پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۵ / ۱۵:۳۱
کد مطلب: 37243
۱
90درصد ابتلا به سرطان های ریه به دلیل استعمال سیگار است/ همه دستگاه ها در مبارزه با دخانیات فعال باشند/ فرد قلیانی 15 سال زودتر به سرطان مبتلا می شود

وزیر بهداشت: مصرف قلیان مصیبت است

وزیر بهداشت: مصرف قلیان مصیبت است
مهر: دکتر سید حسن هاشمی در دهمین جلسه ستاد کشوری کنترل و مبارزه با دخانیات با اشاره به استفاده ۸ میلیون نفر از مواد دخانی در کشور گفت: اعتیاد به مواد دخانی با مصرف سیگار شروع می شود و علاوه بر این که زندگی فرد را فلج می کند باعث می شود که خانواده فرد معتاد نیز درگیر شود.
 
دکتر هاشمی گفت: این که گفته می شود اعتیاد از سیگارشروع می شود یک بحث علمی است.
 
وی با بیان اینکه ۹۰ درصد ابتلا به سرطان های ریه به دلیل استعمال سیگار است، افزود: ۷۵ درصد سرطان های زبان، دهان و دستگاه گوارش مربوط به سیگار و مواد دخانی است و کسی که به خود آسیب می زند به جامعه نیز آسیب می زند.
 
هاشمی افزود: اگر استعمال دخانیات به همین روال در کشور ادامه یابد تا ۴۰ سال آینده ایران همانند کشور مصر و پاکستان بالاترین آمار مصرف مواد دخانی را خواهد داشت.
 
وی در خصوص اظهارات برخی از مسئولان مبنی بر اینکه وزارت بهداشت نباید دخالتی در مبارزه با استعمال مواد دخانی داشته باشد، گفت: ما به دنبال پیشگیری از بروز بیماری ها و کاهش بار مالی ناشی از آن هستیم و در کنار تمام این مسائل نگران عدم رشد کشور نیز هستیم. بنابر این وظیفه خود می دانیم که در امر کنترل و مبارزه با دخانیات وارد عمل شویم چرا که مردم و خانواده ها از ما انتظار دارند.
 
هاشمی با اشاره به مصرف رو به افزایش قلیان و سیگار در کشور تاکید کرد: باید همه دستگاه ها بخصوص وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان صدا و سیما در امر مبارزه با دخانیات در قله این برنامه ها فعال باشند و هر چقدر در این زمینه برنامه پخش شود باز هم کم است چرا که بخش عمده ای از آسیب ها و معضلات فرهنگی ما از تولیدات فرهنگی ناشی می شود .
 
وزیر بهداشت با تاکید بر این که نباید واعظ بی عمل باشیم، افزود: کسانی که خود از سیگار و قلیان استفاده می کنند نمی توانند در مبارزه با دخانیات و کنترل آن موفق و تاثیرگذار باشند بنابر این لازم است ابتدا از خود شروع کنند.
 
هاشمی یکی از مشکلات بزرگ در بحث استعمال دخانیات را استفاده از قلیان و ریخته شدن قبح و زشتی آن در میان افراد بیان کرد و افزود: تنها ۲۰ درصد مواد قلیان، تنباکو است و ۸۰ درصد آن از مواد روانگردان، بنزن و حلال های آروماتیک و قارچ های بیماری زا است که بنزن موجود در قلیان باعث می شود فرد قلیانی ۱۵ سال زودتر به سرطان مبتلا شود.
 
وزیر بهداشت بر لزوم اطلاع رسانی و فرهنگ سازی برای پیشگیری از مصرف دخانیات تاکید کرد و افزود: بیش از ۸۵ درصد اطلاعات مردم از صدا و سیما است، بنابر این رسانه ملی نقش موثری در فرهنگسازی خواهد داشت.
 
هاشمی در ادامه در خصوص قاچاق کالا و سیگار تاکید کرد: باید موضوع قاچاق در کشور درست شود تا در اقتصاد مقاومتی درست عمل کنیم و در ادامه این سئوال را مطرح کرد که آیا نمی توانستیم طی ۲۰ سال گذشته جلوی قاچاق را بگیریم.
 
وی در ادامه به مصوبه مجلس نهم در خصوص افزایش مالیات بر سیگار اشاره کرد و افزود: ما هیچ چشم داشتی به این مبلغ نداریم، برای ما سلامتی مردم مهم است.
 
هاشمی با اشاره به وجود توانایی های لازم برای مبارزه با دخانیات در کشور و نبود اراده کافی از سوی دستگاه های مختلف، افزود: ما به عنوان وزارت بهداشت قربانی ناکارآمدی بخشی از دستگاه هایی که می توانند کارآمدعمل کنند، شده ایم.
 
وزیر بهداشت در ادامه با تاکید بر این که افزایش مالیات بر سیگار تاثیر زیادی در کاهش مصرف آن خواهد داشت، گفت: عده ای بر این باورند که مالیات بر سیگار در مصرف آن تاثیری ندارد اما حتی مقاله های مختلف و بررسی های صورت گرفته در دنیا نشان می دهد که افزایش مالیات بر سیگار باعث کاهش مصرف سیگار شده است.
 
هاشمی ضمن تاکید بر لزوم توانمند سازی مردم در خصوص رفتارهای اجتماعی، اظهار داشت: به عنوان نمونه در موضوع خودکشی ابتدا یک فرد اقدام به چنین کاری کرد و پس از آن برخی دیگر نیز چنین اقدامی را انجام دادند. بنابراین لازم است تا الگوهای صحیح در جامعه گسترش یابد.
 
وزیر بهداشت با بیان اینکه مصرف قلیان تفریح نیست بلکه مصیبت است، تاکید کرد: ضروری است تا مردم عدم مصرف مواد دخانی بویژه قلیان را جدی بگیرند اما سیاستمداران نیز باید به این مسئله مهم توجه ویژه ای داشته باشند.
 
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
برای اینکه دوستت داشته باشم و به تو احترام بگذارم، مجبور نیستم با تو هم عقیده باشم.