کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تست سریع تشخيص "ایست قلبی" بدون حضور اورژانس!

باشگاه خبرنگاران migna.ir , 5 خرداد 1395 ساعت 9:29

ایست قلبی به معنای از دست دادن ناگهانی عملکرد قلبی است که حتی ممکن است در فردی رخ دهد که پیش از آن تشخیص بیماری قلبی برای وی مطرح نبوده است. زمان و طریقه‌ی مرگ غیرمترقبه است. بلافاصله یا در زمان بسیار کوتاهی پس از شروع نشانه‌ها رخ می‌دهد.
گاهی اشتباهاً از عبارت «حمله‌ی قلبی» به جای «ایست قلبی» استفاده می‌شود در حالی‌که این دو از هم متفاوت هستند. حمله‌ی قلبی در اثر عدم‌خون‌رسانی به عضلات قلبی و مرگ عضلات قلبی رخ می‌دهد و لزوماً منجر به مرگ نمی‌شود، در حالی‌که ایست قلبی علت دیگری دارد.
ایست قلبی بر اثر اختلال عملکرد سیستم الکتریکی قلب ایجاد می‌شود. مرگ ناشی از توقف ناگهانی عملکرد صحیح قلب است. علت این مشکل، ریتم غیر طبیعی یا نامنظم قلب است که آریتمی نامیده می‌شود.


یک تست علمی با حساسیت بالا به افراد کمک می کند که ایست قلبی ناگهانی اطرافیانشان را در صورت حضور نداشتن اورژانس تشخیص دهند.
سالانه عده زیادی بر اثر بیماری های قلبی عروقی جان خود را از دست می دهند و معمولا فشار خون، چربی، چاقی، عدم تحرک، سابقه خانوادگی، استعمال دخانیات، سبک زندگی نامتناسب و نداشتن برنامه غذایی سالم و مغذی از مهم‌ترین عوامل حمله و ایست قلبی است.
-
اولین قدم برای شناسایی ایست قلبی پرسیدن پرسشی عملی از فرد است.

می‌توانید از او بخواهید که لبخند یا چشمک بزند یا حتی زبانش را از دهانش بیرون آورد. اگر فرد نتوانست این قبیل از کارها را انجام دهد، ممکن است دچار ایست قلبی شده باشد.

در مرحله دوم از فرد بخواهید یک جمله را به طور کامل بگوید، در این حالت اگر جمله ای از دهان او خارج نشد احتمال اینکه فرد دچار ایست قلبی شده باشد، بیشتر است.

در مرحله آخر از او بخواهید هر دو دست به خصوص دست چپ خود را بالا بیاورد
، اگر نتوانست این کار را نیز انجام دهد متاسفانه به احتمال بسیار زیاد دچار ایست قلبی شده است. البته در این شرایط تماس گرفتن با اورژانس اولین و مهم‌ترین اقدام است و نظر قطعی و نهایی را پزشک اعلام می‌کند.
-
منبع: Medical Forum


کد مطلب: 37095

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/37095/تست-سریع-تشخيص-ایست-قلبی-بدون-حضور-اورژانس

میگنا
  https://www.migna.ir