کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

وکیل دادگستری

خشونت علیه زنان مقدمه‌ای بر شوهرکشی

18 خرداد 1395 ساعت 12:27

یک وکیل دادگستری، خشونت علیه زنان را مقدمه‌ای بر شوهرکشی دانست و گفت: ناکامی، خشونت و عدم تربیت در خانواده‌ها باعث می‌شود، در زمان ایجاد اصطکاک میان زوجین به جای گفت‌وگو، اقدامات مجرمانه انجام شود.


به گزارش ایلنا،سعید دهقان در واکنش به خبری مبنی بر اینکه 31 درصد قتل‌های سال 94 توسط بستگان قربانی انجام گرفته است با بیان اینکه قتل‌ها انگیزه و شرایط متفاوتی دارند و این موضوع شامل قتل توسط بستگان نیز می‌شود، گفت: گاهی قتل‌هایی انجام شده توسط وابستگان انگیزه‌های مشابه با قتل‌های انجام شده توسط غریبه‌ها دارد.

وی ادامه داد: قتل‌ها به طور کلی به دو دسته تقسیم می‌شوند، قتل‌هایی که با قصد قبلی و به عمد صورت می‌گیرد و قتل‌هایی که در اثر احساساتی همچون خشم، کینه و عصبانیت انجام می‌شود که همسرکشی در این گروه جای دارد.

دهقان با اشاره به اینکه در قتل‌های مرتبط با بستگان گاهی عقل و گاهی احساس را می‌بینیم، اظهار کرد: به عنوان مثال مراودات مالی میان بستگان که ناشی از اعتماد بیشتر است، گاهی منجر به تعارض منافع بیشتر می‌شود که این موضوع می‌تواند؛ مقدمه انجام جرائمی همچون خیانت در امانت یا کلاهبرداری باشد؛ موضوعی که به ویژه در حوزه بستگان احتمال انجام قتل را افزایش می‌دهد.

سوءظن و روابط مشکوک از عوامل ارتکاب قتل در حوزه بستگان

وی همچنین با تاکید بر اینکه گاهی بستگان سببی یا نسبی می‌توانند؛ اطلاع بیشتری از اوضاع مالی اقوام دور یا نزدیک داشته باشند، بیان کرد: گاهی این افراد طمع کرده و نقشه می‌کشند و با برنامه قبلی فرد یا افرادی را برای به دست آوردن منافع به قتل می‌رسانند. به عنوان مثال دست به سرقت می‌زنند و برای اینکه توسط فامیل خود شناسایی نشوند او را می‌کشند.

این وکیل دادگستری وجود سوءظن و روابط مشکوک را از دیگر عوامل انجام قتل در حوزه بستگان عنوان کرد و افزود: در چنین مواردی رفت‌وآمد زیاد و روابط میان بستگان زمینه‌ساز تقویت سوءظن می‌شود که این موضوع می‌تواند منجر به قتل شود. به عنوان مثال قاتل دلیل قتل را تصورش از ارتباط قربانی با خواهرش می‌داند.

دهقان با بیان اینکه در حوزه خانواده پرونده‌های زیادی از شوهرکشی به دلیل خشونت در خانواده داریم، تصریح کرد: خشونت علیه زنان می‌تواند؛ مقدمه‌ای بر شوهرکشی باشد. در دهه 80 آمار پرونده‌های شوهرکشی نسبت به تعداد قتل‌ها در کشور و نسبت به دهه 70 آمار بسیار بالایی بود که این آمار را در دادگاه کیفری استان مشاهده کردم.

این حقوقدان خاطرنشان کرد: متاسفانه در جامعه ما کمتر به دلایل شوهرکشی یا پدرکشی توسط دختر پرداخته شده است، اما اگر این موضوع را ریشه‌یابی کنیم؛ سرنخ آن به خشونت در خانواده می‌رسد.

ناکامی و عدم تربیت مناسب مقدمه همسرآزاری

وی در ادامه درباره علل وجود همسرآزاری که می‌تواند مقدمه‌ای در قتل باشد، عنوان کرد: به طور عادی اصطکاک‌های ناشی از روابط افراد را می‌توانیم به صورت متناوب و کلی در جامعه مشاهده کنید، اما روابط خانوادگی و خصوصاً زناشویی رابطه‌ای دائمی و مستمر است، لذا اصطکاک میان زوجین بیش از هر رابطه دیگری است. زیرا رابطه زن و شوهر در اوج دوران پختگی افراد ایجاد می‌شود و دائمی است.

