کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مشاوره را جدی نگیرید بازار رمال ها داغ تر می شود

تنها سازمان نظام روانشناسی صلاحیت صدور مجوز مراکز مشاوره را دارد و نه سازمان بهزیستی و وزارت ورزش و جوانان

7 خرداد 1395 ساعت 20:24

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور گفت: تنها این سازمان دارای صلاحیت در حوزه اعطای مجوز مراکز مشاوره است و سازمان بهزیستی و وزارت ورزش و جوانان که پیش از این مجوزهای مراکز مشاوره را صادر می کردند، از این پس در این زمینه نه تنها مسئولیتی ندارند بلکه در صورت تخلف از قانون، اعطاکنندگان مجوز مراکز مشاوره در این دستگاه ها با مجازات هایی همچون انفصال از خدمات دولتی روبرو می شوند.


رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور گفت: اگر نظام سلامت اهمیت مشاوره و روان شناسی برای تک تک اعضای جامعه را جدی نگیرد و اعتبار مورد نیاز در این زمینه را اختصاص ندهد، باید منتظر بود که بازار رمال ها، انرژی درمانی و عرفان های کاذب داغ تر شود.
به گزارش ایرنا، عباسعلی اللهیاری چهارشنبه در همایش کاربردهای روانشناسی اجتماعی با موضوع آسیب های اجتماعی در شیراز افزود:اگر نگران هستیم که سلامت روانی، اجتماعی و معنوی مردم در معرض تهدید است، نظام روان شناسی و مشاوره کشور قادر است راه علمی، اصولی و ارزشی برای حل این مسائل بیابد و در صورتی که این موضوع مورد توجه قرار نگیرد، مردم شاید دنبال راه های دیگری بروند.
وی با اشاره به بی توجهی به موضوع مشاوره در چتر حمایتی بیمه ها و روند توزیع اعتبارت حوزه سلامت گفت: امروز برخی در کشور می گویند که موضوع سلامت، تنها امراض و بیماری ها را در بر می گیرد و حال آن که منظور از سلامت روان، تنها بیماری روانی نیست و این بیماری، بخش کوچکی از موضوع سلامت روان را تشکیل می دهد و بخش عمده این حوزه، مبحث پیشگیری است.
رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور گفت: در حالی که با نگاه علمی باید 80 درصد بودجه و ظرفیت بخش سلامت کشور به سلامت روانی، اجتماعی و معنوی اختصاص یابد، امروز تنها سه درصد این بودجه به این موضوع اختصاص یافته است و آن هم برای تخت های بیمارستانی پیش بینی شده است.
اللهیاری افزود: با توجه به نقش کلیدی نیروی انسانی در توسعه پایدار، پرداختن به موضوع سلامت اولویت همه کشورهای جهان است و این موضوع ابعاد جسمانی، روان شناختی، اجتماعی و معنوی را در بر می گیرد.
وی اظهار کرد: در کشورهای توسعه یافته جهان، 15 تا 20 درصد ماموریت های تامین سلامت شهروندان به حوزه سلامت جسمانی تعلق دارد و حدود 80 درصد ماموریت ها با دستور کار تامین سلامت روانی، اجتماعی و معنوی است.
رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور گفت: به دنبال نگاه غلط ، منسوخ و به ارث رسیده از دوران گذشته، موضوع سلامت در ایران به منزله سلامت جسمانی تعریف شده و متولی آن وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شناخته شده است و متاثر از این نگاه، بودجه های حوزه سلامت به شکل نادرستی در کشور توزیع می شود.
وی افزود: بودجه نظام سلامت کشور در سال 94 افزون بر 80 هزار میلیارد ریال بود که در سال 95، این رقم به 100 هزار میلیارد ریال افزایش یافته است و با نگاه علمی، باید 80 درصد این بودجه در حوزه تامین سلامت روانی، اجتماعی و معنوی جامعه هزینه شود.
اللهیاری با بیان این که تهدیدهایی در حوزه سلامت، کشور را در معرض آسیب قرار داده است گفت: حتی سلامت جسمانی که این همه پول برای آن هزینه کرده ایم، امروز در معرض تهدید جدی است.
وی ادامه داد: اگر نظام سلامت برای یک طرح کشوری بزرگ مانند پزشک خانواده هزینه زیادی انجام داد و شاهد عقب گرد در این زمینه است، باید بپذیرد که این طرح نادرست است.
رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور افزود: با توجه به گسترش اختلالات روانی در جامعه و روند طلاق، خشونت، پرخاشگری و اعتیاد شاهد روندی نگران کننده در جامعه هستیم که در سلامت معنوی جامعه نیز تاثیر منفی برجای می گذارد.

وی بیان کرد: تامین سلامت روانی جامعه حوزه هایی همچون افکار، عواطف و رفتار شهروندان را در بر می گیرد و باید به وضعیتی برسیم که هر شهروند ایرانی یک مشاور خانوادگی نیز در کنار خود داشته باشد.
اللهیاری اظهار کرد: مسئولیت پذیری، مشارکت و پختگی اجتماعی، تفهیم و تفاهم اجتماعی، احساس سرزندگی و ایجاد سرمایه اجتماعی نیز از جلوه های تلاش های حوزه سلامت اجتماعی است که هیچ یک به کمک دارو محقق نمی شود.
رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور ادامه داد: مشکلات در حوزه سلامت معنوی نیز ریشه در کمبودهای افراد دارد و تنها یک روان شناس و روحانی متخلق به عرفان می تواند این خلاء را پر کند.
اللهیاری ادامه داد: با توجه به نگاه مثبت مسئولان ارشد نظام، دولت و مجلس شورای اسلامی به اهمیت مقوله روانشناسی و مشاوره چشم انداز مثبتی برای تغییر نگاه های گذشته به حوزه سلامت روانی، اجتماعی و معنوی دیده می شود.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور گفت: هم اینک و بر اساس مقررات جاری کشور، تنها این سازمان دارای صلاحیت در حوزه اعطای مجوز مراکز مشاوره است و سازمان بهزیستی و وزارت ورزش و جوانان که پیش از این مجوزهای مراکز مشاوره را صادر می کردند، از این پس در این زمینه نه تنها مسئولیتی ندارند بلکه در صورت تخلف از قانون، اعطاکنندگان مجوز مراکز مشاوره در این دستگاه ها با مجازات هایی همچون انفصال از خدمات دولتی روبرو می شوند.

این همایش علمی آموزشی که با حضور اعضای سازمان نظام روانشناسی و مشاوره استان فارس و جمعی از استادان دانشگاه در حال برگزاری است، بعدازظهر چهارشنبه به کار خود پایان می دهد.

 

 


کد مطلب: 37118

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/37118/تنها-سازمان-نظام-روانشناسی-صلاحیت-صدور-مجوز-مراکز-مشاوره-نه-بهزیستی-وزارت-ورزش-جوانان

میگنا
  https://www.migna.ir