آغاز پویش (کمپین) ملی "قلیانها را گلـــدان کنیم"+عکس
-
با نزدیک شدن به سالروز روز جهانی دخانیات که 31 ماه می مصادف با 10 خرداد و هفته ملی (4 الی 10 خرداد) است، برخی کاربران فضای مجازی و هنرمندان با تشکیل کمپین ها و هشتگ هایی از افراد مصرف کننده خواستند که استعمال هر گونه مواد دخانی را ترک کنند. این در حالی است که سلامت حق همه مردم است و با پیوستن به کمپین "قلیان ها را گلدان کنیم" و "نه به سیگار و قلیان" در ارتقاء سلامت جامعه تلاش موثری داشته باشیم.
پویش ملی « قلیانها را گلدان کنیم» با حضور چهرههای مطرح و مورد وثوق جوانان در عرصههای مختلف آغاز به کار کرد.
این پویش (کمپین) که توسط دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت و با همکاری مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت و دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات طراحی شده، با استقبال گسترده پزشکان، هنرمندان سینما و موسیقی، ورزشکاران و مردم روبرو شده و این همراهی از سوی چهرههای مطرح به شکل تحسین برانگیزی مضاعف شده است.
در میان سینماگران، چهرههای نامداری همچون فاطمه گودرزی، بهاره رهنما، محمود پاک نیت، سعید پیردوست، محمد متوسلانی، رسول نجفیان، اصغر همت، رضا بنفشه خواه، فلور نظری، پویا امینی، نیما کرمی، سپند امیرسلیمانی، فرحناز منافی ظاهر و ... تاکنون از این پویش ملی حمایت کردهاند.
در میان اهالی موسیقی هم نامهای مطرحی همچون حمید حامی، بابک جهانبخش، محمد معتمدی، کامران رسولزاده، ستار اورکی، مونا برزویی، روزبه نعمت اللهی، سعید مدرس، سپهر شاکری، مهرداد نصرتی و محسن رجبپور نیز دیده میشوند.
تعداد زیادی از بازیکنان تیم استقلال تهران نیز در این پویش ملی حضور دارند؛ چهرههای محبوبی همچون وحید طالبلو، امین حاج محمدی، میثم مجیدی، محمدرضا خرسند، بهنام برزای، مهدی مومنی، علیرضا رمضانی، امید نورافکن و میلاد شعبانلو در این لیست حضور دارند.
همچنین دکتر بابک زمانی ( نورولوژیست و رییس انجمن سکته مغزی ایران)، دکتر ایرج فاضل (رییس جامعه جراحان)، دکتر بهروز برومند (استاد نفرولوژی و عضو پیوسته فرهنگستان علوم پزشکی) و همچنین محمدرضا طالقانی ( رییس اسبق فدراسیون کشتی) نیز از این پویش ملی حمایت کردهاند.
بنابر اعلام روابط عمومی معاونت بهداشت وزارت بهداشت، پویش ملی «قلیانها را گلدان کنیم» در شرایطی مطرح شده که استعمال دخانیات میان جوانان به یک اپیدمی تبدیل شده و حتی بعضا در رسانهها از استعمال قلیان توسط مطرحترین ورزشکاران کشور نوشته میشود. قلیان کشیدن میان جوانان، نوجوانان و زنان نیز بر همین اساس، هر روز بیش از روز پیش گسترده میشود.
در این شرایط است که پیوستن چهرههای مطرح و مرجع عرصههای مختلف، میتواند مضرات بسیار زیاد کشیدن قلیان را به سطح عمومی بکشاند و توجه خانوادهها را نیز به این موضوع مهم مرتبط با سلامتی فرزندانشان جلب کند.