عضو هیات مدیره شورای سازمان‌های جامعه مدنی ایران با بیان اینکه ناکامی، خشونت و عدم تربیت در خانواده‌ها باعث می‌شود، در زمان ایجاد اصطکاک میان زوجین به جای گفت‌وگو اقدامات مجرمانه انجام شود، ادامه داد: ناکامی، خشونت‌پروری در جامعه یا خانواده مقدمه جدی در انجام قتل است که دلیل آن همان روابط بیشتر در دل خانواده است.

دهقان با تاکید بر اینکه در جامعه ما روابط خانوادگی و روابط میان زوجین آنچنان که باید آموزش داده نمی‌شود، خاطرنشان کرد: امروزه دختر و پسر پیش از ازدواج تنها آموزش رسمی که می‌بینند و بعد به دفتر ثبت ازدواج می‌روند، آن است که چگونه باردار شویم یا چگونه باردار نشویم؟ این طنز تلخ جامعه ما است، زیرا امروز افراد با وجود دنیای ارتباطات به راحتی با یک جستجوی ساده می‌توانند در خصوص اقدامات لازم برای بارداری اطلاعات کسب کنند.

روابط زناشویی به درستی آموزش داده نمی‌شود

این حقوقدان ادامه داد: زوجین در روابط خانوادگی با پرخاشگری با یکدیگر مواجه می‌شوند که این موضوع باعث بازتولید خشونت در میان خانواده‌های دو طرف می‌شود. به عبارت دیگر زوجین سعی می‌کنند؛ ناکامی‌های خود را در محیط خانواده و پیش از ازدواج در دوران پس از ازدواج جبران کنند که این موضوع باعث می‌شود؛ روابط خصوصی آنان تبدیل به میدان جنگ شود و هر کس درصدد اثبات امنیت خود باشد. زیرا‌ آنها آموزش ندیده‌اند که درک کنند؛ پس از ازدواج خانواده یعنی زن و شوهر.

وی با تاکید بر لزوم آموزش مهارت‌های زندگی پیش از ازدواج اظهار کرد: متاسفانه در جامعه ما آموزش روابط جنسی با محدودیت مواجه است، در حالی که انسان نسبت به آنچه که ممنوع است؛ حریص‌ترمی‌شود و اگر پیش از ازدواج در این خصوص آموزش مناسب نبیند، در ازدواج با یک سراب مواجه می‌شود.

دهقان افزود: در جامعه ما روابط زناشویی و مهارت زندگی نیز به درستی آموزش داده نمی‌شود که این موضوع باعث عصبانیت و خشونت بیشتر می‌شود و در نهایت افزایش خشونت در خانواده و حتی انتقال آن به فرزندان از نتایج چنین روابطی است.

این وکیل دادگستری با یادآوری آنکه براساس آمار صندوق جمعیت ملل متحد در سال 87 هر سال بیش از 5 هزار زن و دختر در دنیا توسط بستگان خود به قتل می‌رسند، خاطرنشان کرد: بیشترین قتل‌ها در حوزه قتل‌های ناموسی بوده است و این موضوع تنها مرتبط با ایران نیست.

وی با بیان اینکه چنین بحرانی در جامعه مقدمه فروپاشی اجتماعی است، تصریح کرد: کوچکترین و مهم‌ترین نهاد هر جامعه خانواده است که ما آن را رها کرده‌ایم.

حضور زن و مرد در کنار هم باعث حیا و ادب بیشتر است

این حقوقدان با انتقاد از نحوه نامگذاری معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری اظهار کرد: خانواده متشکل از زن و مرد است و عبارت زنان و خانواده تولید خشونت می‌کند به بیان دیگر جدا کردن زنان از خانواده و تفکیک جنسیتی در نهادهای مختلف کشور تولید خشونت می‌کند.

وی ادامه داد: زنان را از خانواده جدا کردن یا خانواده را در زن دیدن اشتباه است. خانواده شامل زن، مرد و بچه است و حضور زن و مرد در کنار هم باعث ایجاد حجب و احیا و آرامش و ادب بیشتر می‌شود.

این وکیل دادگستری در پایان خاطرنشان کرد: بخش‌هایی از خشونت در خانواده به جامعه منتقل می‌شود و بخشی از سوی نهادهای مختلف جامعه به سمت خانواده حرکت می‌کند، لذا عدم وجود نگاه فراجنسیتی در نهادها باعث افزایش خشونت در جامعه می‌شود که این موضوع به خانواده نیز منتقل می‌شود.

 
 


کد مطلب: 37272

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/37272/خشونت-علیه-زنان-مقدمه-ای-شوهرکشی

میگنا
  https://www.migna.ir