جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۵ / ۱۵:۳۸
کد مطلب: 37102
۰

عوارض حاد مسمومیت الکل از نظر يك متخصص سم شناسی بالینی

عوارض حاد مسمومیت الکل از نظر يك متخصص سم شناسی بالینی

حسین حسنیان مقدم، روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا، جوانان 20 تا 30 را بیشترین مصرف کنندگان الکل عنوان کرد؛ ضمن اینکه در میان مراجعه کنندگان ناشی از مسمومیت با این ماده به اورژانس های بیمارستانی در برخی موارد کودکان 10 تا 12 ساله نیز مشاهده می شوند.

** مسمومیت با الکل در آخر هفته بیشتر است
این متخصص سم شناسی بالینی هر چند اظهار کرد که هر شب بیمارستان لقمان مراجعه کننده به علت مسمومیت با الکل دارد اما در عین حال افزود:شمار مراجعه کنندگان بر اثر مسمومیت با الکل در روزهای تعطیل و نیز آخر هفته( پنجشنبه و جمعه) افزایش می‌یابد.
به گزارش ایرنا، بیمارستان لقمان تهران از بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شهیده بهشتی است و قطب درمان مسمومیت در تهران به شمار می آید.

** اپیدمی مسمومیت با الکل، تکرار می‌شود
عضو هیات علمی مرکز آموزشی درمانی بیمارستان لقمان گفت: به دلیل تهیه مشروبات الکلی در شرایط ناسالم ،هر چند وقت یک بار با یک اپیدمی‌(همه گیری) مسمومیت ناشی از الکل سمی مواجه می‌شویم که افراد زیادی با علائمی مشابه در یک مقطع زمانی مراجعه می‌کنند.
حسنیان در توضیح اظهاراتش افزود: بسیاری از الکل‌ها به صورت غیر حرفه‌ای تهیه می‌شود و الکل در بیشتر موارد، دست ساز است و عمدتا نیز این نوع مشروبات الکلی با مواد دیگر نظیر ترامادول یا برخی داورهای دیگر مخلوط می شوند که توسط جوانان در گروه‌های دست جمعی مصرف می‌شوند که مواردی از مسمومیت را نیز به همراه دارد.

**عوارض حاد مسمومیت الکل
این فوق تخصص سم شناسی با اشاره به اینکه عوارض ناشی از مصرف الکل شامل عوارض حاد و مزمن است،ادامه داد: مراجعه کنندگان به بیمارستان ها در مراکز اورژانس به دلیل مصرف الکل با عوارض حاد مراجعه می‌کنند.
این سم شناس با تاکید بر تاثیر مصرف الکل روی سیستم اعصاب مرکزی، گفت: مصرف این ماده روی تصمیم گیری فرد، تاثیر منفی می گذارد؛ همچنین هر چه میزان مصرف الکل بالا می‌رود زمان واکنش به محرک های خارجی پایین می‌آید و دقیقا این اتفاق در حوادث رانندگی نیز رخ می‌دهد.
حسنیان خاطر نشان کرد: وقوع حوادث رانندگی در حال مستی و افزایش پرونده‌های قضائی مربوطه، تائید کننده مصرف الکل است که می‌تواند تاثیرات خطرناکی همراه داشته باشد، بنابراین افزایش مصرف الکل باید در بعد جامعه شناسی هم مورد بررسی قرار گیرد.
وی یاد آور شد: نیروی انتظامی از چند سال پیش تاکنون از رانندگانی که دارای رفتارهای مخاطره آمیز در رانندگی باشند آزمایش های الکل و مواد مخدر می‌گیرد.
به گفته این سم شناس بالینی، تحریک دستگاه گوارش، خونریزی، مشکلات کبد، واریس های کبدی و درگیر شدن قلب و ریه از عوارض مصرف الکل محسوب می‌شود.
وی در خصوص علائم مصرف الکل نیز تصریح کرد:کسی که الکل مصرف کرده باشد وقتی تنفس می‌کند بوی الکل از دهانش استشمام می‌شود،کاهش سطح هوشیاری، زیاد صحبت کردن و اختلال در حرکت کردن از علائم مصرف الکل است.

**مرگ با الکل
متخصص سم شناسی بالینی تاکید کرد: هر چه میزان مصرف الکل بالاتر برود سطح هوشیاری فرد کاهش می‌یابد و فرد حرارت بدن خود را از دست می‌دهد، سیستم اعصاب مرکزی از کار می‌افتد و فرد به دنبال استفراغ و خونریزی معده و وارد شدن مواد مستفرغه به ریه ، جان خود را از دست می دهد.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در خصوص اقدامات اولیه برای فردی که دچار مسمومیت با الکل شده است نیز توضیحاتی داد مبنی براینکه جلوگیری از خفگی و دادن تنفس و خارج کردن تدریجی الکل از طریق تنفس از جمله این اقدامات است.
این متخصص درمان مسمومیت در عین حال به نکته ای اشاره کرد و آن اینکه مصرف مشروبات الکلی در ایران در مقایسه با دنیا و همین طور کشورهای منطقه پایین‌تر است اما سوء مصرف مواد مخدر و همین طور الکل است که ما را با مشکل مواجه می‌کند و شمار مسمومیت در این بخش را بالا می‌برد.
به گفته حسنیان در خصوص مصرف الکل بهترین ارزیابی این است که خودمان را با خودمان مقایسه کنیم؛ به عنوان نمونه مصرف این گونه مواد را در سال های مختلف در کشور بررسی کنیم.
به گزارش ایرنا ، دکتر علیرضا نوروزی، روانپزشک و رئیس اداره مبارزه با اعتیاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پیش تر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفته بود: آمار دقیقی از میزان مصرف این ماده نداریم اما میزان مصرف الکل در کشور ما از متوسط جهانی خیلی پایین‌تر و در حد سایر کشورهای اسلامی منطقه است.
نوروزی اظهار کرد: 94درصد ایرانیان بزرگسال از نظر مصرف الکل کاملا پاک هستند و حدود 6 درصد تجربه یکبار مصرف این ماده را داشته‌اند و قرار است برای درمان این افراد 140مرکز درمان سرپایی در سال 95 تاسیس شود.
به گفته نوروزی بر اساس آمار مطالعه پیمایش سلامت روان در ایران که در سالهای 89 و 90 در وزارت بهداشت انجام شد، 6.3 درصد جمعیت در سال 89 حداقل یکبار یا بیشتر الکل مصرف کرده‌اند که این مقدار در مقایسه با کشورهای دنیا پایین و مشابه کشورهای دیگر منطقه مدیترانه شرقی است.مجموع افرادی که میزان مصرف الکل آنان در حد سوء مصرف است و در واقع افرادی که دچار وابستگی و اختلال ناشی از مصرف الکل شده‌اند در جمعیت 15 تا 24 کشور، 9 دهم درصد است.

 

مرجع : ايرنا migna.ir
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
کسانی که شما را دوست دارند حتی اگر هزار دلیل برای رفتن وجود داشته باشد هرگز رهایتان نخواهند کرد، آنها یک دلیل برای ماندن خواهند یافت.