پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۱ خرداد ۱۳۹۵ / ۱۳:۵۳
کد مطلب: 37039
۱

هنگام خواب چه اتفاقاتی برای بدن می افتد؟!

هنگام خواب چه اتفاقاتی برای بدن می افتد؟!
هر انسانی در پایان عمر ممکن است ۴۰ سال را به خواب گذرانده باشد اما تنها چند نمونه از آن ها را به یاد خواهد آورد. بدن شما هر شب هنگام خواب در حال انجام فعالیت و بازسازی است تا بتواند شما را سالم نگه دارد. در اینجا چند نمونه از اتفاقاتی که برای بدن هنگامی که به خواب می روید و ذهن هوشیارتان را برای چند ساعت خاموش می کنید می افتد را آورده ام.
-
ماهیچه ها از کار می افتند
وقتی به خواب رم (حرکات سریع چشمی) ، که عمیقترین قسمت خواب است می روید ماهیچه های بدن کاملا از کار می افتند و موقتا حرکت برای بدن غیرممکن است. نوعی اختلال خواب وجود دارد که در آن کارافتادگی ماهیچه ها حتی چندین ثانیه یا دقیقه پس از بیدار شدن نیز باقی می ماند. این حالت معمولا برای کسانی که دچار نارکولپسی یا حمله خواب هستند اتفاق می افتد.
چشم ها با سرعت زیاد حرکت می کنند
هدف تمام مراحل خواب سالم نگه داشتن مغز و بدن است. چرخه خواب دارای ۵ مرحله است که هر مرحله از مرحله قبلی عمیق تر است. وقتی این ۵ مرحله تمام شود دوباره چرخه تکرار می شود. آخرین مرحله، مرحله رم (حرکات سریع چشمی) فعالترین مرمحله است که ۶۰ الی ۹۰ دقیقه پس از خوابیدن شروع می شود. در این مرحله چشم ها با سرعت بسیار بالایی حرکت می کنند و شما متوجه آن نمی شوید چون ذهن بر روی رویاها متمرکز شده است.
-
هورمون رشد آزاد می شود

اتفاقاتی که هنگام خواب برای بدن می افتد
هورمون HGH معروف به هورمون رشد مسئول احیاء ماهیچه ها، استخوان ها و بافت های بدن است. این هورمون هنگام خواب در تمام بدن تولید می شود و مسئول درمان زخم ها و ایجاد سلول های جدید است.
-
حلق باریک می شود
 
ماهیچه هایی که حلق را هنگام بیداری باز نگه می دارند در خواب ریلکس می شوند و اندازه گلو باریک می شود. این می تواند یکی از دلایل خروپف باشد. البته خروپف دلایل دیگری هم دارد مثلا انسداد بینی که باعث می شود صداهای آزار دهنده ای هنگام خواب ایجاد شود.
-
دندان ها را به هم می سائید

اتفاقاتی که هنگام خواب برای بدن می افتد

به این اتفاق دندان قروچه نیز می گویند و برای همه اتفاق نمی افتد. کسانی که این مشکل را دارند پس از بیدار شدن در فک به دلیل فشار زیادی که به دندان ها وارد کرده اند درد احساس می کنند. این فرآیند یا منشاء مورفولوژیکی دارد که در اثر تراز نبودن فک ایجاد می شود. یا منشاء روانشناسی دارد که تنش ها و استرس های طول روز را این گونه تخلیه می کند.
-
ذهن اطلاعات انباشته را آزاد می کند و از آن ها داستان می سازد

اتفاقاتی که هنگام خواب برای بدن می افتد
نحوه تشکیل رویاها هنوز هم در میان دانشمندان یک معماست. اما امروزه می دانیم که رویاهای ما بر اساس خاطرات روزانه و اصل ناخودآگاه ایجاد می شوند. بنابراین تجربیات اخیر ما با اطلاعاتی که سالهاست ذخیره کرده ایم (خاطرات، آسیب ها، عواطف و احساسات) ترکیب می شوند تا رویاهای مرموز و گاهی اوقات پوچ را بسازند. هنوز هم نمی توان گفت که چرا ذهن ما شب ها به مکان های خاصی سفر می کند و رنگ ها، صداها، مناظر و انسان های خاصی را انتخاب می کند. علیرغم پیشرفت علم رویاها هنوز هم یک معمای حل نشدنی باقی مانده اند.
-
شنیدن انفجارهای ناگهانی در ذهن

اتفاقاتی که هنگام خواب برای بدن می افتد
سندروم انفجار سر اختلالی کمیاب است اما اتفاق می افتد. حتی ممکن است برای شما هم انفاق بیفتد و صدای انفجاری بلند شما را از خواب بیدار کند در حالی که در واقعیت هیچ صدایی رخ نداده است و شما را به ترس و اضطراب بیندازد. کسانی که این مشکل را دارند هیچ دردی در سر احساس نمی کنند فقط صدای بلند انفجار یا صدایی شبیه شلیک گلوله داخل سرشان می شنوند. این سندروم هیچ آسیب جسمی به فرد نمی رساند اما او را دچار مشکلات روانی می کند.
-
مغز خودش را بازسازی می کند
اتفاقاتی که هنگام خواب برای بدن می افتد
محققان دانشگاه روچستر دریافته اند که مغز هنگام خواب زائده هایی که در طول روز ساخته شده اند را بیرون می ریزد. این مکانیسم سیستم گلیمفاتیک نام دارد و اطلاعات بلااستفاده را دور می ریزد تا بتواند چیزهایی را که حیاتی می داند انباشته سازد و ارتباطشان را تجدید کند.
 
 
مرجع : وب‌سایت بدونیم/ برترين ها
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
برای کشتی های ساکن، موج های دریا تصمیم می گیرند!