کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مشغله ذهنی بیشتر، ذهن سالم تر

خبرگزاری ایرنا migna.ir , 30 ارديبهشت 1395 ساعت 10:12

مطالعات اخیر نشان می دهد مشغله ذهنی برای مغز مفید است و علاوه بر افزایش حافظه و استدلال منطقی، عملکرد شناختی مغز را افزایش می دهد.


به گزارش ساینس، اکثر افراد از اینکه مشغله ذهنی دارند و مجبورند به صورت فشرده به تمام موارد رسیدگی کنند، ناراضی هستند. ولی مطالعات محققان دانشگاه تگزاس نشان می دهد عملکرد شناختی و قابلیت های مغز افرادیکه برنامه فشرده ای دارند، بیشتر است و برنامه فشرده روزانه یکی از فاکتورهای سلامت مغز است.

در این مطالعه به مشغله ذهنی مفید اشاره شده است و اکیدا توصیه می شود که مشغله توام با استرس و تنش روحی، اثرات مخربی بر حافظه و عملکرد مغز دارد. محققان توصیه می کنند که با برنامه ریزی دقیق می توان چند کار را به طور همزمان مدیریت کرد.

مشغله های مثبت شامل پرداختن به امور الهام بخش و مفیدی است که با انگیزه انجام می شود و برای بدن و مغز مفید است. زندگی سالم و پرمشغله علاوه بر اینکه فرصت رشد و یادگیری را فراهم کرده و به افزایش حافظه کمک می کند، منجر به ایجاد ارتباطات عصبی جدید در مغز می شود.

در ادامه این مطالعه آمده است که شیوه زندگی پرمشغله سبب افزایش سرعت پردازش مغز، بهبود حافظه و استدلال منطقی و افزایش دامنه واژگان می شود. محققان به افراد و به ویژه افراد میانسال و سالمند توصیه می کنند که برای داشتن ذهن قوی، همواره فعال بمانند و به انجام فعالیت هایی بپردازند که سبب نرمش ذهن می شود. یکی دیگر از مزیت های فعالیت ذهنی، پیشگیری از افسردگی است.

نتایج این تحقیقات در نشریه Frontiers in Aging Neuroscience منتشر شده است.


کد مطلب: 37019

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/37019/مشغله-ذهنی-بیشتر-ذهن-سالم-تر

میگنا
  https://www.migna.ir