پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ / ۱۶:۲۶
کد مطلب: 37279
۰

نقدی بر" قلیان هایی که گلدان شد"

نقدی بر" قلیان هایی که گلدان شد"
میگنا: وسوسه بدنبال نشانه (Cue indued craving) واژه ای رایج و مورد وثوق در بین متخصصین عصب شناسی اعتیاد و روانپزشکان می باشد. این اصطلاح به معنی شروع به مصرف مجدد یا افزایش مصرف در فرد مصرف کننده فعلی یا قبلی در اثر مواجهه با یک نشانه از مصرف می باشد. طبق این اصل هر عامل و نشانه ای که سبب شود تا فرد را به یاد ماده مصرفی بیاندازد ، می تواند برای فرد به شدت وسوسه انگیز باشد. این نشانه میتوان یک مکان ، یک شخص و یک وسیله یا قسمتی از ابزار مصرف باشد. برای مثال فرد با دیدن شخصی که قبلا با او مصرف میکرده و یا حتی با دیدن یک پوستر ضد اعتیاد که در آن صحنه ای از مصرف (حتی با نگرش منفی) دیده شده ، وسوسه به مصرف القا میشود.
به این سبب در پوسترها و تولیدات آموزشی ، توصیه میشود تا از کلمات و تصاویری که نشانه ای از مصرف را در بر دارد ، اجتناب شود. در یک مورد افراد مراجعه کننده به یک مرکز تحقیقاتی دانشگاهی پیشگیری و درمان اعتیاد ، عنوان کردند که پوسترهای تبلیغاتی ضد اعتیاد برای آنان به شدت جالب ! و البته وسوسه انگیز بوده است.
شرکتهای تولید کننده مواد دخانی نیز سالهاست که از این تاثیر با خبر بوده و با بکار بردن ترفندهایی مانند به استفاده از برند خود در بسته های اقلام خوش نام که نمونه های آن هم اکنون در کشورمان به صورت خمیر دندان ، عطر و چای و خودکار و قهوه ..... موجود است و نیز استفاده از ابزاری مانند پاکت مواد دخانی در اقلام دخانی مانند جلد تلفن همراه و شکلات و آدامس در بسته های شبیه سیگار از این قبلیند. این اقلام علاوه بر تابو زدایی از این وسایل، نوعی نشانه(Cue)برای افزایش مصرف و یا مصرف مجدد را سبب میشوند.

مستندات نشان میدهد که مشاهده وسایل مصرف دخانیات و نیز محل های قبلی سیگار کشی و نیز ابزاز فرعی مصرف مثل فندک، کبریت ، ذغال ، شلنگ و حتی صدای قل قل قلیان نیر به عنوان نشانه سبب القائ وسوسه می شود.

بنابراین شایسته است در تبلیغات ضد دخانی ، هیچگاه از از اجزا و متعلقات و ابزار فرعی دخانی استفاده نشود. برای مثال تصور کنید ، اگر در یک حرکت مبارزه با دخانیات ، محتویات پاکت سیگار و قلیان (سیگار و توتون) را دور ریخته و آن را پر از پسته و شکلات کرده و آن را بین کودکان و نوجوانان پخش کنیم ، چه اتفاقی میافتد.
شاید اگر سنجش قبل و بعد از اجرای هر طرحی ، بر عهده یک گروه ثالث بود، با تامل بیشتری افکار و ایده های خود را قبل از اجرا کارشناسی میکردیم.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
آنكه مدام از كمبودها و ناراستي هاي زندگي خويش سخن مي گويد دوست خوبي براي تو نخواهد بود .