بنا به برآوردهای علمی انجام شده توسط وزارت بهداشت، ضررهای ناشی از استعمال قلیان بسیار بیشتر از مصرف سیگار است و نکته جالب اینکه خیلی از علاقهمندان به قلیان، سیگاری هم نیستند. تحقیقات نشان میدهد میزان مواجهه با دود در هر وعده مصرف قلیان معادل استعمال 100-80 نخ سیگار بوده و آلودگی تنباکوهای معطر به ترکیبات سرطانزای قطعی همچون بنزن، فلزات سنگین و نگران کنندهتر، آلودگی تنباکوها حین آماده ازی به برخی از مواد روانگردان این دغدغه را دو چندان ساخته است.
با این اوصاف و در آستانه روز 31 می (10 خرداد) روز جهانی بدون دخانیات و در طول هفته ملی بدون دخانیات، قلیانها، گلدان میشوند؛ تُنگشان پرآب میشود اما برای عطرآفرینی گلها نه عطر سرطانزای بنزن.
-
-
وسوسه بدنبال نشانه (Cue indued craving) واژه ای رایج و مورد وثوق در بین متخصصین عصب شناسی اعتیاد و روانپزشکان می باشد.
این اصطلاح به معنی شروع به مصرف مجدد یا افزایش مصرف در فرد مصرف کننده فعلی یا قبلی در اثر مواجهه با یک نشانه از مصرف می باشد.
طبق این اصل هر عامل و نشانه ای که سبب شود تا فرد را به یاد ماده مصرفی بیاندازد ، می تواندبرای فرد به شدت وسوسه انگیز باشد.
این نشانه میتوان یک مکان ، یک شخص و یک وسیله یا قسمتی از ابزار مصرف باشد.
برای مثال فرد با دیدن شخصی که قبلا با او مصرف میکرده و یا حتی با دیدن یک پوستر ضد اعتیاد که در آن صحنه ای از مصرف (حتی با نگرش منفی) دیده شده ، وسوسه به مصرف القا میشود.
به این سبب در پوسترها و تولیدات آموزشی ، توصیه میشود تا از کلمات و تصاویری که نشانه ای از مصرف را در بر دارد ، اجتناب شود.
در یک مورد افراد مراجعه کننده به یک مرکز تحقیقاتی دانشگاهی پیشگیری و درمان اعتیاد ، عنوان کردند که پوسترهای تبلیغاتی ضد اعتیاد برای آنان به شدت جالب ! و البته وسوسه انگیز بوده است.
شرکتهای تولید کننده مواد دخانی نیز سالهاست که از این تاثیر با خبر بوده و با بکار بردن ترفندهایی مانند به استفاده از برند خود در بسته های اقلام خوش نام که نمونه های آن هم اکنون در کشورمان به صورت خمیر دندان ، عطر و چای و خودکار و قهوه ..... موجود است.و نیز استفاده از ابزاری مانند پاکت مواد دخانی در اقلام دخانی مانند جلد تلفن همراه و شکلات و آدامس در بسته های شبیه سیگاراز این قبلیند.
این اقلام علاوه بر تابو زدایی از این وسایل، نوعی نشانه(Cue)برای افزایش مصرف و یا مصرف مجدد را سبب میشوند.
مستندات نشان میدهد که مشاهده وسایل مصرف دخانیات و نیز محل های قبلی سیگار کشی و نیز ابزاز فرعی مصرف مثل فندک، کبریت ، ذغال ، شلنگ و حتی صدای قل قل قلیان نیر به عنوان نشانه سبب القائ وسوسه میشود.
بنابراین شایسته است در تبلیغات ضد دخانی ، هیچگاه از از اجزا و متعلقات و ابزار فرعی دخانی استفاده نشود.
برای مثال تصور کنید ، اگر در یک حرکت مبارزه با دخانیات ، محتویات پاکت سیگار و قلیان (سیگار و توتون) را دور ریخته و آن را پر از پسته و شکلات کرده و آن را بین کودکان و نوجوانان پخش کنیم ، چه اتفاقی میافتد.
شاید اگر سنجش قبل و بعد از اجرای هر طرحی ، بر عهده یک گروه ثالث بود، با تامل بیشتری افکار و ایده های خود را قبل از اجرا کارشناسی میکردیم.