرت آبی و برخی صیفیجات از منابع غذایی حاوی لیتیوم می باشند. مکمل های غذایی لیتیوم نیز توسط لابراتوارهای مختلف تولید و عرضه می شوند، قابل ذکر است مکمل های لیتیوم حتما باید با تجویز و نظر پزشک مصرف شوند.

موارد استفاده از مکمل های لیتیوم:
لیتیوم گاها برای کمک به مبتلایان به اختلال دوقطبی، افسردگی و سایر بیماری های روانی توسط پزشکان تجویز می شود. در بعضی از کشورها لیتیوم جز دسته داروهای ضد جنون قرار دارد و ظاهرا مصرف آن باعث کاهش فعالیت های عصبی غیر طبیعی در مغز می شود، پزشکان تصور می کنند اثر ضد جنون لیتیوم به دلیل این است که این ماده باعث تثبیت غشای سلول های عصبی در مغز می شود، غشای سلولی کمک به جذب و حمل انتقال دهنده های عصبی می کند، انتقال دهنده های عصبی مواد شیمیایی هستند که وسیله ارتباط بین سلول های عصبی در مغر می باشند، اگر غشای سلولی با ثبات نباشد انتقال دهنده های عصبی ممکن است با سرعت بیشتر و یا کمتر از حالت طبیعی آزاد شوند (به گفته دکتر کاترین برانلو روانپزشک و متخصص عصب شناسی در دانشگاه پزشکی کلمپوس اوهایو Dr. Katherine Browlowe).
درمان با لیتیوم برای بیماری های روانی به عنوان درمانی طولانی مدت توسط پزشکان تجویز می شود و بعد از آنکه از علائم بیماری کاسته شد نباید مصرف آن قطع گردد. خاصیت ضد جنون لیتیوم برای اولین بار در سال 1949 توسط یک روانپزشک جوان استرالیایی بنام جان کد (John Code) کشف گردید.

میزان مصرف: میزان مصرف باید توسط پزشک متخصص تعیین شود.
مرجع : ايسنا migna.ir
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
انسانهاي شاد دنياي درونشان را ميسازند، انسانهاي غمگين دنياي بيرونشان را سرزنش ميكنند.